تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/04/21 - 14:04
کد خبر: 240680

دیدگاه نمایندگان موافق و مخالف قرارداد توتال در جلسه علنی مجلس

گزارش وزیر نفت درباره قرار نفتی با شرکت فرانسوی توتال در دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت و پس از توضیحات وزیر نفت درباره جزئیات این قرارداد تعدادی از نمایندگان به بیان دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند.

خبرنامه دانشجویان ایران: گزارش وزیر نفت درباره قرار نفتی با شرکت فرانسوی توتال در دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار داشت و پس از توضیحات وزیر نفت درباره جزئیات این قرارداد تعدادی از نمایندگان به بیان دیدگاه‌های خود در این رابطه پرداختند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، مشروح اظهارات نمایندگان درباره قرارداد توتال در نشست امروز مجلس به شرح زیر است.

قره‌خانی: قطر روزانه 400 هزار بشکه نفت از محل میدان مشترک گازی برداشت می‌کند​

اسدالله قره‌خانی نماینده علی‌آباد کتول گفت: جدا از افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان مشترک به واسطه این قرارداد انتقال تکنولوژی را خواهیم داشت که مسئولیت آن بر عهده شرکت پتروپارس است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود شرکت‌ها باید فرصتی برای تقویت شرکت‌های داخلی و ایجاد اشتغال و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ آنها شود، اظهار کرد: تا 70 درصد این اختیار در داخل کشور وجود دارد که از این ظرفیت استفاده می‌شود، علاوه بر اینکه اعمال نظارت بر قرارداد مهم بوده، چرا که با شرکت‌هایی روبرو هستیم که به لحاظ حقوقی، فنی و مدیریتی حرفه‌ای هستند.

وی افزود: نقش نظارتی شورای عالی نظارت بر منابع هیدروکربنی که شامل دادستان کل کشور، روسای کمیسیون انرژی و بودجه و وزیر نفت است باید با دقت صورت گیرد، چرا که اکنون صادرات قطر از محل میدان مشترک گازی 30 درصد است؛ درحالی که سهم ایران تنها یک درصد است؛ از این‌رو باید بحث سرمایه‌گذاری و تکنولوژی و دانش فنی اجرا شود، چرا که تاکنون پروژه LNG پیشرفتی نداشته و خط لوله‌ای به پاکستان و هند کشیدیم اما نتیجه‌ای نداشت و قطر جایگزین ما شد.

قره‌خانی با بیان اینکه قطر روزانه 400 هزار بشکه نفت از محل میدان مشترک گازی برداشت می‌کند، گفت: سهم ایران از این زمینه تنها 25 هزار بشکه است که با تقویت آن زمینه ایجاد اشتغال نیز فراهم می‌شود.

قاضی‌پور: نگرانیم که دوباره ما را در تحریم‌ها رها کنند
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه هم با بیان اینکه ما نسبت به قراردادهای نفتی خوشبین نیستیم، گفت: یکی از موارد نگرانی ما این است که شرکت توتال یک بار ما را ۱۱ سال معطل نگه داشت تا شریک قطری اش بیشترین برداشت را از میدان مشترک داشته باشد. ترس ما این است که دوباره ما را در جریان تحریم‌ها رها کنند.

فلاحت پیشه: می‌توانیم با چنین قراردادهایی با همه دنیا کار کنیم
حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده اسلام آباد غرب نیز با اشاره به اظهارات نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه،‌ اظهار کرد: به اسم تاریخ سیاه به قراردادی که در دوران حاکمیت ملی نوشته شده است، نباید حمله کنیم، چرا که سهم درآمد کشور از فروش نفت در دوران قاجار 16، در دوران رضا خان 33 و پس از آن 50 درصد بوده است اما الان ما حداکثر 2 درصد از درآمدمان را از بابت عقد قرارداد به طرف خارجی می‌دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور در فضای پسابرجامی به سر می‌برد، گفت: ما اکنون 80 میلیارد دلار قرارداد فاینانس داریم که اکثرا نگران بازگشت تحریم‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه اصول حقوقی و توجه به فناوری بومی در جریان عقد قرارداد با توتال رعایت شده است، خاطرنشان کرد: ما باید 200 میلیارد دلار در صنعت نفت خود سرمایه‌گذاری می‌کردیم؛ این مبلغ را از کجا می‌خواستیم تامین کنیم؟

