تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/04/04 - 10:37
کد خبر: 239139

۳ باور غلط در جلسه مصاحبه دکتری

خیلی از افراد بدون‌مقاله و کار پژوهشی توانسته‌اند وارد مقطع دکتری شوند، البته بیان این نکته بدان معنی نیست که کار پژوهشی ارزشمند نیست. بلکه منظور این است که در روند فعلی پذیرش دانشجوی دکتری مشاهده می‌شود بسیاری از افراد بدون‌مقاله هم پذیرفته می‌شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: اواخر هفته گذشته بود که زمان برگزاری مصاحبه‌های دوره دکتری تخصصی با آزمون و بدون‌آزمون سال ۹۶ دانشگاه آزاد از سوی مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه اعلام شد.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بر اساس زمان اعلام شده مصاحبه‌های این دانشگاه از 18 تیر آغاز شده و تا 6 مرداد ادامه می‌یابد. طبق این اطلاعیه هر یک از داوطلبان دعوت شده به مصاحبه اعم از با‌آزمون یا بدون‌آزمون باید در زمان مراجعه برای مصاحبه به واحد دانشگاهی فیش واریز هزینه مصاحبه به مبلغ ۷۰۰ هزار ریال را به مسئول مربوطه ارائه کنند. از سوی دیگر طبق اعلام مسئولان دانشگاه آزاد شیوه نمره امسال به این صورت است که مصاحبه‌‌50 درصد امتیاز کامل و آزمون کتبی نیز 50 درصد امتیاز را دارد. در مصاحبه از 50 درصد امتیاز، 20 امتیاز مربوط به سوابق آموزشی و پژوهشی از جمله مقالات، کتاب‌ها، تالیفات و مدارک زبان‌های خارجی و دیگر افتخارات ارائه شده توسط داوطلب است و 30 امتیاز مربوط به فرآیند مصاحبه و ارزیابی استادان در جلسات مصاحبه است.

به همین بهانه در این گزارش سعی داریم به بررسی چند باور اشتباه داوطلبین در این جلسه بپردازیم:

داشتن مقاله، شاخص اصلی است
یکی از باورهایی که در بین داوطلبان دکتری وجود دارد، داشتن مقالات داخلی و خارجی زیاد است، مساله‌ای که برخی اساتید دانشگاه نیز به دلایلی که گاهی شخصی است به آن دامن می‌زنند. اما ماجرا چیست؟ واقعیت این است که تعداد بسیار زیادی از افرادی که در این سال‌ها در مقطع دکتری پذیرفته شده‌اند، در ترم آخر مقطع کارشناسی‌ارشد مشغول تحصیل هستند و بیشتر آنها حتی از پایان‌نامه هم دفاع نکرده بوده‌اند.

خیلی از افراد بدون‌مقاله و کار پژوهشی توانسته‌اند وارد مقطع دکتری شوند، البته بیان این نکته بدان معنی نیست که کار پژوهشی ارزشمند نیست. بلکه منظور این است که در روند فعلی پذیرش دانشجوی دکتری مشاهده می‌شود بسیاری از افراد بدون‌مقاله هم پذیرفته می‌شوند.

همچنین بین افراد مصاحبه شده، افرادی بوده‌اند که علی‌رغم داشتن کارهای پژوهشی متعدد، پذیرفته نشده‌اند یا حداقل وارد دانشگاه‌های مطلوب مدنظر خود نشده‌اند.

بنابر‌این داشتن یا نداشتن یا تعداد مقالات و کارهای پژوهشی، به‌تنهایی دلیلی بر پذیرش یا عدم‌پذیرش در مقطع دکتری نخواهد بود.

ترم آخر ارشد هستیم پس قبول نمی‌شویم
یکی دیگر از باورهای نادرست در زمان مصاحبه، برای داوطلبانی است که در ترم آخر دوره کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند و به این باور هستند که چون مقطع پایین‌تر را به پایان نرسانده‌اند پس شانس قبولی در مصاحبه دکتری ندارند.

اما جالب است بدانید این باورتان نیز غلط است. بر اساس مشاهدات و گزارش‌ها، تعداد زیادی از افرادی که در مصاحبه دکتری موفق بوده‌اند دانشجویان ترم آخر مقطع پایین‌تر هستند. اطلاعات به‌روزتر، دورنشدن از فضای علمی و دانشگاهی و ارتباط روزانه با اساتید از جمله دلایل این امر است.

جدای از این مساله، این تجربه ثابت شده است که در این جلسات، مصاحبه‌کننده‌ها از این دانشجویان معمولا انتظار کار علمی و پژوهشی تراز اول و بدون ایراد نمی‌خواهند و با درک این مساله سایر مولفه‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

هر دانشگاه فقط دانشجوی خودش را می‌گیرد
یکی دیگر از باورهای اشتباه دعوت‌شدگان به مصاحبه دکتری این است که هر دانشگاه فقط به دانشجوی بومی خود پذیرش نهایی را می‌دهد و دیگر دانشجویان شانسی برای قبولی ندارند.

در این‌باره چند نکته قابل‌تامل است؛ اول اینکه نمی‌توان تاثیر شناخت و آگاهی قبلی یک استاد نسبت به داوطلب را انکار کرد، اما این شناخت گاهی می‌تواند مثبت باشد و گاهی منفی.

شناخت مثبت قطعا، مفید و امتیاز‌آور خواهد بود و مصاحبه شوند راحت‌تر می‌تواند روند مصاحبه را طی کند. اما عکس این ماجرا هم صدق می‌کند. اگر استادی نسبت به دانشجوی خود که در جلسه مصاحبه حاضر شده است نگاه منفی داشته باشد قطعا اتفاقات مورد اول تکرار نخواهد شد. البته ذکر این نکته ضروری است که اکثر اساتید و داوران مصاحبه‌کننده، در این جلسه «عدالت» را شاخص اصلی خود قرار می‌دهند و تفاوتی بین داوطلبان قائل نمی‌شوند.

نکته بعدی اینکه، پیش آمده است در فهرست دعوت‌شدگان مصاحبه دکتری بسیاری از کد رشته‌ها، تعداد دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان همان دانشگاه، کمتر از ظرفیت پذیرش آن سال و در همان کد‌رشته هستند. این به آن معنی است که اگر همه داوطلبان آن دانشگاه نیز پذیرفته شوند باز هم ظرفیت خالی برای دیگر داوطلبان دانشگاه‌ها وجود دارد.

منبع: فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top