تاریخ انتشار: شنبه 1396/04/03 - 11:30
کد خبر: 239029

انتقاد اساتید دانشگاه درباره پرنده بورسیه‌ها در دیدار رهبری چه بود؛

همه واقعیتی که باید از پرونده دانشجویان بورسیه بدانید

همه واقعیتی که باید از پرونده دانشجویان بورسیه بدانید

پرونده موسوم به «بورسیه ها» یکی از پرونده های چالش برانگیز چندسال اخیر دولت و وزارت علوم بوده است، درگیر بودن نزدیک به سه هزار نخبه، فارغ التحصیل و دانشجویان دکتری از مهمترین دلیل این حساسیت می توان نام برد.

خبرنامه دانشجویان ایران: چهارشنبه شب جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه ها با رهبر انقلاب دیدار کردند، در این دیدار که بیش از دو ساعت بطول انجامید هنگامی که سخنرانی اساتید به پایان رسید و مجری برنامه زمان اعلام سخنرانی رهبری را اعلام کرد، یکی از مهمانان این مراسم خارج از نوبت از رهبری اجازه سخنرانی درباره یکی از مسائل چالش برانگیز چهارسال اخیر دانشگاهی میکند که ایشان اجازه سخنرانی را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مسئله تمام نشدنی «بورسیه ها» محور اصلی سخنرانی 10 دقیقه ای الهام اکبری دانش آموخته دانشگاه اوترخت هلند و یکی از مدرسین دانشگاه تربیت مدرس بود. یکی از افرادی که در این دیدار حاضر بود، در حاشیه ای می نوسید: «وقتی آخرین سخنران، صحبت های خود را تمام کرد و پس از اعلام مجری برنامه همه برای شنیدن بیانات رهبر انقلاب آماده می شدند،  در این میان ناگهان خانمی از جایش بلند شد  و قبل از شروع صحبت های حضرت رهبری در خواست وقت کرد.  تمام افرادی که در حسینیه نشسته بودند سرشان را به سمت این خانم چرخاندند و سکوتی حاکم شد. رهبری درخواست وی را قبول کردند و این خانم پشت تریبون رفت و خودش را معرفی کرد. من الهام اکبری از دانشجویان بورسیه هستم. سکوت در کل حسینیه حکم فرما شد و شروع به درد دل با رهبر کرد  و از مشکلات دانشجویان بورسیه گفت و از رهبری خواست به قوه قضاییه دستور دهند برای یکبار هم که شده به شکایات دانشجویان رسیدگی کنند».

رهبر معظم انقلاب  در ابتدای بیاناتشان ضمن اشاره به سخنرانی این استاد دانشگاه گفتند: «این مطلبی هم که این خانم در آخر گفتند -مسئله‌ِی تظلّمی که انجام گرفت- این را دوستان ما در دفتر حتماً دنبال کنند؛ [چون] یک تظلّم است و ما باید رسیدگی کنیم؛ دنبال کنند ببینند مشکل چیست. البتّه شبیه این را من در موارد دیگر هم شنفته‌ام و به وزیر محترم هم تذکّر داده‌ام که البتّه باید به‌طورجدّی دنبال کنند».

ماجرای تمام نشدنی چهار ساله
پرونده موسوم به «بورسیه ها» یکی از پرونده های چالش برانگیز چندسال اخیر دولت و وزارت علوم بوده است، درگیر بودن نزدیک به سه هزار نخبه، فارغ التحصیل و دانشجویان دکتری از مهمترین دلیل این حساسیت می توان نام برد.

این پرونده را می توان به سه  دوره تقسیم کرد، پذیرش این دانشجویان قبل از دولت یازدهم، سال اول دولت یازدهم که با دستور جعفر توفیقی، سرپرست وقت وزارت علوم مراحل پذیرش این افراد تعلیق شد و بعد از سال 93.

