تاریخ انتشار: شنبه 1396/03/27 - 18:27
کد خبر: 238409

رشد ۶۰ درصدی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از رشد ۶۰ درصدی تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت: ۱۲۰ برنامه سیاسی ویژه انتخابات از سوی تشکل‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از رشد ۶۰ درصدی تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه خبر داد و گفت: ۱۲۰ برنامه سیاسی ویژه انتخابات از سوی تشکل‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شد.

حجةالاسلام والمسلمین عین‌ا‌لله عابدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان درباره فعالیت گروه‌های قرآنیِ دانشجویان در این دانشگاه گفت: در تشکل‌ها، دانشجویانی از طیف‌های مختلف حاضر هستند و گروه‌ها، ضمن رفاقت با یکدیگر رقابت هم دارند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها دانشگاه در حوزه فرهنگی در سال 96 افزود: برنامه‌ریزی‌های سال 96 به سه شکل متمرکز، نیمه متمرکز و غیر متمرکز صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی ادامه داد: رویکرد جدید ما در برنامه‌های غیر متمرکز به این شکل است که برنامه‌ریزی فرهنگی را در راستای تفویض اختیارات، به خود استان‌ها واگذار کرده‌ایم که با استفاده از بودجه در اختیار، ضمن اجرا، نظارت و پایش برنامه‌ها را نیز بر عهده دارند و معاونت صرفاً پیشرفت راهبردها و راهکارها را دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: امسال همچنین حدود 500 کانون موجود در دانشگاه فرهنگیان را در 27 عنوان ساماندهی کردیم و برنامه‌های انتخاباتِ آنها نیز هماهنگ با سایر کانون‌ها و تشکل‌های وزارت علوم برگزار شد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به برخی نقدهای غیرمنصفانه و ناآگاهانه پیرامون فعالیت تشکل‌ها، گفت: تشکل‌ها به دلیل نوپا بودن طبیعتاً هنوز به معنای واقعی جایگاه خودشان را پیدا نکرده‌اند، با این وجود اما روز به روز درحال توسعه و حرکت در مسیر بلوغ هستند.

وی تصریح کرد: در اسفند ماه گذشته یک دوره توانمند سازی برای تشکل‌ها در بوشهر برگزار شد و بنا داریم در سال جاری دومین دوره را برگزار کنیم؛ ممکن است در یک استان با یک تشکل برخورد سلیقه‌ای شود و این به معنای رویه مورد تأیید توسط مسئولان ارشد دانشگاه نبوده و در صورت اطلاع، پیگیری و تذکر داده‌ایم.

حجةالاسلام والمسلمین عابدی به رشد 60 درصدی تشکل‌های دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در 6 ماه گذشته اشاره کرد و افزود: با ایجاد این گروه‌ها در حقیقت دانشجویان این فرصت را دارند که در یک فضای تربیتی و آرام در راستای توسعه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضور و مشارکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: هم اکنون به‌جز بسیج سه تشکل انجمن اسلامی، جامعه اسلامی و عدالتخواه در دانشگاه حضور دارند و هیچکدام از تشکل‌ها محدودیتی برای فعالیت ندارند.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از حجم و تراکم دروس آموزشی این دانشگاه و حدود 20 واحد اضافی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها به عنوان یکی از دلایل مورد اشاره و گلایه‌های دانشجویان برای نبود فرصت بیشتر برای فعالیت در تشکل‌ها یاد کرد و گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، اردیبهشت ماه گذشته بیش از 120 برنامه سیاسی ویژه انتخابات در دانشگاه انجام شد که غالبا توسط خود تشکل‌ها برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی در پاسخ به این سؤال که «به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص تعبیر آتش به اختیار را چگونه تفسیر می‌کنید؟»، گفت: مفهوم آتش به اختیار بودن در سال‌های قبل نیز در کلام و بیانات مقام معظم رهبری با مسئولان، تشکل‌ها و دانشجویان، مکرراً وجود داشته است؛ رهبر معظم انقلاب این بار نیز همین مفهومی که سال‌های قبل تکرار کرده و تذکر می دادند را در تعبیری نو، بازخوانی کرده و فرمودند دانشجویان آتش به اختیار هستند.

وی با بیان اینکه آتش به اختیار یک مبنای دینی داشته و در واقع همان امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: مقصود در اینجا، آتشِ خیرخواهی و خروج از بی تفاوتی و منفعت طلبی است. رهبری معظم همواره اعتقاد دارند باید در دانشگاه‌ها یک فضای پویا و سرشار از  نشاط سیاسی وجود داشته باشد و افراد باید از بی‌تفاوتی و عافیت طلبی و منفعت طلبی بیرون بیایند.

حجةالاسلام والمسلمین عابدی با تأکید بر اینکه معنای آتش به اختیار بودن، هرج و مرج و بی قانونی نیست، گفت: الزامات اجرایی کردن تعبیر مقام معظم رهبری، آگاهی، انصاف، دلسوزی و قانون مداری است؛ حب و بغض‌ها نباید باعث شود نقاط قوت ها را نبینیم. در این راستا دانشگاه فرهنگیان از نقد و پیشنهادات دلسوزانه اساتید و دانشجویان استقبال می‌کند.

وی اضافه کرد: در همین راستا، هم در ستاد و هم در استان‌ها، پیشنهادات و نقدها در قالب روش‌های علمی، بحث‌های آزاداندیشی و کرسی‌های مناظره و گفت‌وگو، به عنوان مصادیق آتش به اختیار مطرح شده است. کما اینکه همین امسال تا کنون 200 نشست آزاداندیشی برای اجرا مصوب شده که تدریج انجام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سؤال که «زمینه تحقق چنین تعبیری تا چه حد در دانشگاه فرهنگیان فراهم است؟»، اظهار داشت: یکی از زمینه‌ها همین تشکل‌ها هستند؛ در پردیس هایی که تاکنون تشکلی نداشتند و یا تعداد تشکل‌ها در آنها در مقایسه با دیگران کمتر است، دانشجویان می‌توانند مراجعه کرده و مجوز بگیرند و یا تشکل‌های موجود از کمیته سه نفره نظارت در استان‌ها مجوز اجرای برنامه بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور دانشجو معلمان در فعالیت‌های فرهنگیِ دانشگاه فرهنگیان با وجود فضای شبانه‌روزی، برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و وجود کانون‌ها و تشکل‌ها نسبت به دیگر دانشگاه‌ها قابل توجه است و تعدد برگزاری نشست‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی نشان از نگاه مسئولان این دانشگاه در راستای آزادی بیان دانشجومعلمان دارد و همواره اهتمام به فرهنگ نقد و پرسشگری در برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان مورد توجه بوده است.

منبع: تسنیم

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top