فلاحت پیشه در ادامه گفت:‌ امروز در برداشت نفت از میادین مشترک با قطر سر به سر شده‌ایم در حالی که تا دیروز قطر روزی 123 میلیارد تومان بیش از ما برداشت می‌کرد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس با درخواست از نمایندگان مجلس جهت اعتماد به مسئولان کشور، طرح بی‌اعتمادی به چانه‌زنان اقتصادی کشور را تضعیف توان آنان در این مقطع برشمرد و اظهار داشت: در دوران پسابرجام 950 نوع تحریم برداشته شد و 245 تحریم باقی مانده است و ما می‌توانیم با چنین قراردادهایی با همه دنیا کار کنیم و آمریکا را در کنج عزلت قرار دهیم.

تاجگردون: قرارداد توتال اقدام بازدارنده‌ای در مقابل مصوبه اخیر سنای آمریکا است
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت: بیشتر نگرانی‌هایی که درباره قرارداد توتال وجود داشت را آقای زنگنه توضیح داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه قرارداد با توتال را باید با چند پارامتر سنجید، ادامه داد: این قرارداد ابعاد فنی، نظارتی و نوع بسته شدن قرارداد را دارد که هر کدام کارکرد خود را دارد. امروز ما به دنبال این هستیم که اقدام بازدارنده‌ای در مقابل مصوبه اخیر سنای آمریکا داشته باشیم که مهمترین اقدام می‌تواند عقد چنین قراردادهایی باشد.

وی با بیان اینکه باید حدود 200 میلیارد دلار برای رشد 8 درصدی در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم، اضافه کرد: شرکت نفت هم‌اکنون حدود 54 میلیارد دلار به سیستم بانکی بدهکار است، این در حالی است که سهم 14.5 درصدی از فروش نفت 6 میلیارد دلار است و با این رقم حتی شرکت نفت توان پرداخت 10 درصد از بدهی‌های خود را هم ندارد.

وی با بیان اینکه امروز این موضوع الزام‌آور است که سرمایه خارجی وارد کشور شود، تصریح کرد: البته قیاس اینکه این قرارداد در فضای کنونی بسته شده و پیشرفت خوبی نسبت به زمان تحریم‌ها بوده است قیاسی مع‌الفارغ است و وزیر نفت نباید این دو زمان را با یکدیگر مقایسه کند.

شهریاری: توتال سال ۸۷ کار را یک طرفه رها کرد و رفت
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان نیز با بیان اینکه شرکت توتال در سال ۸۷ کار را یک طرفه رها کرد و رفت، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی و در دوران سخت تحریم ها، قرارداد سازندگی خاتم الانبیا (ص) کار را هر چند با تاخیر انجام داد.

وی با بیان اینکه شرکت توتال با اجازه آمریکایی‌ها وارد این قرارداد شده و شرایط سختی هم گذاشته، گفت: باید طوری قرارداد ببندیم که در نوسانات بین‌المللی دچار مشکل نشویم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توتال با چه منطقی می‌گوید که از کشور مشترک با ما در پارس جنوبی برای این قرارداد اجازه گرفته است؟ این توهین به ما است.

وی با یادآوری اینکه کسانی قرارداد توتال را امضا کرده اند که کرسنت را امضا کرده بودند، گفت: آمریکا ۳۹۸ میلیون دلار به دلیل رشوه ۶۰ میلیون دلاری توتال به عوامل داخلی ما در قراردادهای عقدی، این شرکت را جریمه کرده است.

شهریاری گفت: امیدواریم قرارداد ایران با توتال به گونه‌ای باشد که عزت، حکمت و منفعت کشور را به دنبال داشته باشد، از طرفی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء تشکر می‌کنم، چرا که واقعاً کارهای زیادی انجام داد و توان انجام بسیاری از کارها را نیز دارد.

زنگنه: تعدد حضور شرکت‌های خارجی موجب می‌شود تحریم اتفاق نیافتد زیرا خودشان ضرر می‌کنند​
زنگنه در پاسخ به اظهارات نمایندگان در مورد قرارداد توتال گفت: افتخار نظام ما این است که با یکدیگر می‌نشینیم و همه حرف‌ها زده می‌شود و تصمیمی که گرفته می‌شود اجماع ایجاد می‌کند. ان‌شاءالله تحت رهبری مقام معظم رهبری برای توسعه کشور تلاش کنیم و کشور را جلو بیریم.

