تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/03/28 - 11:44
کد خبر: 238437

بخوانید تا از حقوق خود مطلع شوید؛

۱۱ قانون آموزشی درباره امتحانات که دانشجویان باید از آن آگاه باشند

۱۱ قانون آموزشی درباره امتحانات که دانشجویان باید از آن آگاه باشند

در این گزارش به معرفی 11 قانون مهم و ضروری درباره امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها، که دانشجویان باید از آنها آگاه باشند و در وقت مقتضی از آنها استفاده کرده تا بتوانند از حق و حقوق خود دفاع کنند پرداخته‌ایم. مطالعه این گزارش خالی از لطف نخواهد بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان باید از مهم‌ترین قوانین و آیین‌نامه‌ها آگاه باشد و در صورت لزوم از آنها استفاده کرده و از حقوق خود دفاع کند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که دانشجویان به شدت درگیر مطالعه و حضور در جلسات امتحانات پایان ترم هستند، مرور قوانین و آیین‌نامه‌های آموزشی مهم و ضروری به نظر می‌رسد. برخی از موارد ذکر شده در آیین‌نامه‌ها، باعث دلگرمی و افزایش روحیه دانشجو و برخی دیگر از آنها حالت تلنگر و هشدار دارند. در هر صورت فارغ از نوع قوانین، دانشجویان باید از مهم‌ترین قوانین و آیین‌نامه‌ها آگاه باشد و در صورت لزوم از آنها استفاده کرده و از حقوق خود دفاع کند.

در ادامه به 10 قانون امتحانی ضروری و مهم(مربوط به دانشگاه‌های وزارت علوم) که دانشجویان باید از آنها مطلع باشند اشاره خواهیم کرد:
1- شرکت در امتحانات الزامی است
مطابق آیین‌نامه برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها، شرکت در امتحان پایان ترم برای کلیه دانشجویان الزامی است و در صورت غیبت در امتحان پایان نیمسال نمرات امتحان میان ترم، تکالیف و ... برای دانشجو به هیچ وجه در نظر گرفته نخواهد شد. همچنین دانشجویان باید مطلع باشند که چنانچه درس دارای دو بخش نظری و عملی باشد، درج نمره عملی قبل از آزمون نظری مجاز نبوده و منوط به برگزاری امتحان در بخش نظری است.

2- حضور مدرس در جلسه امتحان الزامی است
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در جلسه امتحان حضور پیدا کرده باشید، ناگهان به سوال یا سوالاتی برخورد کرده‌اید که به هر دلیلی برای شما ابهام ایجاد کرده است و نیاز به راهنمایی بیشتری درباره آن سوال دارید. با این حال بسیار پیش آمده است که در این گونه مواقع مدرس در محل برگزاری امتحان حضور نمی‌یابد و دانشجویان بلاتکلیف می‌مانند. خوب است بدانید که مطابق قانون، حضور مدرس درس در جلسه برگزاری امتحان الزامی است و به عنوان یک جلسه آموزشی برای مدرس تلقی می‌شود.

3- زمان اعلام نمره نهایی هر درس
تقریبا همه دانشجویان تجربه انتظار بیش از حد برای مشاهده نمره نهایی خود را داشته‌اند. این اتفاق در نیم‌سال‌های دوم(که منتهی به تابستان می‌شود) نمود بیشتری دارد. از طرفی دیگر درج دیرهنگام نمرات توسط اساتید، در نیم‌سال‌های اول که دانشجویان باید پس از مدت کوتاهی از پایان ترم انتخاب واحد کنند و دروس ترم جدید را انتخاب کنند، مشکل‌ساز می‌شود. این در حالی است که قوانین آموزشی مخالف این اقدام مدرسین است. مطابق قانون، مدرس هر درس موظف است، گزارش نمره ارزیابی نهایی، درس دانشجویان را ظرف مدت 10 روز از تاریخ برگزاری امتحان پایان نیمسال کتباً به امور آموزش اعلام کند.

4- فرآیند تجدیدنظر در نمرات چگونه است؟
دانشجویی که تقاضای تجدیدنظر به نمره داشته باشد، می‌تواند ظرف مدت یک هفته از تاریخ اعلام نمره، تقاضای تجدید نظر را(از طریق سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و یا به صورت کتبی) تسلیم کند. در همین راستا، مدرس موظف است ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت تقاضای تجدیدنظر دانشجو، به اعتراض رسیدگی و اشتباهات احتمالی را برطرف و نمرہ‌ی قطعی را به اداره آموزش اعلام کند.

5- یک نکته درباره اعلام نمرات دروس
نمرات دروسی که توأم با تکلیف پژوهشی ارائه می‌شود، در صورتی که به تشخیص مدرس و تأیید گروه آموزشی مربوط، تکمیل آنها در طول یک نیمسال تحصیلی میسر نباشد، «ناتمام» تلقی می‌شود. نمره ناتمام باید حداکثر ظرف مدت شصت روز 60 روز از تاریخ پایان امتحانات، به نمره قطعی تبدیل شود.

