تاریخ انتشار: شنبه 1396/04/03 - 12:17
کد خبر: 239037

نگاهی به اظهارات اخیر رئیس جمهور؛

«دولت با تفنگ» یا «دولت بی تفنگ»؛ روحانی مجبور است!

«دولت با تفنگ» یا «دولت بی تفنگ»؛ روحانی مجبور است!

برخی از این واکنش ها نیز حول محور انتقاد نسبت به هراس از سپاه بود و در همین رابطه پرویز امینی،جامعه شناس و فعال اسبق دانشجویی طی پیامی توییتری اظهار داشت: "روحانی فلش هراس از سپاه را درست بعد از تهاجم موشکی علیه داعش، از «تروریست‌ها» بسوی «مردم» تغییر داده است! چه کسی با امنیت کشورش چنین می‌کند؟

خبرنامه دانشجویان ایران: سکوت دو روزه حسن روحانی پس از حمله موشکی تعیین کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مقر داعش در دیر الزور سوریه حیرت افکار عمومی را از این اقدام رییس جمهور برانگیخت  اقشار مختلف مردم فعال در شبکه های اجتماعی با نگاهی طنزگونه به این سکوت، اعتراض خود را به آن نشان دادند و اما پس از گذشت دو روز، روحانی با انتساب دستور حملات موشکی به "شورای عالی امنیت ملی" روند واکنش به این حماسه ملی وارد فصل جدیدی شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دمحمود علوی ،وزیر اطلاعات فرماندهی حمله را به رییس جمهور نسبت داد و تلویحا مدعی شد که حمله موشکی به مواضع داعش اساسا ابتکار دولت بوده است. اظهاراتی که چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و با بیانیه رسمی سپاه پاسداران و ارائه جزییات بیشتر از این حمله مشخص شد که این عملیات به فرماندهی مقام معظم رهبری بوده است و مراحل اولیه جمع آوری اطلاعات مقدماتی برای حمله نیز برخلاف ادعای وزیر اطلاعات بر عهده نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.

فضای بین عامه مردم نیز حکایت از رضایت اجتماعی از این انتقام موشکی سپاه داشت و هشتگ "سیلی سپاه" و "موشک سپاه" از پرتکرار ترین هشتگ های مورد استفاده در شبکه های مجازی از جمله اینستاگرام و توییتر بود.

اما روز پنج شنبه و درست در روزهایی که مردم و نخبگان خوشحال از انتقام داعش به تمجید از عملکرد سپاه پاسداران می پرداختند و محافل رسمی و غیر رسمی خارجی نیز این قدرت موشکی و توان بازدارندگی سپاه را تحسین می کردند، حسن روحانی در اقدامی غیر منتظره در روز پنجشنبه و در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی ضمن انتقاد گسترده از فعالیت های سپاه، آن را "دولت با تفنگ" نامید و اظهار داشت: "از آن دولتی که تفنگ نداشت، می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند."

«دولت با تفنگ» یا «دولت بی تفنگ»؛ روحانی مجبور است!

این اظهارات غیر منتظره رییس جمهور  پس از حملات موشکی واکنش های گسترده ای را درمیان کاربران فضای مجازی برانگیخت. به طرزی که در همان ساعات اولیه پس از این اظهارات فیلمی از اسحاق جهانگیری در شبکه های مجازی دست به دست می شد که معاون اول رییس جمهور با ارزیابی مثبت از فعالیت های اقتصادی سپاه آن را در تحت کنترل کامل دولت توصیف می کرد.

 

و اما کنایه ها به رییس جمهور پس از این حمله غیر منتظره به سپاه بازه گسترده ای را دربر می گرفت و واکنش ها در سطوح مختلف نسبت به این اقدام روحانی ادامه یافت.

برخی از این واکنش ها نیز حول محور انتقاد نسبت به هراس از سپاه بود و در همین رابطه پرویز امینی، جامعه شناس و فعال اسبق دانشجویی طی پیامی توییتری اظهار داشت:" روحانی فلش هراس از سپاه را درست بعد از تهاجم موشکی علیه داعش، از «تروریست‌ها» بسوی «مردم» تغییر داده است! چه کسی با امنیت کشورش چنین می‌کند؟"

«دولت با تفنگ» یا «دولت بی تفنگ»؛ روحانی مجبور است!

عده ای نیز به باز نشر بخش هایی از یک مصاحبه رییس جمهور پرداختن که روحانی درآن مصاحبه ضمن تعریف و تمجید فراوان از پذیرش پروژه های مختلف توسط سپاه گفته بود:"شایعاتی که راجع به سپاه مطرح میشود را اصلا قبول ندارم...سپاه رقیب مردم و بخش خصوصی نیست. سپاه امروز باید پروژه های مهمی که بخش خصوص توان انجام دادن آن را ندارد،بر عهده گیرد... سپاه باید آستین را بالا بزند و بخشی از بار را برعهده گیرد"

تعدادی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توییتر نیز ضمن انتقاد شدید از حمله روحانی به سپاه در حالی که این ارگان نظامی به لیست جدید تحریم ها افزوده شده است به مذمت آن پرداختند. برای نمونه یکی از این کاربران در پاسخ به توییتی که توسط حساب منتسب به روزنامه دولتی ایران انتشار یافته بود نوشت :"اصلی ترین مخاطب سخنان امشب حسن روحانی کنگره آمریکا بود که در حال تصویب کردن شدید ترین تحریمها علیه سپاه پاسداران است".

«دولت با تفنگ» یا «دولت بی تفنگ»؛ روحانی مجبور است!

در میان صاحب نظران نیز این عمل روحانی بازخورد چندان مثبتی نداشت. گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در کانال تلگرامی خود ضمن انتقاد از رییس جمهور بابت این نوع موضع گیری ها علیه سپاه،اظهارات روحانی را چندان صادقانه ارزیابی نکرده و در بخشی از این پیام تلگرامی خود نگاشت: "تردیدی ندارم که هجمه مستمر روحانی به سپاه نه سهو است نه متاثر از عملکرد  اقتصادی سپاه. چرا؟ صد درصد پروژه های سازندگی سپاه از آن دولت است اگر روحانی صادق بود و در عین حال اقدامات سپاه-که فعلا مفت انجام می شود- را مضر می دانست، یک ابلاغ به وزارت خانه هایش می زد که من بعد واگذاری هر گونه پروژه به سپاه ممنوع است. آنگاه اگر سپاه تفنگ خود را زیر گوش فلان وزیر می گذاشت که من پروژه می خواهم می توانست موضوع را با ملت در میان بگذارد."

«دولت با تفنگ» یا «دولت بی تفنگ»؛ روحانی مجبور است!

پس از اتمام این کش و قوس ها و با قرائن موجود بنظر می رسد که حمله  روحانی به سپاه پاسداران در حالیکه معاون اول رییس جمهور نیز آن را راهگشا و حتی "به درخواست دولت" توصیف می کند، بیش از اینکه در راستای استفاده از ظرفیت ها برای تحقق نسخه های عملی جهت گشایش های اقتصادی باشد، در مسیر ایجاد حاشیه برای انحراف اذهان از اشکالات عدیده دولت است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top