تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/04/18 - 16:39
کد خبر: 240360

دولت دوازدهم چه ترکیب سنی و تحصیلی باید داشته باشد؟

آیا می‌توان به کاهش سن وزرا و افزایش تحصیلات آنها امید داشت؟

آیا می‌توان به کاهش سن وزرا و افزایش تحصیلات آنها امید داشت؟

با انتخاب امانوئل ماکرون 39 ساله به عنوان رئیس جمهور فرانسه موج جدیدی از انتقاد را پیش آورد. کاربران فضای مجازی می‌گفتند آن زمانی که رئیس جمهور فرانسه یک ساله بود نعمت زاده بر مسند وزارت نشسته بود و هنوز هم این مسئولیت را داراست.

خبرنامه دانشجویان ایران: درحالی که در بسیاری از کشورها وزرای جوان و البته با تحصیلات مرتبط توانسته‌اند عملکرد مناسبی را از خود به جا بگذارند، در ایران گویا روند انتخاب براساس شایستگی جای خود را به انتخاب حزبی و سیاسی داده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  یکی از نقدهایی که منتقدین دولت یازدهم به حسن روحانی داشتند، انتخاب وزرای با سن و سال بالا بود. بعد از آنکه محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم از وزیران جوان استفاده کرد، این تلقی در اذهان بوجود آمد که دولت یازدهم هم به دنبال استفاده از وزرای جوان است. با توجه به شعارهای حسن روحانی مبنی بر توجه بیشتر به جوانان و بانوان، همه منتظر بودند که وی در کابینه خود از این دو قشر بیشتر استفاده کند، اما در مجلس اتفاق دیگری رخ داد.

کابینه ای بدون جوانان و بانوان

ترکیب وزرای معرفی شده به مجلس شورای اسلامی به صورتی بود که به دولت یازدهم لقب "پیرترین دولت بعد از انقلاب" را دادند. در جریان جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای معرفی شده یکی از نمایندگان مجلس، این وزرا را خارج شده از صندوقچه خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی معرفی کرد. همچنین نبود وزیر زن در بین معرفی‌شدگان به مجلس شورای اسلامی موجب شکل‌گیری انتقادات دیگری شد. منتقدین معتقد بودند که حسن روحانی علی‌رغم آنچه که در بیان خود می‌گوید، در عمل اعتقادی به حضور بانوان و جوانان در کابینه دولت ندارد.

وزیرانی با مدرک کارشناسی و تحصیلات غیرتخصصی

اما قضیه به همین جا ختم نشد. معرفی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد که سابقه‌ای امنیتی داشت، سیدمحمود علوی به عنوان وزیر اطلاعات که به گفته خودش انتظار داشت وزیر فرهنگ باشد، محمدعلی نجفی با مدرک کارشناسی ارشد ریاضی، نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت با مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست، محمود حجتی وزیر کشاورزی با مدرک لیسانس مهندسی عمران، سلطانی‌فر فوق لیسانس علوم سیاسی و وزیر ورزش و جوانان، بیژن زنگنه با مدرک مهندسی عمران و چیت‌چیان با مدرک کارشناسی ارشد مدیریت؛ موجب شد تا انتقادات جدید پیرامون مدرک پایین و تحصیلات غیرمرتبط شکل بگیرد.

ژنرال های ناکارآمد

اغلب انتقادات به وزرای دولت یازدهم در خصوص کارآمدی آنها در زمینه‌های مختلف بود. منتقدین معتقد بودند که سن بالای وزرا و تحصیلات غیرمرتبط آنها موجب شده است تا کارآمدی آنها کاهش پیدا کند. در نقطه مقابل تیم دولت بر این باور است که انتخاب وزرای جوان ریسک بالایی دارد. بیژن زنگنه نیز در این خصوص می گوید: "باید گروهبان‌هایی که الان سر کار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند."

بعد از انتخابات دوازدهم نیز انتقادات به منظور استفاده بهتر از جوانان شکل جدیدی به خود گرفت. با انتخاب امانوئل ماکرون 39 ساله به عنوان رئیس جمهور فرانسه موج جدیدی از انتقاد را پیش آورد. کاربران فضای مجازی می‌گفتند آن زمانی که رئیس جمهور فرانسه یک ساله بود نعمت زاده بر مسند وزارت نشسته بود و هنوز هم این مسئولیت را داراست.

کدام وزرا با روحانی خواهند ماند؟

حال پس از انتخاب حسن روحانی برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور منتخب، دوباره گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب وزیران بالا گرفته است. برخی از حضور نیروهای جدیدتر در دولت دوازدهم سخن می‌گویند. از طرف دیگر برخی از وزرای دولت روحانی از همین الان اعلام کرده اند که دیگر در دولت دوازدهم حضور پیدا نخواهند کرد. به عنوان مثال وزیر جوانی همچون علی طیب‌نیا قبلا گفته بود که در دولت بعدی حضور پیدا نخواهد کرد. همچنین حسن قاضی‌زاده هاشمی و نعمت‌زاده هم گفته بودند نمی‌توانند در دولت دوازدهم به ادامه همکاری بپردازند.

محمود حجتی هم که این روزها به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مطرح شده است و احتمالا نتواند در دولت بعدی، حسن روحانی را یاری کند. در خصوص وزارت علوم هم گویا سهم‌خواهی اصلاح طلبان موجب خواهد شد تا افرادی چون میلی منفرد، فرجی دانا و یا محمد علی نجفی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی این وزراتخانه معرفی شوند.

درحالی که در بسیاری از کشورها وزرای جوان و البته با تحصیلات مرتبط توانسته‌اند عملکرد مناسبی را از خود به جا بگذارند، در ایران گویا روند انتخاب براساس شایستگی جای خود را به انتخاب حزبی و سیاسی داده است. همین مسئله موجب شده تا در وهله اول بیش از آنکه تخصص به عنوان شاخصه اصلی انتخاب قرار بگیرد، منافع سیاسی اولویت باشد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا حسن روحانی در کابینه دوازدهم از وزرای جوان و خانم استفاده می‌کند یا خیر؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top