تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/04/07 - 13:29
کد خبر: 239372

درباره جنجال‌ها علیه مداح معروف در فضای مجازی و رسانه‌ای؛

چرا شعرخوانی مطیعی در مصلای تهران، حاشیه‌ساز شد؟

چرا شعرخوانی مطیعی در مصلای تهران، حاشیه‌ساز شد؟

جالب است بدانید که سال گذشته و در همین مراسم نماز روز عید فطر نیز ابیاتی به مراتب صریح تر و بی پرواتر قرائت شد ولی واکنش های این چنینی را به دنبال نداشت. منتقدین دولت معتقدند که این جنجالهای رسانه ای دو هفته اخیرحامیان دولت بمنظور غفلت افکارعمومی از تحریمهای جدید دولت است.

خبرنامه دانشجویان ایران: هفته پایانی ماه رمضان آغاز یک مسیر پر از جنجال بود که هر روز منتهی به صف آرایی های متعدد بین هواداران و منتقدین دولت حسن روحانی می شد و تقریبا هیچ شبانه روزی بدون نزاع لفظی در حمایت و یا در نقد اشخاص و نهاد هایی که در متن این جدالها قرار گرفته بودند نمی گذشت.  

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مهم ترین رویارویی هایی که در روزهای اخیر فضای رسانه ای، مجازی و علی الخصوص کاربران پر تعداد شبکات اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است،  اشعار مداح مراسم نماز عید سعید فطر در مصلای تهران بود که پس از گذشت دقایقی از قرائت این اشعار و مخابره صوت و فیلم های این شعر خوانی، موافقین به تعریف و تمجید های فراوان پرداختند و اما در سوی دیگر منتقدین این اشعار نیز،  اعتراضهای شدید علیه مطیعی را دستور کار قرار داده و وی را متهم به استفاده جناحی از تریبون نماز عید فطر کردند.

مهم ترین بخشهای این شعر که محمد مهدی سیار و میلاد عرفانپور آن را سروده بودند،  به نقد سند آموزشی 2030، بدعهدی و دشمنی آمریکا با ملت و ایران و بدعهدی های متعدد غرب در اجرای برجام اختصاص پیدا کرده بود. نکته جالب توجه در این باره تحسین های پر شمار مردم نماز گزار بود.  این تحسین های مردمی پس از بعضی از ابیات این مثنوی پر حاشیه آنقدر دامنه دار بود که مطیعی مجبور می شد خواندن ادامه شعر را برای لحظاتی به تعویق بیاندازد تا سکوت مجدد در میان مردم حکمفرما شود.

مطلع مهمترین قسمت این مثنوی بلند بالا مصراعی بود که مستقیما مسئولینی را خطاب قرار می داد که در صفوف اول نشسته بودند و آن مصراع پر عتاب این بود:" ای نشسته صف اول! نکنی خود را گم".

اما پایان یافتن این ابیات، پایان ماجرا نبود. آغازی بود بر واکنشهای محافل رسمی و غیر رسمی که هریک خود را به نحوی اولی ترین مفسر برای ابیاتی می دانستند که بیش از معنا و مفاهیم اصلی نهفته در آن،  حاشیه هایش سایه بر متن افکنده و تبدیل به داغ ترین موضوع برای کشمکش های جریانهای سیاسی اجتماعی شد.

گوی سبقت واکنش به اشعار مطیعی را اما عناصر و همچنین طرفداران حسن روحانی از بقیه ربودند و در کمتر از ساعتی با "توهین" خواندن قرائت این اشعار، مخاطب آن را رییس دولت یازدهم و دوازدهم خواندند و نوای مطیعی را برآمده از یک خوی سیاسی خاص معرفی کردند. از این دست واکنش ها ابتدا در کانالهای تلگرامی هواداری دولت و سپس در حسابهای رسمی توییتری برخی از فعالین سیاسی کلید زده شد و این کاربران در صدد بودند تا شعر خوانی مطیعی را در راستای تداوم اتفاقات روز قدس قلمداد کنند.

