تاریخ انتشار: شنبه 1396/03/27 - 17:32
کد خبر: 238371

مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر کرد:

چهار پیشنهاد برای دانشجویانی که می‌خواهند اقتصادی فکر کنند +عکس

چهار پیشنهاد برای دانشجویانی که می‌خواهند اقتصادی فکر کنند +عکس

مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، چهار کتاب در حوزه تخصصی اقتصاد منتشر کرد. کتاب‌هایی با عناوین «کشاورزی ما»، «اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته»، «مدیریت جهادی» و «جنگ اقتصادی» که حرف‌های شنیدنی زیادی برای مخاطبان خود دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق، چهار کتاب در حوزه تخصصی اقتصاد منتشر کرد. کتاب‌هایی با عناوین «کشاورزی ما»، «اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته»، «مدیریت جهادی» و «جنگ اقتصادی» که حرف‌های شنیدنی زیادی برای مخاطبان خود دارند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ادامه، به تفکیک به معرفی کتاب‌های مورد نظر می‌پردازیم:

جنگ اقتصادی؛ تبیین دینی و تمدنی دشمن‌شناسی اقتصاد
از مهم‌ترین عرصه‌هایی که از ابتدا مورد تهاجم دشمن بوده و امروزه نیز مهم‌ترین میدانی است که دشمن برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی برگزیده، عرصه اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب مدظله از آن به «جنگ تمام عیار اقتصادی» تعبیر کرده‌اند.

در همین راستا «نشر سدید»، وابسته به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام که با شعار «علوم انسانی اسلامی، از اندیشه تا زندگی» در پی تحقق هدف اصلی شکل گیری خود یعنی، دستیابی به مجموعه ای از دانش های اجتماعی برای ارائه پاسخ های کاربردی به نیازهای واقعی مردم، مبتنی بر اندیشه اسلامی است، اقدام به چاپ کتابی در این زمینه با نام «جنگ اقتصادی؛ تبیین دینی و تمدنی دشمن‌شناسی اقتصاد» کرده است که در روزهای آینده راهی بازار می شود.

هدف از تألیف کتاب «جنگ اقتصادی؛ تبیین دینی و تمدنی دشمن‌شناسی اقتصاد» حرکتی علمی در زمینه ترسیم ابعاد این جنگ تمام عیار اقتصادی و ارائه‌ی الگویی مناسب برای مقابله با آن است.

اهمیت این مسئله و گستردگی ابعاد آن، ضرورت شناخت ماهیت پیچیده پدیده «جنگ اقتصادی» و برخورد آگاهانه و مدبرانه با آن را بیش از پیش اثبات می‌نماید. البته نوع نگاه به ماهیت این پدیده تبعا دارای تفاوت‌هایی با نگاه مرسوم است که رهبر معظم انقلاب مدظله آن را چنین تبیین نموده‌اند: «دولت، مسئولان، سیاسیون، دیپلمات‌ها و مردم باید تحرکات و رفتارهای پیچیده غرب و آمریکا را با نگاه واقع‌بینانه و در چارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام تحلیل کنند، زیرا در غیر این‌صورت در تمایز میان تاکتیک‌ها و راهبردهای طرف مقابل و حتی شناخت دشمن دچار اشتباه خواهیم شد.»

کتاب «جنگ اقتصادی؛ تبیین دینی و تمدنی دشمن‌شناسی اقتصاد» که در چهار فصل به رشته تحریر درآمده، گامی کوچک در جهت ترسیم و تبیین علمی ابعاد این مهم و ارائه راهکار و الگویی مناسب در جهت مقابله با آن و در نهایت نیل به اهداف انقلاب اسلامی است.

لازم به ذکر است این کتاب در 264 صفحه و با قیمت 17 هزارتومان عرضه می شود و علاقه مندان برای تهیۀ این کتاب می‌توانند برای خرید اینترنتی این کتاب به سایت مؤسسۀ علمی- فرهنگی سدید مراجعه فرمایند.

اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته
این کتاب که توسط حانیه سادات مومنی نوشته شده و مقدمه آن را نیز دکتر حجت الله عبدالملکی نگاشته اند، به بررسی تجربیات کشورهای دیگر در مقاوم‌سازی اقتصادشان خصوصا در موضوع تولید ملی می ‌پردازد.

در کتاب «اقتصاد مقاومتی در کشورهای پیشرفته» تاکید می شود که: هر اقتصادی با هر پایه ‌ی ایدئولوژیک و در هر چارچوب فکری، فلسفی، و اجتماعی، دارای اهدافی نیز است و البته در مسیر تحقق آنها دشواری ها، تهدیدها و موانعی نیز وجود دارد. طبیعی است که سردمداران هر جامعه‌ای تلاش می کنند نظام اقتصادی خود را به نحوی سامان دهند که با وجود همه‌ی این دشواری‌های محتمل، اهداف اقتصادیشان محقق شود و این یعنی ایجاد اقتصاد مقاومتی. بنابراین بررسی و دقت در تجربیات اقتصادی مثبت دیگر کشورها می تواند درس‌ها و عبرت‌هایی برای ما به همراه داشته باشد.

در این کتاب که 248 صفحه دارد و قیمت آن نیز 15 هزار تومان است، سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی 10 کشور پیشرفته جهان برای تقویت تولید ملی مورد مطالعه قرار گرفته است. کشورهای انتخاب شده عبارتند از انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و هند.

کشاورزی ما
شیوع ادبیات کشاورزی پایدار، کشاورزی بومی و طبیعی، محصولات ارگانیک در مقابل کشاورزی صنعتی، کشاورزی جهانی و شیمیایی، محصولات تراریخته حکایت‌گر تأمل بشر جدید در الگوی توسعه کشاورزی است.

کتاب «کشاورزی ما» تلاشی است برای به تصویر کشیدن این تأمل و نشان دادن مبانی آن. وضع تاریخی ما طوری رقم خورده است که نزدیک به یک سده از الگوی اصیل کشاورزی خودمان فاصله گرفته‌ایم و اکنون تقریبا چیزی از آن نمی‌دانیم. الگویی که مبتنی بر اصول کشاورزی حکیمانه شکل گرفته و سالیان سال رواج داشته‌است.

امیرحسین شهگلی در این کتاب به بررسی وضع سبک زندگی در عرصه های مختلف با نگاه تمدنی و فرهنگی و روایت بحران در آن، در چهار فصل می پردازد؛ فصل اول شرح حال پریشانی ایرانی‌ها در کشاورزی و دامداری و وضعیت بغرنج آن و مروری بر تاریخچه کشاورزی و دامداری تا عصر حاضر است؛ در این فصل برخی مقاطع حساس تاریخی مانند اصلاحات ارضی دوران پهلوی دوم نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل بعد نویسنده کوشش کرده تا اصول و مبانی کشاورزی حکیمانه را بر اساس روایات و کتب فلاحت دوره تمدن اسلامی و تاریخ شفاهی و مکتوب کشاورزی و دامداری ارائه دهد و تأثیر آنرا در تدبیر و تعامل با طبیعت و حیوانات و خلق نهادهای تمدنی توضیح دهد. در فصل سوم نیز با تبیین برخی مبانی تمدن غربی، تأثیر آن را در کشاورزی و دامداری بررسی می نماید و ماهیت کشاورزی غربی و نوع تعامل آن با زمین و حیوانات و ماهیت نظام استعماری در کشاورزی را به تصویر می کشد.

شهگلی، فصل چهارم را با عنوان "چه کنیم؟" آغاز و به ارائه افق ها و الگوهای مطلوب و نامطلوب بر اساس رسالت انقلاب اسلامی می پردازد. به طور جامع نویسنده سعی کرده است بر اساس منابع دینی، کتب فلاحت دوره تمدن اسلامی و نیز تاریخ شفاهی کشاورزی و دامپروری، الگوی اصیل کشاورزی ایرانی را بازتولید نماید. الگویی که با معرفی آن، افق‌های متفاوتی در کشاورزی ترسیم می شود و نگرش انسان‌ها را به کشاورزی و دامپروری تغییر می دهد.