وزیر نفت افزود: آقای شهریاری گفتند که IPC خلاف قانون اساسی است. نظر ایشان این است که این نوع قراردادها خلاف قانون است، من به نظر ایشان احترام می‌گذارم اما من به نظر ایشان عمل نمی‌کنم بلکه قانون و مقرراتی را در دست دارم که به من اجازه می‌دهد قرارداد ببندم. می‌گویند به جای توتال با یک شرکت خوشنام قرارداد ببندید شما غیر ار قراراگاه و داخلی‌ها دو شرکت خوشنام را نام ببرید؛ اگر با انگلیسی قرارداد ببندیم می‌گویند روباه پیر است؛ در مورد آمریکایی هم حتما می‌گویید نیایند؛ در حالی که من بارها گفته ام موافقیم آمریکایی‌ها بیایند اما آنها نمی‌آیند.

وی ادامه داد: اتفاقا در مجموعه سیاست خارجی اگر قرار است با اروپا کار کنیم قوی‌ترین قدرت سیاسی اروپا فرانسوی‌ها هستند؛ ضمن اینکه فرانسوی‌ها هم با چین آمدند. خیلی‌ها می‌گویند با سرمایه‌گذاری خارجی موافقیم اما... این صحبت‌های اینها ما را کشته است. اگر مخالفید صریحا بگویید با سرمایه‌گذاری خارجی مخالفیم و به من بگویید حق نداری قرارداد ببندی، اما مگر با چند شرکت می‌شود قرارداد درجه یک بست؟ می‌گویند توتال رشوه گرفته است. من بارها گفته‌ام اگر اسنادی وجود دارد آن را به قوه‌قضائیه بدهید تا محکوم و ممنوع‌المعامله‌اش کند. من نمی‌توانم بدون حکم قضایی با یک عده قرارداد امضا نکنم.

وزیر نفت ادامه داد: می گویند ممکن است توتال بیاید و در تکمیل چاه‌ها و عملیات میدانی به ما ضربه بزنند؛ اولا توتال خودش کاری نمی‌کند و باید پیمانکار این کار را انجام دهد. و حتی اگر بخواهد کاری هم انجام دهد باید با اجازه، نظارت و تایید باشد. ضمن اینکه تمام اموالی که می‌آورد از روز اول متعلق به شرکت نفت و تمام اقداماتی که می کند از روز اول به نام و ازطرف ماست. اینها در قرارداد آمده و جای نگرانی نیست.

وی همچنین اظهار کرد: می‌گویند توتال گفته در شرایط تحریم گفته‌اند می‌رویم. اگر تحریم شورای امنیت سازمان ملل اتفاق بیافتد مگر اینها می‌توانند بمانند؟ مگر سایرین ماندند؟ اما حضور اینها و تعدد حضورشان موجب می‌شود تحریم هرگز اتفاق نیافتد زیرا خودشان ضرر می‌کنند اینها به خاطر خدا با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ هر کس با ما ارتباط دارد از همسایه و غیرهمسایه به خاطر منافعشان است و ما باید کار ی کنیم که آنها احساس کنند اگر آسیب ببینم آنها هم آسیب می بینند واین نباید یک طرفه باشد.

زنگنه ادامه داد: گفته اند توتال 12 میلیارد دلار سود می‌برد چطور توتال اینقدر سود خواهد برد؟ یک میلیارد دلار به خزانه می‌دهد و 5 میلیارد دلار جنس، کالا، خدمات و تاسیسات برای ما م‌ ‌آورد. اگر ما وام از صندوق توسعه می‌گیرم با کمتر از 10 درصد سود است و با ریزش‌ها 12 تا 13 درصد خواهد شد. می گویند حتما کلکی در کارش است؛ نه خیر هیچ کلکی در کارش نیست. لذا اعتماد کنید و قابلیت‌های فرزندان خود را باور کنید.

وزیر نفت گفت: ما نیروهای باارزشی داریم که در جاهای مختلف کار می‌کنند در شرایط تحریم هم کارهای ارزشمندی انجام داده‌اند اما هم طولانی و هم گران شده است. تحریم‌ها از سال 91 اعمال شده ما قراردادی داشتیم که سال 84 بسته شده و باید سال 88 تمام می‌شد اما در سال 95 هم تمام نشده است بنابراین باید خود را درست ارزیابی کنیم. من فکر می‌کنم راهی که برای توسعه کشور انتخاب کرده‌ایم تحت رهنمودهای رهبری راه روشنی است وان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top