تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/04/21 - 03:24
کد خبر: 240636

روایتی از حضور بزرگترین گروه جهادی دانشگاه آزاد تا پنج کیلومتری مرز افغانستان

۴ واحد جهادی در «لانو»

۴ واحد جهادی در «لانو»

می‌گفتند روزی که گروه‌شان برای اولین بار تشکیل شد آنقدر کم‌تعداد و بی‌تجربه بودند که در سایر گروه‌های جهادی ادغام می‌شدند و با آنها به مناطق محروم می‌رفتند، با این حال پس از گذشت 10 سال از آن روزها، حالا به جایی رسیده‌اند که گروه‌شان به الگویی برای سایر گروه‌های جهادی پزشکی تبدیل شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: برخلاف ادعای برخی که معتقدند دانشجویانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، مرفه و بی‌دردند اما نماینده‌های گروه جهادی «منتظران ظهور» اتفاقا آمده بودند از بی‌مهری‌های برخی از مسئولان بی‌درد شکایت کنند و از خون دل‌خوردن‌هایشان برای تشکیل بزرگ‌ترین گروه جهادی دندانپزشکی کشور بگویند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در یک بعدازظهر گرم تابستانی سالن کنفرانس روزنامه «فرهیختگان» میزبان دو جوانی بود که دانشجو بودند و دغدغه‌مند. سر ساعت مقرر به دفتر روزنامه رسیدند و مصمم بودند که زودتر گفت‌وگو را آغاز کنیم.  برخلاف ادعای برخی که معتقدند دانشجویانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، مرفه و بی‌دردند اما این دو، نماینده‌های یک گروه بزرگ جهادی بودند به نام گروه جهادی «منتظران ظهور.» اتفاقا آنها به دفتر روزنامه آمده بودند تا از بی‌مهری‌های برخی از مسئولان بی‌درد شکایت کنند و از خون دل‌خوردن‌هایشان برای تشکیل بزرگ‌ترین گروه جهادی دندانپزشکی کشور بگویند.  می‌گفتند روزی که گروه‌شان برای اولین بار تشکیل شد آنقدر کم‌تعداد و بی‌تجربه بودند که در سایر گروه‌های جهادی ادغام می‌شدند و با آنها به مناطق محروم می‌رفتند، با این حال پس از گذشت 10 سال از آن روزها، حالا به جایی رسیده‌اند که گروه‌شان به الگویی برای سایر گروه‌های جهادی پزشکی تبدیل شده است و بسیاری از این گروه‌ها برای انجام کارهای‌شان با اعضای گروه جهادی «منتظران ظهور» مشورت  و حتی از آنها درخواست نیرو می‌کنند.  به خاطرات اردوهای جهادی که رسیدیم لبخندی بر لبان‌شان نشست و از اردویی گفتند که اهالی روستا تلقی می‌کردند که اعضای گروه جهادی، سوءقصد دارند و به همین دلیل به سمت دانشجویان آجر پرتاب کرده‌اند. نهایتا وقتی از خواسته‌هایشان از مسئولان پرسیدیم، باز هم از دغدغه‌های اجتماعی گفتند و مطالبات‌شان در راستای پیشرفت و اعتلای کشور بود.

در ادامه گفت‌وگوی خواندنی روزنامه «فرهیختگان» با «جلال عادلی» دانشجوی رشته دندانپزشکی و مسئول گروه جهادی «منتظران ظهور» و همچنین «مهرداد کهوند» دانشجوی تخصصی رشته دندانپزشکی و مسئول درمانی گروه جهادی «منتظران ظهور» را می‌خوانید.

