تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/04/08 - 10:38
کد خبر: 239420

سرانجام اعتراض دانشجویان معترض رشته پاتولوژی چه شد؟

سخت‌ترین برخورد با دانشجو در اولین گام!

سخت‌ترین برخورد با دانشجو در اولین گام!

اعتراضات پاتولوژیست‌ها به سیاست جدید وزارت بهداشت، روز به روز ابعاد جدیدتری پیدا می‌کند و در آخرین حاشیه این اعتراضات، برخی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و تبریز به دلیل برخی از اتهامات، از تحصیل منع شده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: برخی از دانشجویان معترض رشته پاتولوژی، به اتهام «ایجاد وقفه در برنامه‌های دانشگاه» به مدت دو نیم سال(با احتساب سنوات) از تحصیل منع شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اعتراضات پاتولوژیست‌ها که از اوایل خردادماه آغاز شده بود آنقدر ادامه‌دار شد و حواشی آن به قدری زیاد شد تا نهایاتا در روزهای اخیر برای برخی از دانشجویان معترض رشته پاتولوژی حکم انضباطی صادر شده است. این دانشجویان که از دانشگاه‌های تهران و تبریز هستند، به اتهام «ایجاد وقفه در برنامه‌های دانشگاه» به مدت دو نیم سال(با احتساب سنوات) از تحصیل منع شده‌اند.

تصویر حکم انضباطی یکی از دانشجویان معترض رشته پاتولوژی در ادامه آمده است:

حکم انضباطی برای دانشجوی پاتولوژی

نگاهی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشان می‌دهد وزارت بهداشت در گام اول سخت‌ترین مجازاتی که در حوزه صلاحیت شورای انضباطی یک دانشگاه است را برای این دانشجویان اعمال کرده است.

آیین‌نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران

*** سلب اجازه برای شرکت در امتحان ارتقا
پس از اعتراض‌های پاتولوژیست‌ها، سیدحسن امامی رضوی قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی درخصوص جزییات آزمون ارتقا و گواهینامه دستیاری رشته پاتولوژی گفت: تاکنون منعی برای شرکت دستیاران آسیب شناسی از سوی دانشگاه‌ها وجود نداشته است اما مواردی که مطرح می‌شود، به عملکرد دستیاران بستگی دارد.

امامی رضوی گفت: دستیاران سال چهارم که معرفی شده‌اند، شرکت خواهند کرد، اما سایر دستیاران نیز به مدت غیبتشان در بخش‌ها توجه کنند چرا که غیبت بیش از یک ماه آنها را از شرکت در امتحان محروم می‌کند.

قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: چنانچه مواردی از این دست وجود دارد، دستیاران باید آن را مدنظر قرار بدهند و اگر به علت اینکه خللی در کار بخش ایجاد شده و آنها شرکت نکردند و یا احکامی از کمیته انضباطی باشد، نیز ممکن است باز نتوانند در آزمون شرکت کنند. لذا دستیاران حضور در بخش را جدی بگیرند تا یک سال از امتحان ارتقای خود عقب نمانند. در مورد سایر رشته‌ها نیز به همین منوال عمل خواهد شد.

در اولین اقدام پس از اظهارات قائم مقام دبیر شورای آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز علاوه بر احضار رزیدنت‌های پاتولوژی به کمیته انضباطی، اجازه شرکت در امتحان ارتقای امسال را از آنان سلب کرد.

*** ماجرای اعتراض پاتولوژیست‌ها
ماجرای اعتراض دانشجویان پاتولوژیست از آنجا آغاز شد که وزارت بهداشت با صدور مجوز تأسیس و مدیریت آزمایشگاه‌های بالینی توسط متخصصین(ph.d ) رشته‌های علوم پایه موافقت کرد و با صدور این مجوز، این متخصصین قادر خواهند بود در کنار متخصصین پاتولوژیست به این موضوع وارد شوند. صدور این مجوز با اعتراضات و واکنش‌هایی از سوی پاتولوژیست‌های کشور همراه شد. در این میان، پاتولوژیست‌ها با مکاتبات اداری تلاش کردند تا وزارت بهداشت را متقاعد کنند تا این تصمیم خود را که بر اساس آن از این پس فارغ‌التحصیلان علوم پایه نیز قادر به اخذ مجوز احداث آزمایشگاه می‌شوند، لغو کند. از آن سوی اما فارغ‌التحصیلان و دانشجویان علوم آزمایشگاهی که رشته‌های تحصیلی آنها ذیل علوم پایه تعریف می‌شود، تصمیم وزارت بهداشت را اجرای قانون معطل مانده سال‌های گذشته می‌دانند.

