تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/04/13 - 15:35
کد خبر: 239933

رضا علیپور؛

وحدت‌شکن یا وحدت‌آفرین

وحدت‌شکن یا وحدت‌آفرین

نگاهِ دولت به مسئله ی وحدت را در طرح انتقادات خود بیش از پیش بسته است و این قدرت را به حامیان این نگاه داده که علاوه بر برچسب "وحدت شکن" برچسب "حامی بی قانونی" را نیز به آنها الصاق کنند،

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا علیپور// چند هفته ی پس از انتخابات ریاست جمهوری پر بوده از حواشی ریز و درشت حول موضوعات و حوادث گوناگون ، از حواشی به وجود آمده حول نحوه ی تقسیم تریبون های دیدار رمضانی مقام معظم رهبری با دانشجویان و بیانیه ی آماده شده توسط گروه موسوم به "انصار حزب الله" در مخالفت با ورود بانوان به ورزشگاه ها ، تا حواشی مربوط به شعار های بعضی راهپیمایان روز قدس در برابر رئیس جمهور و بحثهایی که حول مداحی پیش از نماز عید فطر در مصلی تهران شکل گرفت ، هر کدام مدتی به تیتر یک اخبار بدل گشته و افکار عمومی را تحت شعاع خود قرار دادند ، از بحث پیرامون بجا یا نابجا بودن اصل وقایع که بگذریم به واکنش های پس از آنها میرسیم ، همه ی واکنش های مربوط به این وقایع در یک سخن با هم مشترک بودند ، آنهم اینکه "وحدت" کشور باید حفظ شده و با "وحدت شکن" برخورد شود ، لذا بد نیست نگاهی داشته باشیم به مفهوم "وحدت" در جمهوری اسلامی.

انقلاب اسلامی در ایران از ابتدا تا کنون همواره منادی وحدت بین اقشار مختلف مردم بوده و از ابتدای مسیر خود بر صراط انقلاب های جهان گام برنداشته است ، نه چون فرانسه قیام بورژوازی علیه اشراف بود و نه مثل روسیه در پی فتح امپراطوری بورژوازی به نفع پرولتاریا ، نه فریاد تجددگرایان بود بر سنت پسندان و نه اعتراض توده ها بر نخبگان، بلکه همزمان روحانی ، روشنفکر ، کارگر ، سرمایه دار ، بازاری و ...همه و همه را زیر یک چتر به نام انقلاب اسلامی دور هم جمع کرد.

اما هر "وحدت" مستلزم وجود حداقل یک "محور" است تا دلیلی باشد برای تشکیل و حفظ چهارچوب آن ، انقلاب اسلامی نیز از آنجا که ماهیتش "وحدت" است دارای دو رکن اساسی بوده و هست و تخطی کنندگان از این دو رکن هستند که "وحدت شکن" شمرده شده و از دایره ی انقلاب خارج خواهند شد. این دو رکن به وضوح در عبارت "جمهوری اسلامی" متجلی هستند ، جمهوریت و اسلامیت.

نخست - اسلامیت:

یکی از الزامات حرکت در چهارچوب انقلاب التزام به اسلام است و مسئولین از صدر تا ذیل باید این نکته را در عملکرد خود در نظر داشته باشند که تخطی از اسلام تخطی از اصول اساسی کشور تلقی میشود و اسباب خروجشان از ریل خدمت به انقلاب توسط "مردم"  را فراهم خواهد آورد، چه آنکه در ابتدای راه "جبهه ی ملی" و "نهضت آزادی" نقش مهمی در اداره کشور ایفا میکردند تا آنجا که دولت و بخشی از مجلس شورای اسلامی را در اختیار داشتند ، اما بلافاصله پس از آنکه زاویه شخصیشان با اسلام را وراد حوزه ی مسئولیت خود کردند از قطار خدمت به انقلاب پیاده و از صحنه ی سیاسی کشور و  میدان تاثیرگذاری توسط "مردم" خارج شدند.البته اسلام درون خود احترام و حفظ حقوق اقلیت های مذهبی را نیز دارد که عدم رعایت آن توسط مسئولین نیز یکی از مصادیق عدم التزام به اسلام خواهد بود.

دوم - جمهوریت:

اما آنچه با توجه حواشی اخیر بیشتر مورد توجه قرار میگیرد بحث "جمهوریت" است ، از جمهوری در ساده ترین نگاه به حاکمیت مردم تعبیر میشود ، در ایرانِ پسا انقلاب مسئولین ارشد کشور با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب میشوند و مسئولینی که از فیلتر مردم عبور نکنند قادر به حکمرانی در نظام اسلامی ایران نخواهند بود.

اما آنچه از حواشی اخیر و بعضی واکنش های مسئولین برمی آید این است که بسیاری حضرات مفهوم جمهوری را  تقلیل یافته در "انتخابات صرف" میدانند و به رسمیت شناختن اقلیتِ منتقد را جزئی از چهارچوب های جمهوری نمیدانند . این نگاه آنجا که کوچکترین انتقاد به عملکرد دولتِ محترم منتخب در نماز عید فطر را توهین به رای بیست و سه میلیونی تلقی کرده و منتقدین را در برابر رای مردم تصویر میکنند و البته آنان را "وحدت شکن" میشمارند ؛ متبلور است.

اما مولد این دیدگاه چه بوده و چه اتفاقی افتاده که این نوع نگاه به وجود آمده است؟

هنگامی که علی رغم همه ی تاکیدات مقام معظم رهبری برخی صحنه ی انتخابات را میدان نبرد گلادیاتوری(و نه میدان رقابت) دیدند و به هر ابزاری از متهم کردن نظام اسلامی به جلاد بودن و اینکه فقط اعدام بلد است تا سخنان خارج از عرف و... برای جلب آرا و پیروزی درانتخابات دست زدند، به این مسئله باور پیدا کردند که بازنده ی عرصه ی انتخابات باید به قاعده ی نبردهای گلادیاتوری "مرده" از میدان نبرد خارج شده و طبعا برای جسم بی جان حق اظهار نظر و انتقاد به رسمیت شمرده نخواهد شد ، به تصور آنان انتخابات صحنه ی نبرد ما و شما بوده و حالا که ما پیروز انتخابات هستیم ، به آغوش کشیده شدن معشوق وحدت همان سکوت شما و یکه تازی ماست. اما نکته آنجاست که این نوع نگاه به مسئله ی وحدت نه تنها عامل یکپارچگی جامعه نخواهد شد بلکه خود سبب ساز ایجاد تفرقه و رو به قبله شدن وحدت ملیست .

هر چند خارج از عرف و غیرقانونی بودن بعضی از اتفاقات پرحاشیه ی چند هفته ی گذشته دست منتقدان این نوع نگاهِ دولت به مسئله ی وحدت را در طرح انتقادات خود بیش از پیش بسته است و این قدرت را به حامیان این نگاه داده که علاوه بر برچسب "وحدت شکن" برچسب "حامی بی قانونی" را نیز به آنها الصاق کنند، اما ذات ماجرا تغییر ناپذیر است و در صورت استمرار این نوع نگاه مسئولین به مسئله ی "نقد" "جمهوریت" نظام زیر سوال رفته و "وحدت" از بین خواهد رفت و در این میان "وحدت شکن" نیستند جز همان هایی که دهان منتقد را با برچسب "وحدت شکن" میبندد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top