چگونه گروه تشکیل شد؟
هسته اصلی گروه جهادی دندانپزشکی توسط تعدادی از دانشجویان عضو بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دندانپزشکی در سال 86 شکل گرفت. اوایل با گروه‌های بزرگ دانشجویی همراه می‌شدیم، مثلا تیم 10 یا 15 نفره ما، همراه با گروه‌های دیگر به استان‌های مختلف اعزام می‌شد. کمی بعد به این فکر افتادیم که می‌توان یک اردوی جهادی پزشکی به شکل مستقل تشکیل داد و نهایتا در سال 89 اولین اردوی جهادی مستقل خود را با حضور 30 نفر از خواهران و برادران در شهرستان درود استان لرستان برگزار کردیم. یک سال پس از آن، در قالب یک گروه 40 نفره به کامیاران استان کردستان اعزام شدیم و در آنجا محور اصلی خدمات در زمینه امور آموزشی دندانپزشکی و همچنین اقدامات فرهنگی بود. در هر صورت به دلیل کمبود تجهیزات و بی‌تجربه بودن گروه اعزامی، کار درمانی بسیار محدود و در حد پُر کردن یا کشیدن دندان بود. پس از کردستان، به استان‌هایی همچون ایلام، خراسان جنوبی و کرمانشاه اعزام شدیم و سال به سال علاوه‌بر اینکه بر تعداد اعضای گروه اعزامی افزوده می‌شد، خدمات دندانپزشکی ما نیز تخصصی‌تر و وسیع‌تر صورت می‌گرفت. امروز گروه جهادی «منتظران ظهور» به جایی رسیده است که می‌تواند تخصصی‌ترین و پیشرفته‌ترین خدمات دندانپزشکی را در منطقه مرزی ارائه دهد. برای مثال، در سال 95، حدود 140 نفر از دانشجویان به استان خراسان جنوبی سفر کردیم و توانستیم پنج مرکز درمانی تخصصی در روستایی که در 30 کیلومتری مرز قرار داشت راه‌اندازی کنیم و اقدام منحصربه‌فردی که در آنجا انجام دادیم ساخت پروتزهای دندانی و تحویل آن به نیازمندان بود.

راز اصلی پیشرفت گروه
شوق و شور دانشجویان برای حضور در اردوهای جهادی نسبت به قبل بسیار زیاد شده است و 10 سال پیش ما اولین دانشجویانی بودیم که شوق حضور در مناطق محروم و رسیدگی به امور آنان را داشتیم ولی الان خیلی دیگر از دانشجویان و حتی فارغ‌التحصیلان به جمع ما افزوده شده‌اند و این مساله جای خوشحالی دارد.  آن هسته اصلی‌ای که در ابتدا موجب شکل‌گیری گروه جهادی ما شده تاکنون حفظ شده است و راز اصلی پیشرفت گروه این است که این تعداد، که همگی دندانپزشک هستند، همیشه درکنار هم بوده‌اند و در این مدت دوستی‌ها عمیق‌تر شده است. مدل کار ابتدا به این شکل بود که به علت عدم وجود امکانات کافی در یک شهرستان یا بخش مستقر می‌شدیم و بیماران را از روستا به درمانگاه می‌آوردیم تا برخی اقدامات درمانی را روی آنها انجام دهیم.

برای مثال، در یکی از سال‌های اخیر تیم ما در روستایی در خراسان جنوبی مستقر شد که فاصله آخرین روستا با محل استقرار ما حدود 20 کیلومتر بود و مردم پول یا خودرو نداشتند تا این فاصله را طی کنند و البته برخی از آنها که توانمندی بیشتری داشتند این فاصله را پیاده طی می‌کردند. یکی از اهالی روستا تعریف می‌کرد که من از ساعت سه نیمه‌شب از بیابان‌های سمت مرز افغانستان راه افتادم و ساعت 10 صبح به درمانگاه رسیدم. در سال‌های اخیر روال تغییر کرده است و به جای اینکه اهالی روستا فاصله‌ای را طی کرده و به ما مراجعه کنند، ما به روستاهای آنها سفر می‌کنیم و اقدامات درمانی را انجام می‌دهیم.

پای استادان هم به اردو باز شد!
عملکرد گروه جهادی «منتظران ظهور» در سال‌های اخیر آنقدر چشمگیر بوده است که حتی استادان دانشگاه نیز با گروه همراه می‌شوند و به روستاهای محروم و فاقد امکانات می‌آیند و ضمن تحمل شرایط سخت اسکان در این روستاها، بدون هیچ چشمداشتی به ارائه خدمات می‌پردازند. وقتی به استان خراسان جنوبی اعزام شدیم، آنجا در روز فقط دو یا سه ساعت آب وجود داشت و برق به دفعات زیادی قطع می‌شد! جالب‌تر آنکه تعداد استادانی که همراه گروه به مناطق محروم اعزام شده بودند به‌گونه‌ای بود که هرکدام از آنها فقط در حوزه تخصصی خود به درمان اهالی روستا می‌پرداختند.