در همین رابطه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته پاتولوژی تجمعی را در اعتراض به تصمیم وزارت بهداشت برگزار کردند و با در دست داشتن بنرهایی مطالبات خود را بیان کردند. در ادامه تصاویر اولین تجمع این دانشجویان را مشاهده می‌کنید:

*** واکنش وزارت بهداشت به اعتراضات
باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اعتراض‌های اخیر پاتولوژیست‌ها، گفت: در بازبینی جدید آیین‌نامه دوره تکمیلی تخصصی(فلوشیپ) علوم آزمایشگاهی از افراد صاحبنظر حوزه پاتولوژی و علوم آزمایشگاهی نظرسنجی به عمل آمد و در نهایت اعلام شد.

باقر لاریجانی در گفتگو با مهر، با اشاره به تکلیف قانونی وزارت بهداشت برای برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و توانمندسازی دانش آموختگان دوره‌های تخصصی این رشته گفت: در تنظیم آیین‌نامه اجرایی این قانون از نظرات صاحبنظران در گروه‌های مرتبط بهره‌برداری شده و مسلما برگزاری این دوره‌ها زمینه‌های ارتقای کیفیت خدمات در حوزه علوم آزمایشگاهی را فراهم می‌کند.(اینجـــــا)

*** باز هم تجمع؛ این بار در مقابل مجلس
چند روز بعد از اعتراض اول این بار جمعی از پزشکان در اعتراض به قانون جدید وزارت بهداشت در مقابل مجلس، تجمع کردند.  معترضین معتقدند که بدون پایه پزشکی، صدور مجوز فعالیت درمانی به ویژه درمان بالینی بیماران، می‌تواند خطرات متعددی برای بیماران داشته باشد. از طرفی با ازدیاد متقاضیان کار در این حوزه، عملا مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان پایه پزشکی که حالا معترض هستند نیز با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

تصاویری که در ادامه می‌بینید، اعتراض و تجمع امروز دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معترض و موافق طرح جدید وزارت بهداشت در مقابل مجلس است:

*** وقتی کار به استعفا کشید!
سیاست‌های جدید وزارت بهداشت آنقدر برای پاتولوژیست‌ها غیرقابل هضم بود که هیات بورد پاتولوژی به صورت دسته‌جمعی استعفا کرده و این مساله با اعتراض مدیران گروه‌های پزشکی و انصراف کتبی دستیاران پاتولوژی همراه شد و نهایتا این دستیاران در مقابل معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با پلاکاردهایی که روی آن‌ها متن‌هایی از قبیل «آیا پس از استعفای هیات بورد و تذکر کمیسیون بهداشت مجلس و مخالفت انجمن‌های علمی پزشکی با این دوره تکمیلی وقت آن نرسیده که از خود بپرسید شاید مشاوران شما درصدد رویارویی شما با جامعه پزشکی و تخریب جایگاه شما هستند» خواستار مذاکره با روسا و معاون آموزشی دانشگاه شدند.

در ادامه تصاویری از تجمع اعتراضی دستیاران و متخصصان پاتولوژی را مشاهده می‌کنید:

*** جدیدیترین تجمع معترضین در شیراز
دستیاران رشته جراحی عمومی شیراز صبح روز چهارشنبه(7 تیر) با تجمع در دانشکده پزشکی شیراز ضمن محکوم کردن احضار و صدور حکم علیه دستیاران پاتولوژی، خواستار پاسخ منطقی وزارت بهداشت به خواسته‌های پاتولوژیست‌ها شدند. یکی دیگر از دستیاران جراحی که پلاکاردی با مضمون «دستیاران پاتولوژی افتخار جامعه پزشکی، تهدید پاتولوژیست ها تهدید جامعه پزشکی» در دست داشت گفت: دستیاران پاتولوژی مورد حمایت همه جامعه پزشکی هستند و چنانچه وزارت بهداشت در نوع برخورد با خواسته‌های صنفی آنان تجدید نظر نکند با اعتراضات شدیدتر تمام جامعه پزشکی مواجه خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top