6- تکلیف برگه‌های امتحانی چه می‌شود؟
شاید برای بسیاری از دانشجویان سوالی پیش آمده باشد مبنی بر اینکه آیا برگه‌های امتحانی پس از درج نمرات و تایید نهایی دور ریخته می‌شود و یا از آنها نگه‌داری می‌شود. جالب است بدانید مدرس موظف است، برگه‌های امتحانی هر درس را به عنوان سابقه درس، به امور آموزش تحویل نماید.

7- امتیازی جالب به دانشجویان
دانشجویی که در یک یا چند درس نمره قبولی کسب نکند، چنانچه در نیمسال‌های بعدی دروس فوق را با حداقل نمره 14 بگذراند، نمره قبلی از کارنامه دانشجو حذف می‌شود و در معدل نیمسال فوق و کل محاسبه نخواهد شد. این قانون همچنین می‌افزاید: در صورتی‌که دانشجو پس از اخذ مجدد درس نتواند حداقل نمره 14 را کسب نماید نمره قبلی از کارنامه حذف نخواهد شد و نمره جدید به همراه نمره قدیم علاوه بر ثبت در کارنامه، در معدل نیمسال و کل محاسبه خواهد شد.

8- هشدار به دانشجویان کارشناسی و ارشد
در مقطع کارشناسی در صورتی که دانشجویی در طول مدت مجاز تحصیل(تعیین مدت مجاز تحصیل توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود) نتواند معدل کل خود را به 12 برساند، تنها یک نیمسال به وی فرصت داده می‌شود تا با اخذ مجدد حداکثر 20 واحد از دروس، معدل خود را به حداقل 12 برساند و مدرک تحصیلی دوره را دریافت کند، در غیر این صورت از تحصیل محروم می‌شود.

در مقطع کارشناسی ارشد چنانچه دانشجویی در طول مدت مجاز تحصیل(تعیین مدت مجاز تحصیل توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود) نتواند معدل کل خود را به 14 برساند در صورتیکه از سنوات مجاز تحصیلی وی بیشتر نشود می‌تواند دروسی ضعیف خود را حداکثر ظرف یک ترم تحصیلی جبران کند، در غیر این صورت از تحصیل محروم می‌شود.

9- مراقب سنوات باشید!
در صورتیکه با حذف درسی تعداد واحدهای اخذ شده در مقطع کارشناسی از حد نصاب(14 واحد) و در مقطع کارشناسی ارشد از حدنصاب(8 واحد) کمتر شود، آن نیمسال ترم محسوب نمی‌شود ولی در سنوات محاسبه می‌گردد.

10- نتیجه تخلف در امتحانات
نمره دانشجویانی که در جلسه امتحان قوانین و ضوابط را رعایت ننموده و براساس صورتجلسه برگزاری امتحان مرتکب تخلف شده‌اند بیست و پنج صدم(0.25) تلقی می‌شود که این نمره قابل حذف و یا تغییر نخواهد بود. همچنین لازم است بدانید که صورتجلسه امتحان توسط مسئول امتحان و مدیریت آموزش امضا شده و در سوابق امتحانات موسسه حفظ می‌شود.

11- نتیجه غیبت غیرموجه در امتحان
غیبت غیرموجه در امتحان هر درس به منزله گرفتن نمره صفر در امتحان آن درس است و غیبت موجه در امتحان هر درس موجب حذف آن درس می‌گردد. دانشجویی که به علت بیماری در جلسه امتحان درس یا دروس انتخابی خود غیبت نماید، لازم است حداکثر تا 48 ساعت پس از برگزاری امتحان گواهی و مدارک بیماری خود را به اداره آموزش جهت طرح در کمیسیون پزشکی ارائه دهد تا درس وی حذف شود.

در برخی دانشگاه‌ها، قوانین به گونه‌ای است که «غیبت غیرموجه» بی‌معناست و دانشجو به هر دلیلی اگر در جلسه امتحان شرکت نکند، درس موردنظر به صورت اتوماتیک حذف می‌شود. برای مثال در سایت آموزش دانشگاه سمنان درباره غیبت در جلسه امتحان چنین نوشته است: «عدم حضور دانشجو در جلسه امتحان در زمان تعیین شده(غیبت امتحانی) با عنایت به ماده 17 آیین‌نامه آموزشی دانشگاه موجب حذف آن درس خواهد شد.»

*** توجه داشته باشید که قوانین فوق، قوانینی کلی است که در بیشتر دانشگاه‌ها اجرا می‌شود با این حال دانشجویان قوانین آموزشی دانشگاه خود را مبنای عمل خود قرار دهند و مطابق آن عمل کنند و قوانین مذکور صرفا جهت اطلاع منتشر شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top