یکی از استادان دانشگاه در یکی از مناطق شمالی شهر تهران مطب دارد و برای هر عمل تخصصی 10 میلیون تومان دستمزد دریافت می‌کند، همین استاد دانشگاه وقتی تعریف گروه جهادی «منتظران ظهور» را شنید با درخواست خودش با گروه ما همراه شد و در یکی از اردوهای جهادی، برای 20 نفر از اهالی مناطق محروم به صورت کاملا رایگان عمل جراحی انجام داد. در چنین وضعیتی وقتی دانشجویان آن استاد، این اقدام جهادی و فداکاری را مشاهده می‌کنند، آنها هم مشتاق حضور می‌‌شوند. این یکی از موثرترین تبلیغات برای فرهنگ‌سازی در زمینه اردوهای جهادی است. به هر حال اعضای گروه ما از یک دهه قبل شروع به تبلیغ گروه «منتظران ظهور« می‌کردند و بسیاری آن زمان این اقدام ما را به سخره می‌گرفتند، اما خوشبختانه امروز وضعیت ثبت‌نام برای حضور در اردوهای جهادی گروه، به‌گونه‌ای است که ما مجبور می‌شویم اسامی تعداد زیادی از آنها را خط بزنیم.

مسئولان بی‌خبرند!
متاسفانه بسیاری از مسئولان در کشور ما از وجود محرومیت هموطنان در برخی مناطق خبر ندارند و اگر گروه‌های جهادی به این مناطق اعزام نشوند، مشکلات روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. اگر به برخی از مناطق محروم کشور مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که به دلیل عدم رسیدگی مسئولان محلی، حتی برخی از اهالی برای مدتی طولانی حمام نرفته‌اند. بنابراین باید این مناطق روستایی شناسایی شود تا بتوان امکانات حداقلی برای آنها فراهم کرد. البته ناگفته نماند که سپاه پاسداران در زمینه تامین برخی از نیازهای گروه و خدمات پشتیبانی، کمک‌های بسیاری را به ما کرده است و این نشان می‌دهد این نهاد از وجود کمبودها در کشور باخبر است.

از طرفی جالب است بدانید مسئول یکی از مجموعه‌هایی که به گروه جهادی ما در زمینه تجهیزات دندانپزشکی کمک‌های بسیاری می‌کند و در قبال آن انتظاری هم ندارد، تعریف می‌کند که وقتی پیش مسئولان رده بالای کشور می‌رویم و می‌گوییم گروهی از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در 30 کیلومتری مرز مشغول فعالیت جهادی هستند، متعجب می‌شوند و حتی برخی از آنها این گفته‌ها را باور نمی‌کنند! البته شاید علت اینکه فعالیت‌های جهادی گروه «منتظران ظهور» به خوبی اطلاع‌رسانی نشده است، خودمان باشیم اما گذشته از این بحث‌ها، هر فعالیتی که اعضای این گروه انجام می‌دهند، اعم از پزشکی، فرهنگی، عمرانی و... ، برای این است که دل امام زمان(عج) را شاد کنند و به رهبر انقلاب لبیک بگویند و نهایتا موجب پیشرفت کشور شوند. یکی از این نمونه های حضور ما در روستای مرزی «لانو» بود.

اول شناسایی بعد اقدام!
هرساله قبلا از اینکه کاروان دانشجویان جهادی به مناطق محروم اعزام شوند، برخی از اعضا چندین ماه قبل از اعزام گروه، به صورت میدانی به بررسی مناطق می‌پردازند و به خوبی نیازهایی که در آنجا وجود دارد را شناسایی می‌کنند. اگر چنین اقداماتی پیش از اعزام کاروان صورت نپذیرد، تمام فعالیت‌های گروه عبث خواهد بود و حضور دانشجویان در مناطق محروم دردی را دوا نخواهد کرد و حتی ممکن است موجب ضرر و زیان شود.

