تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/04/20 - 11:12
کد خبر: 240552

عباس قادری

هدفمندی؛ حلقه مفقوده در پذیرش دانشجویان دکتری

هدفمندی؛ حلقه مفقوده در پذیرش دانشجویان دکتری

نکته جالب ماجرا آنجاست که به‌عنوان مثال در همین آزمون اخیر سال 1396، 50 درصد از امتیاز کل داوطلبان برای قبولی در دوره دکتری از همین نمره کسب شده در آزمون سازمان سنجش تامین می‌شود و دانشگاه و گروه‌های آموزشی پذیرنده داوطلبان، تنها در 50 درصد باقیمانده حق تعیین امتیاز برای متقاضیان دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عباس قادری*// همه‌ساله و در اواخر بهار، بسیاری از دانشگاه‌های کشور با خیل انبوه متقاضیان پذیرش در دوره‌های دکتری مواجهند که یک مرحله آزمون تستی عموما غیراستاندارد سازمان سنجش آموزش کشور را گذرانده و براساس نمره تراز اکتسابی در این آزمون، جهت مصاحبه و بررسی سوابق آموزشی و پژوهشی به دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی مربوطه معرفی می‌شوند.  چنین شیوه‌ای برای پذیرش دانشجویان دکتری شاید مورد نقد همه استادانی باشد که هر ساله با متقاضیان پرشمار ورود به دوره دکتری و سیستم سرشار از ایراد پذیرش دانشجوی سازمان محترم سنجش روبه‌رو هستند. شوربختانه هر سال شیوه‌نامه‌ای جدید و روشی نو هم ایجاد می‌شود.

یک سال همه اختیار جذب دانشجو بعد از آزمون با گروه‌های آموزشی است و سال دیگر حق گروه‌ها تنها 50 درصد است و بقیه بسته به نمره تراز داوطلبان و حتما سال‌های آینده هم طرح و شیوه‌ای دیگر! چه بسیار افرادی در میان متقاضیان معرفی شده از سوی سازمان سنجش که حداقل‌های علمی مورد نیاز برای یک داوطلب پذیرش به‌عنوان دانشجوی دکتری را ندارند و متقابلا چه بسیار شایستگانی که به هر دلیلی در پشت فیلتر این کنکور ناصواب باقی می‌مانند و به تراز کف نمی‌رسند.

نکته جالب ماجرا آنجاست که به‌عنوان مثال در همین آزمون اخیر سال 1396، 50 درصد از امتیاز کل داوطلبان برای قبولی در دوره دکتری از همین نمره کسب شده در آزمون سازمان سنجش تامین می‌شود و دانشگاه و گروه‌های آموزشی پذیرنده داوطلبان، تنها در 50 درصد باقیمانده حق تعیین امتیاز برای متقاضیان دارند.  اینچنین است که هنگام مصاحبه، گروه‌های آموزشی با انبوه متقاضیان فاقد طرح و ایده خاص، بی‌هدف، گاهی با سن بالا و کسانی که فقط جهت ارتقای شغلی نیاز به کسب مدرک دکترا دارند مواجه می‌شوند و گاه بسیاری از افراد علاقه‌مند خوش‌فکر همراستا با نیازهای پژوهشی گروه‌های آموزشی، پشت خط می‌مانند. با این شیوه، همچنان سامانه پذیرش دانشجویان دکتری فاقد هدفمندی مناسب و روش‌مندی بهینه است و تا زمانی که تعیین تمام و کمال صلاحیت علمی متقاضیان ورود به دوره دکتری در اختیار گروه‌های آموزشی قرار نگیرد، چرخ این سیستم لنگ لنگ است.

به باور نگارنده، شاید لازم باشد وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری برای یک بار هم که شده تکلیف خود را با اعضای هیات‌علمی روشن کند که بالاخره به صلاحیت علمی و اخلاقی ایشان برای داشتن دانشجویان دکتری اعتماد و اعتقاد دارد یا خیر. اگر جواب مثبت است که باید فرآیند پذیرش و انتخاب دانشجوی دکتری، مطابق با آنچه در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا انجام می‌شود به خود اعضای هیات‌علمی سپرده شود و نه سازمان سنجش! دانشگاه فقط جنبه نظارتی داشته باشد و سازمان سنجش هم نهایتا در برگزاری آزمون‌های عمومی‌تری نظیر آزمون زبان مشارکت داشته باشد.

اعضای هیات‌علمی باید پذیرش دانشجوی دکتری مورد نیاز خود را نه براساس آزمون دکتری و خیل انبوه متقاضیان بلکه براساس طرح‌های پژوهشی که تعریف کرده‌اند، انجام دهند. به عبارتی هر عضو هیات‌علمی بسته به پروژه‌های در دست طراحی یا در حال اجرای خود، رأسا و تنها با هماهنگی دانشگاه مربوطه اقدام به پذیرش دانشجوی علاقه‌مند کند. طرحی تعریف شود و استاد محترم مجری طرح به دانشگاه اعلام کند که مثلا برای انجام این طرح به دو دانشجوی دکتری نیازمند است. فراخوانی تهیه شود و متقاضیان با تخصص مرتبط با طرح، درخواست‌هایشان را در یک زمان‌بندی مشخص برای استاد مربوطه ارسال کنند و بعد هم انجام مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی ـ پژوهشی و درنهایت پذیرش نهایی.

با این شیوه، هم طرح‌های پژوهشی استادان هدفمندی بیشتری پیدا می‌کند و از پراکنده‌کاری پرهیز می‌شود و هم پذیرش دانشجو منطقی‌تر می‌شود چراکه تقاضای اولیه فقط از سوی متقاضیان علاقه‌مند و مرتبط با طرح پژوهشی مربوطه مطرح می‌شوند، ضمن اینکه حتی می‌توان با قرار دادن فراخوان به زبان انگلیسی، نسبت به جذب دانشجویان علاقه‌مند خارجی نیز اقدام کرد. امید است وزارت محترم علوم و سازمان محترم سنجش یک بار هم چنین روشی را بیازمایند. قطعا اعتماد به اعضای هیات‌علمی مناسب‌ترین روش است.

* عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه فردوسی مشهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top