تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/03/24 - 03:49
کد خبر: 238114

متهم: آل سعود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در سخنان خود در مجمع اسلو در نروژ، به اظهارات اخیر مقامات سعودی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت این اظهارات از پیش حاکی از حملات تروریستی اخیر در تهران بود. ظریف این اظهارات سعودی‌ها را تهدیدی مستقیم و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز از سوی ریاض دانست.

خبرنامه دانشجویان ایران: پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره ماهیت عملیات‌های تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در تهران چندان دشوار نبود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از وطن امروز، همه داده‌ها و گزاره‌های مشهود درباره حمایت‌های مادی و معنوی از تروریست‌ها، بردارهایی بودند که در منطقه به سمت عربستان سعودی نشانه رفته بودند. «وطن‌امروز» در شماره روز گذشته خود در گزارشی با عنوان «اتحاد شوم در اربیل» بخشی از نقش عربستان در ایجاد شبکه ترور علیه ایران در اقلیم کردستان عراق را تشریح کرد. روز گذشته اما مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران ملاحظات را کنار گذاشتند و از نقش عربستان سعودی در ایجاد و تحریک گروه‌های تروریستی برای عملیات در ایران گفتند.

هم فرماندهان ارشد نظامی، هم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هم دیپلمات‌های ارشد و باسابقه کشورمان از نقش آل‌سعود در ترور‌های اخیر گفتند. در همین راستا فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد بر اساس اخبار موثق، عربستان از تروریست‌ها انجام عملیات تروریستی در ایران را درخواست کرده بود. وزیر امور خارجه نیز در نروژ گفت عربستان سعودی در مرزهای شرقی ایران گروه‌های تروریستی را توسعه داده است. او درباره نقش عربستان در عملیات‌های تروریستی در تهران به اظهارات محمد بن سلمان اشاره کرد که چندی پیش تهدید کرد جنگ را به مرزهای درون ایران خواهد کشاند.

درحالی که محمدجواد ظریف تلاش کرد با ادبیات دیپلماتیک به نقش عربستان در ترورهای تهران اشاره کند، سیدمسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح کشورمان صراحتا از نقش عربستان در حوادث تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در تهران گفت و تصریح کرد عربستان عملیات این تروریست‌ها را هدایت کرده است. علی‌اکبر ولایتی، دستیار ارشد رهبر انقلاب در امور بین‌الملل نیز روز گذشته گفت ایران آتش‌افروزی‌های سعودی را تحمل نخواهد کرد.

اطلاعات دقیق سرلشکر جعفری و ظریف

هم فرمانده سپاه و هم محمدجواد ظریف می‌گویند اطلاعات دقیق و موثقی درباره نقش عربستان سعودی در پرورش و گسیل تروریست‌ها علیه ایران دارند. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیروز درباره حامیان تروریست‌ها در منطقه اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی از اینها حمایت کرده‌اند و ما اطلاعات دقیق داریم که متأسفانه عربستان نیز ضمن حمایت از تروریست‌ها، انجام عملیات در ایران را از آنها مطالبه کرده ‌است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم در سخنان خود در مجمع اسلو در نروژ، به اظهارات اخیر مقامات سعودی علیه کشورمان اشاره کرد و گفت این اظهارات از پیش حاکی از حملات تروریستی اخیر در تهران بود. ظریف این اظهارات سعودی‌ها را تهدیدی مستقیم و بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز از سوی ریاض دانست.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایران هوشیار است. ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد عربستان سعودی در توسعه گروه‌های تروریستی که در نزدیکی مرزهای شرقی و غربی ایران فعالیت می‌کنند، مشارکت دارد. ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت آمریکا تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ چشم خود را روی واقعیت نقش عربستان در حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا و دیگر حوادث تروریستی در غرب بسته است. وی افزود: ترامپ تلاش می‌کند ملیت 15 حمله‌کننده عربستانی یا هر حمله‌کننده دیگری را که آمریکا یا کشورهای غربی را در طول 20 سال گذشته هدف قرار داده است تغییر دهد. ظریف که در اجلاس اسلوفروم سخن می‌گفت در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا ایران گفته عربستان پشت حملات تروریستی است؟ گفت: مسؤولان عربستان صحبت‌هایی کردند و به طور علنی گفتند جنگ را به داخل ایران می‌بریم و این تهدید مستقیم است؛ همان روز که حمله کردند وزیر خارجه عربستان توییت کرد. ظریف افزود: ما آگاه هستیم و اشراف امنیتی داشتیم که گروه‌هایی در قسمت‌های شرقی ایران تحرکاتی می‌کنند. از موقعیت خوب همسایگان استفاده و علیه ما اقدام می‌کنند. وی تاکید کرد: سیاست خارجی ما واضح است؛ از 1986 مسؤولان ما خواستند و گفتند دنبال امنیت منطقه‌ای هستند. ما امن‌ترین کشور در منطقه هستیم و مردم ما بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند.
معاون ستادکل نیروهای مسلح  می‌گوید مدیریت، هدایت و پشتیبانی حملات تروریستی تهران از سوی عربستان و آمریکا صورت گرفته است. سردار سیدمسعود جزایری با اشاره به حوادث تروریستی 17 خردادماه در تهران که منجر به شهادت و زخمی شدن عده‌ای از هموطنان‌مان شد، اظهار داشت: بر اساس اعترافات صورت گرفته، حادثه اخیر توسط داعش انجام شده است.