در کل آنچه از بررسی میدانی مناطق محروم کشور متوجه شده‌ایم این است که فعالیت‌های جهادی دانشجویان در شرق کشور لازم‌تر است. نکته دیگر این است که سابق بر این اردوهای ما به صورت مقطعی و غیرپیوسته برگزار می‌شد، مثلا 10 روز در عید نوروز، 10 روز در تابستان و... . اما بعدها به این نتیجه رسیدیم که کار باید پیوستگی داشته باشد و به همین دلیل اردوی بعدی گروه جهادی «منتظران ظهور»، به صورت یک ماهه و مستمر برگزار خواهد شد و برای این منظور برنامه‌ریزی کرده‌ایم. از طرفی در یکی دو سال اخیر توانسته‌ایم از دانشجویان سایر رشته‌های پزشکی همچون چشم‌پزشکی بهره ببریم و آنها را هم همراه خود به مناطق محروم اعزام کنیم تا میزان خدمات‌رسانی به روستاییان گسترده‌تر شود. همچنین یک گروه فرهنگی که شامل چندین روحانی هستند نیز را در کنار خود داریم که در اردوهای جهادی متولی امور فرهنگی هستند.

از کار فرهنگی غافل نیستیم!
شاید بتوان گفت برتری گروه‌های جهادی پزشکی بر سایر گروه‌های جهادی دیگر که فعالیت عمرانی، فرهنگی و... را در دستور کار خود دارند این است که همین کار پزشکی و درمان اهالی روستا می‌تواند آغازگر یک فعالیت فرهنگی باشد و فراتر از آن حتی بهتر است بگوییم اقدام درمانی دانشجویان به نوعی کار فرهنگی است، چراکه اشاعه‌دهنده محبت به همنوع است و قطعا اهالی روستا با دیدن چنین صحنه‌هایی طرز فکر خود را بهبود می‌دهند. به هر حال خدمات دندانپزشکی به‌گونه‌ای است که اثر آن زود مشخص می‌شود و وقتی یکی از اهالی سلامت دهان و دندانش در خطر است، وقتی به دانشجویان جهادی مراجعه می‌کند و خدمات دندانپزشکی را رایگان دریافت می‌کند و چندی بعد از درمانش احساس آرامش می‌کند، قطعا دیدگاهش نسبت به بسیاری از مسائل تغییر خواهد کرد، خصوصا اگر چنین فردی در سنین جوانی باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. البته هرچند فعالیت اصلی گروه جهادی «منتظران ظهور» بر فعالیت‌های پزشکی متمرکز است، با این حال نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی و... نیز داریم و از آنها غافل نشده‌ایم.

مثلا یکی از مسائلی که در اردوهای جهادی مدنظر ماست این است که هنگامی که اذان ظهر به گوش می‌رسد، تمام فعالیت‌هایمان تعطیل شده و همگی به سمت مسجد روستا می‌رویم. وقتی نوجوانان و جوانان روستا می‌دیدند که این دانشجویان که شاید ظاهر آنها به متدینین شبیه نبود اینچنین مقید به نماز اول وقت هستند، آنها هم همراه با ما به مسجد می‌آمدند و نماز جماعت می‌خواندند. جالب است بدانید هرگز برای اعضای گروه جهادی اجباری وجود نداشته است که حتما به مسجد بروند، بلکه فضای اردوی جهادی به‌گونه‌ای است که فرد را در مسیر قرار می‌دهد.

مدیریت قبلی دانشگاه کمک‌مان نکرد!
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اردوهای جهادی یکی از فعال‌ترین و نوآورترین دانشجویان در سراسر کشور هستند، گروه جهادی «منتظران ظهور» به‌عنوان یکی از اولین گروه‌های جهادی بود که به حوزه پزشکی ورود پیدا کرد و در آن زمان بسیاری از دانشگاه‌ها هنوز در این حوزه وارد نشده بودند. ما این حرکت را از سال‌ها قبل آغاز کردیم و یکی از اهدافمان فرهنگ‌سازی در زمینه حضور در اردوهای جهادی بود و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بسیاری از گروه‌های جهادی‌ای که حتی بسیاری از آنها متعلق به دانشگاه‌های تهران هستند، برای ورود به مباحث پزشکی از گروه ما مشورت می‌گیرند و خوشبختانه با اقدامات خود در بحث خدمات جهادی دندانپزشکی موجی را ایجاد کردیم و در حال حاضر چندین گروه جهادی پزشکی تازه شکل گرفته علاوه‌بر اینکه از ما مشورت می‌گیرند، حتی برای اجرای برنامه‌های خود در مناطق محروم از ما نیروی انسانی مطالبه می‌کنند.