در همین راستا یکی از رادیکال ترین واکنشها به این مسئله از سوی علی جنتی از حامیان مشهور حسن روحانی  و وزیر سابق ارشاد سر زد که او طی پیامی در اینستا گرام ضمن حمله شدید به مطیعی و "پست" خواندن او و "یاوه" بودن اشعارش نوشت:

"باید لعن و نفرین را نثار کسانی کرد که از اینگونه فرومایگان پست در اجتماعی عظیم مردم تهران دعوت می کنند تا اینگونه به یاوه سرایی بپردازد. سال گذشته هم همین فرد در نماز عید فطر یاوه های مشابهی سرود. گویا برنامه مشخصی برای لجن مال کردن شخصیت های نظام آن هم در مراسم عبادی نماز عید فطر وجود دارد. "

برخی از فعالین که از فحاشی این فعال سیاسی که سابقه وزارت "فرهنگ و ارشاد" را در کارنامه خود دارد، متعجب شده بودند لب به اعتراض گشودند و از ادبیات این عنصر سیاسی حامی روحانی گله کردند در همین راستا علی سرلک خطیب و واعظ مشهور در جواب علی جنتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "آقای دکتر جنتی بعید میدانم با تعابیر زشت تر و پر جفاتر از این تعابیرتان نسبت به آقا میثم بتوانید در دولت جدید بیشتر از مدیر اداره شوید"سرلک در ادامه نیز به ظرف زمانی و مکانی قرائت این ابیات نیز نقد هایی وارد کرد.

جواب سرلک به جنتی در اینستاگرام

حاشیه های این مداحی آن قدر گسترده بود که حتی برخی از اشخاص اپوزیسیون خارج نشین را نیز به واکنش وا داشت که این امر خود حکایت از دامنه های گسترده ابعاد این شعر خوانی دارد. عطاءالله مهاجرانی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت محمد خاتمی  از همین دست شخصیت های مطرحی است که او نیز با یک ادبیات تند نسبت به این اشعار معترض شده و حتی در یک اظهار نظر عجیب تلویحا واحد شمارش شعرا را "قلاده" خواند و طی یک پیام توییتری گفت: "محمود غزنوی هزار قلاده شاعر و بیش از هزار عراده درنده در دربار خود داشت. تا به اشاره هجو کنند و بدرند. فردوسی که شاعر مردم بود زنده مانده است. "

مهاجرانی امروز بدل به یکی از رادیکال ترین منتقدین جمهوری اسلامی بدل گشته و از خارج از مرزهای کشور لب به سخن می گشاید.

گفتنی است این بیان مهاجرانی به مذاق شاعران خوش نیامده و آن را توهین نابخشودنی به ساحت شعرا خوانده اند.

منتقدین روحانی نیز اقدام به تمجید از مطیعی پرداختند و با هشتگ پر شمار "میثم صدای ماست" و یا "مطیعی صدای ماست"به استقبال از این دانش آموخته دانشگاه امام صادق رفته و این حرکت مطیعی را از بیش از پیش تحسین کرده و با انتشار تصاویر وی در صفحات مجازی خویش به حمایت از او که آماج حملات حامیان دولت قرار گرفته بود، پرداختند. این حملات تا آنجا پیش رفت که صفحه اینستاگرامی مطیعی پس از گذشت ساعاتی از دسترس خارج شد. منتقدین نیز این اقدام را به دولت منتسب کرده و آن را در تناقض با شعار "زنده باد مخالف من"می دانستند.

در همین رابطه کنش دیگر فعالین رسانه ای جریان منتقد روحانی، تحلیل محتوایی ابیات بود که با همانند سازیهایی آن را منطبق بر سخنان رهبری، مقامات دولتی و حتی گاها مبانی دینی و مذهبی می دانستند. برای نمونه مصطفی میراخوری فعال اسبق دانشجویی و از فعالین رسانه ای  طی توییتی به مقایسه متن شعر با اظهارات وزیر امور خارجه پرداخت و نوشت:" گفتن چراگفته:تکیه برعهد عموسام خطا بود خطا/ وزیر_ارتباطات گفت هرچه پیش میرویم سخن رهبری درارتباط با بدعهدی آمریکا بیشتر نمایان می شود".

مقایسه مهم دیگری که در این بیت صورت میپذیرفت، کنایه به مصراعی دیگر داشت که طی آن شاعر جسم و روح برجام را "به فنا رفته" وصف کرده بود که از قضا این بخش را نیز به نامه اخیر محمد جواد ظریف به موگرینی مرتبط می دانستند که ظریف در آن مدعی شده بود:" آمریکا هم از متن برجام و هم از روح این توافق، سرپیچی کرده است"

در رابطه با این شعرخوانی جنجال آمیز روز عید فطر جالب است بدانید که سال گذشته و در همین مراسم نماز روز عید فطر نیز ابیاتی به مراتب صریح تر و بی پرواتر قرائت شد ولی واکنش های این چنینی را به دنبال نداشت. منتقدین دولت معتقدند که این جنجالهای رسانه ای دو هفته اخیرحامیان دولت بمنظور غفلت افکارعمومی از تحریمهای گسترده چند روز پیش سنای آمریکاو نقض برجام اقدام به سازماندهی این رویایی های مجازی کرده که این ادعا نیز در نوع خود قابلیت بررسی مفصل دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top