بعد از زندگی سالم و استعدادیابی در حکمت اسلامی ، این کتاب سومین اثر امیرحسین شهگلی است که در 264 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام (نشر سدید) منتشر شده است.

مجموعه کتاب چهار جلدی « مدیریت جهادی» منتشر شد
«مدیریت» عبارت است از فرآیند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی و سازماندهی و بسیج منابع و امکانات و هدایت و کنترل آن، که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول، صورت می گیرد. واژه «جهاد» نیز کلمه ای عربی از ریشه «جهد» به معنای مشقت و نهایت تلاش و کوشش است. اما از منظر دینی به هر تلاشی، جهاد اطلاق نمی شود؛ بلکه جهاد از منظر دینی، عبارت است از بذل جان، مال و توان خویش در راه اعتلای کلمه اسلام و اقامه شعائر ایمان. با توجه به تعاریف فوق، تلاش بی وقفه در به کارگیری مؤثر و کنترل فعالیت های افراد، مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره با نیت الهی، جهت نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود، «مدیریت جهادی» نام دارد.

«مدیریت جهادی»، مدیریت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که این مهم در نامگذاری سال 93 با عنوان «اقتصاد و فرهنگ باعزم ملی و مدیریت جهادی» بیش از پیش نمایان شد و از آن زمان به بعد بود که پژوهشگران به تبیین شاخصه ها و تعریف دقیق مفهوم «مدیریت جهادی» مشغول شدند.

در همین راستا مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام، که با شعار «علوم انسانی اسلامی، از اندیشه تا زندگی»، در پی تحقق هدف اصلی شکل گیری خود یعنی دستیابی به مجموعه ای از دانش های اجتماعی برای ارائه پاسخ های کاربردی به نیازهای واقعی مردم، مبتنی بر اندیشه اسلامی است، موضوع «مدیریت جهادی» را جزء اصلی ترین حوزه های فعالیتی خود قرار داد و توانست پس از مدت ها تلاش پژوهشگران خود، مجموعه ای چهار جلدی را با نام « مدیریت جهادی» گردآوری نماید.

در مجموعه کتاب چهار جلدی «مدیریت جهادی» که ویراست اول از متن و محتوای مدیریت جهادی است و توسط «انتشارات سدید» در روزهای اخیر چاپ شده است، از بین منابع دینی تنها به کتاب ارزشمند نهج البلاغه و برخی منابع در موضوع «سیره نبوی» رجوع شده است و منبع دیگر این مجموعه نیز نکات رهبر معظم انقلاب مدظله در عرصه مدیریت است.

تحلیل و بررسی تجارب موفق مدیریت جهادی، در این مجموعه کتاب از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. در این بخش نیز به مطالعه سیره مدیریتی امام خمینی (ره) و بیش از 60 فرمانده شهید، در دو عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پرداخته شده است.

جلد اول این مجموعه کتاب شامل مقدمه و کلیات 280 صفحه دارد و قیمت آن 16 هزار تومان است؛ جلد دوم نیز با موضوع برنامه ریزی و سازماندهی 224 صفحه دارد و قیمت آن 14 هزار تومان است. در جلد سوم موضوع اجرا و نظارت در 208 صفحه پیگیری می شود و این جلد 13 هزار تومان قیمت دارد. در نهایت جلد چهارم این مجموعه با موضوع ارزیابی و رهبری شامل 258 صفحه است و قیمت آن 15 هزار تومان است.

مجموعه چهار جلدی مدیریت جهادی مبتنی بر آموزه های نهج البلاغه و سیره امامین انقلاب اسلامی و شهداء توسط جمعی از پژوهشگران نوشته شده و در روزهای اخیر مراحل چاپ آن نیز یه پایان رسیده و راهی بازار شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top