خوشبختانه گروه جهادی «منتظران ظهور» در همه استان‌ها عضو دارد و اگر بتوانیم در حد توان‌مان به سایر گروه‌های جهادی پزشکی نیز نیرو خواهیم داد.  باوجود مواردی که گفته شد، هنوز فعالیت‌های جهادی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، آن‌طور که باید رسانه‌ای نشده است و از این منظر دانشجویان این دانشگاه ازجمله مظلوم‌ترین دانشجویان کشور هستند.  از طرفی متاسفانه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت قبلی توجهی به اقدامات فرهنگی و به‌خصوص اردوهای جهادی نداشتند و حتی در یکی از موارد، به روسای برخی واحدها دستور داده شد که از برگزاری اردوهای جهادی ممانعت به عمل آورند و از دادن امکانات و تجهیزات به این گروه‌ها خودداری کنند. البته در یک دوره کوتاه در زمان ریاست دکتر دانشجو، قول‌هایی مبنی‌بر اعطای برخی امکانات به گروه‌های جهادی مطرح شد که متاسفانه دوره مدیریتی ایشان کوتاه بود و عملی نشد.

انتظار گروه از دکتر ولایتی
در درجه اول انتظار این است که دانشگاه آزاد اسلامی از یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های جهادی دندانپزشکی کشور که از دل همین دانشگاه است و اعضای آن دانشجویان این دانشگاه هستند، حمایت کند. با سند و مدرک ادعا می‌کنیم که گروه جهادی «منتظران ظهور» سال گذشته و در جریان اردوی جهادی به بیش از چهار هزار نفر از بیماران خدمت‌رسانی کرد و این افتخار بزرگی برای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی است. البته اخیرا با دکتر ولایتی دیدار کرده‌ایم و به ایشان گفتیم که چون حکم ریاست هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی را حضرت آقا به شما داده‌اند، شما مسئولیت بیشتری دارید و با توجه به اینکه خودتان نیز پزشک هستید، انتظار می‌رود در موضوع اردوهای جهادی، نگاه ویژه‌تری داشته باشید و به ایشان اطمینان دادیم که اگر در این موضوع از دانشجویان حمایت کنید، قطعا این خدمات پزشکی به برند دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل خواهد شد. الان گروه جهادی ما به هرجایی که قرار است اعزام شود باید برای تامین تجهیزات خود تلاش بسیاری را انجام دهد و در حال حاضر بسیاری از نیازهای مالی گروه توسط خیرین تامین می‌شود.

همان‌طور که گفتیم اعضای گروه جهادی «منتظران ظهور» تعداد زیادی فارغ‌التحصیل دارد که اکثر آنها مطب دارند و درآمد بسیاری خوبی هم دارند، اما به خاطر کمک به همنوعان خود از درآمد خود چشم‌پوشی می‌کنند و سختی‌های اردو را به جان می‌خرند، بنابراین اگر در این مساله، مسئولان و نهادهای مختلف همکاری نکنند و تجهیزات به ما نرسانند، در فعالیت‌های گروه اختلال ایجاد می‌شود و کارها به درستی پیش نمی‌رود. بنابراین تمام خواسته‌های ما در راستای خدمت‌رسانی به محرومان و پیشرفت کشور است و تامین یونیت‌های دندانپزشکی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیازها و خواسته‌های ما از مسئولان همین است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلواکی: مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستیم
سرهنگ ارتش آمریکا: پدافند هوایی اسرائیل قوی نیست
تقلای انگلیس برای تقویت روحیه نتانیاهو
تذکر جدی بی‌حجابی اثرگذاری اجتماعی فروانی دارد
فقط خودمان بودیم!
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
شعار جالب دانشجویان آمریکایی به زبان فارسی/ مرگ بر اسرائیل در دل دانشگاه‌های آمریکا +فیلم
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top