وی با تاکید بر انتساب این نوع گروه‌های تروریستی به آمریکا گفت: مدیریت، هدایت و پشتیبانی اینگونه اقدامات تروریستی از سوی عربستان و آمریکا صورت گرفته و علیه کشورهای منطقه اعمال می‌شود. سردار جزایری ادامه داد: امروز آثار مخرب تروریسم دولتی را که توسط عربستان و آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه حمایت می‌شود در عراق، سوریه، افغانستان و یمن و سایر کشورها از جمله برخی کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنیم. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح عنوان کرد: مردم شریف ایران قدرتمند هستند و از گذشته تا به امروز با اینگونه حوادث و مقوله تروریسم آشنایی دارند، لذا خود را با شرایط تطبیق داده و برابر تحرکات کور دشمن، بدون تاثیرپذیری به مسیر خود در راه حق‌طلبی و مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهند.

ولایتی: سعودی را تحمل نمی‌کنیم
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره اظهارات محمد بن سلمان پسر پادشاه بیمار سعودی که گفته بود جنگ را به درون مرزهای ایران می‌کشاند، اظهار داشت: ایران آتش‌افروزی آل‌سعود را تحمل نخواهد کرد. علی‌اکبر ولایتی دیروز در حاشیه دیدار با گونار فرس، رئیس مرکز پژوهش‌های سوئد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مقامات سعودی مبنی بر اینکه ایران را زمین جنگ خواهیم کرد، اظهار داشت: مشکلی که عربستان طی این سال‌ها دچار شده، ناپختگی و بی‌تجربگی کسانی است که در وزارت خارجه آنها عمل می‌کنند و گاهی سخن‌هایی می‌گویند و این حاکی از عدم شناخت ایران، منطقه و بی‌تجربگی آنهاست، اگرنه اینها امنیت خودشان را هم نمی‌توانند حفظ کنند.

وی افزود: این حکومت قرون‌وسطایی از بیت‌المال مسلمین هزینه بسیاری کرده تا از رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کنند و مدعی هستند اتحادی میان کشورهای اسلامی ایجاد شده ولی جز چند کشور کوچک که کمک‌های مالی از عربستان می‌گیرند کشور دیگری پاسخی به آنها نداد و هنوز اتحادی بین این چند کشور شکل نگرفته، بلکه شکاف عمیقی نیز ایجاد شد و این موضوع نشان می‌دهد حاکمان جدید عربستان ظرفیت ادعای خودشان را هم ندارند و نتوانستند چند روز ادعای اتحاد را حفظ کنند. ولایتی تصریح کرد: هنوز مرکب امضای اعلامیه میان آنها خشک نشده، بین قطر و آنها اختلاف پیش آمد که در تاریخ آنها بی‌سابقه است و نشان‌دهنده بی‌ظرفیتی دیپلماسی عربستان است که با نزدیک‌ترین همسایگان خودش هم نمی‌تواند زندگی آرامی داشته باشد. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ایران هم قطعا آتش‌افروزی‌های سعودی را تحمل نخواهد کرد.

دستگیری عاملان شهادت 8 مرزبان جنوب شرق کشور
فرمانده مرزبانی ناجا از دستگیری تعدادی از تروریست‌ها در مرزهای جنوب شرق و شمال غرب کشور که 2 نفر از آنان، عاملان اصلی شهادت 8 مرزبان در سال 94 بودند خبر داد. سردار قاسم رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما در حاشیه مراسم انس با قرآن کریم گفت: این دو تروریست وابسته به گروه تروریستی جیش‌الظلم هستند که در جنوب شرق کشور در منطقه جنوب سیستان‌وبلوچستان دستگیر شدند. وی افزود: این دو تروریست سال 94 در به شهادت رساندن 8 مرزبان کشور، گروگانگیری 5 مرزبان و شهادت یکی از آنان در پاکستان نقش عمده داشتند. سردار رضایی خاطرنشان کرد: در شمال غرب کشور هم به سرنخ‌های جدیدی رسیدیم که دنبال می‌کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top