آغاز چالش ها
اما بخش چالش برانگیز این پرونده را در اتفاقات بعد از سال 93 می توان ارزیابی کرد، نشست خبری چهارم خرداد ماه سال 93 مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان نقطه آغاز این موضوع می توان نام برد، وی در ان نشست خبری ضمن تشریح تخلفات صورت گرفته در اعزام دانشجویان به بورس خارج و داخل کشور در دولت دهم (سال های 88 تا 92 ) اعلام کرد که در آن دوره 3002 نفر از دانشجویان بدون آزمون به بورس داخل و خارج اعزام شدند. این موضوع از یک طرف و استیضاح رضا فرجی دانا وانتشار لیست اسامی دانشجویان بورسیه باعث شد این موضوع یکی از نقاط چالش برانگیز وزارت علوم در آن سال شود.

بررسی کمیسیون اصل 90
این ماجرا در ابتدای سال 94 و با پیگیری این دانشجویان، با استناد به مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی، به کمیسیون اصل نود قانون اساسی شکایت بردند و کمیسیون نیز پس از ورود و بررسی دقیق رای به قانونی بودن تمامی بورس های اعطا شده دولت قبل به جز حدود 35 نفر که با اطلاعات غلط مرتکب تقلب و تخلف شده بودند حکم داد، و و وزارت علوم را ملزم به پایبند بودن به تعهدات دولت در قبال دانشجویان بورسیه کرد.

از سوی دیگر در تیرماه همان سال رهبر انقلاب در دیدار اساتید دانشگاه ضمن اشاره به این پرونده گفتند: «بورسیه‌ها آن‌طور که روزنامه‌ها با آن بازی کردند، نبود. اگر راست هم بود راهش این نبود که مسئله روزنامه‌ای شود. راه قانونی وجود دارد؛ خب لغو کنند. در مسئله‌ی بورسیه‌ها به خیلی‌ها ظلم شد و خلاف قانون، تدبیر و اخلاق بود».

پس از بیانات رهبر انقلاب بود کمیته ای از سوی برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس شکل گرفت که البته سرانجامی برای این دانشجویان نداشت.

بسته شدن پرونده؟!
در طی سال 94 و 95 دانشجویان بورسیه نامه های مختلفی به مسئولان عالی کشور نوشتند، و خواستار پیگیری مشکلات خود شدند. این نامه نگاری ها ادامه داشت تا اینکه محمد فرهادی شهریور ماه 95 در گفتگویی با تسنیم از بسته شدن این پرونده خبر داد. از سوی دیگر نیز رئیس سازمان امور دانشجویان چندی بعد در مصاحبه ای با مهر از بلاتکلیف نبودن بورسیه ها خبر داد و گفت: "درحال حاضر بورسیه بلاتکلیف  نداریم، درحال خواندن درس خود هستند، شهریه آنها پرداخت شده و اکنون بحث جایابی آنها مطرح است که به تدریج در حین تحصیل انجام می شود. اگر در حین تحصیل نیز موفق به جایابی نشوند، به محض فارغ التحصیلی به حوزه مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم معرفی می شوند تا موضوع جایابی آنها پیگری شود".

البته این اظهارات مسئولان وزارت علوم هیچگاه مورد پذیرش بخشی از این دانشجویان قرار نگرفت و با انتشار نامه هایی مدعی عدم جایابی و عدم پرداخت شهریه توسط این وزارتخانه شدند و معتقدند، مشکلاتشان همچنان پابرجاست.

یکی از دانشجویان بورسیه درباره مشکلات این روزهای خود می گوید: متاسفانه وزارت علوم به هیچ یک از وظایف خود در قبال تعهدات ناشی از اعطای بورس به دانشجویان بورسیه عمل نکرده است. حقوق دانشجویان بورسیه چیزی مازاد بر آن چه که در سه دهه گذشته  دولت رویه بوده است نیست و ما تنها آن ها را مطالبه میکنیم. بسیاری از دانشجویان بورسیه از شغل های قبلی خود استعفا داده و با اعتماد به فراخوان رسمی دولت در این مسیر قرار گرفته وبه امیده اینده بسیاری از موقیعت های شغلی خود  را از دست داده اند.

دومین تذکر رهبری
به هر حال باید دید با توجه به تذکر مجدد رهبر انقلاب به بررسی مشکل این دانشجویان چه سرنوشتی در انتظار این پرونده خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
سهیل
1396/04/03 - 19:43

برای دولتی که با نخبگان مملکت این کارها رو انجام داده متاسفم
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top