تاریخ انتشار: شنبه 1396/04/24 - 10:00
کد خبر: 240943

زندگی نابغه ریاضی جهان از تهران تا کمبریج؛

میم مثل مریم

 میم مثل مریم

ثبت نام مریم میرزاخانی به عنوان اولین زن دریافت کننده مدال نوبل ریاضیات(فیلدز) توانسته بود، آنقدر جایگاه او و ایرانیان را در جهان برجسته کند که رئیس جمهور به او تبریک گفت و جهانیان از او به عنوان نابغه ریاضی جهان یاد کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: 23 مرداد سال 93 بود که خبری مهم جهان را شگفت زده کرد. برای اولین بار مدال نوبل ریاضیات(فیلدز) به یک زن آن هم یک زن ایرانی تعلق گرفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت نام مریم میرزاخانی به عنوان اولین زن دریافت کننده مدال نوبل ریاضیات(فیلدز) توانسته بود آنقدر، جایگاه او و ایرانیان را در جهان برجسته کند که رئیس جمهور به او تبریک گفت و جهانیان از او به عنوان نابغه ریاضی جهان یاد کنند.
مریم از از دوران نوجوانی به کتاب و کتابخوانی علاقه مند بود. خودش در مصاحبه ای می گوید: مدرسه ما نزدیک خیابانی مملو از کتابفروشی بود. به یاددارم که از میان خیابان های شلوغ رد می شدم و به کتاب فروشی ها می رفتم. این کار برایم هیجان انگیز بود. ما نمی توانستیم  کتاب ها را ورق بزنیم و در نهایت تعداد زیادی کتاب را به طور تصادفی می خریدیم.

به نظر پدر مریم میرزاخانی علاقه مریم به ریاضیات در دوران دبیرستان و به دلیل منطقی بودن ریاضی بیشتر می‌شود. مریم میرزاخانی با شرکت در المپیاد ریاضی علاقه اش به ریاضی جدی تر می شود. اتوبوس حامل دانشجوهای نخبه در راه بازگشت از اهواز در دره سقوط می کند و شش نفر از دانشجویان جان خود را از دست می دهند؛ مریم میرزاخانی جز بازماندگان این حادثه است. گویا قرار بود روند افتخار آفرینی او کامل شود.

بعد از اخذ مدرک کارشناسی فکر می کند که حضورش در دانشگاه هاروارد می تواند به رشد او کمک بهتر و بیشتری کند به همین دلیل از کشور خارج می شود تا سایر مراحل تحصیلی اش را در این دانشگاه طی کند. پدر مریم میرزاخانی اگرچه از این موضوع ناراحت بود اما  چون مریم تصمیم خود را اتخاذ کرده، مخالفتی نمی‌کند.

حضور مریم میرزاخانی در دانشگاه هاروارد همواره با موفقیت همراه بوده است.

مریم میرزاخانی بعد از ازدواج هم نقش همسرانه و مادرانه خودش را ایفا کرد و هم اینکه توانست به مدارج بالای علمی دست پیدا کند. او در مصاحبه ای می گوید؛اینکه بتواند همزمان به وظایف مادرانه و امور تحصیلی بپردازد؛ خیلی سخت است.«.. البته شدنی است و ارزش انجام دادنش را دارد. خواه ناخواه میزان کار را کم می‌کند. یعنی اگر کسی فکر کند که هم می‌توانم یک خانواده خیلی خوب و با ارتباط قوی داشته باشم، هم کارم به‌‌ همان سرعت قبل پیش برود این طور نیست، باید به هر حال هزینه بکند. البته برای پدر هم سخت است و این کمی بستگی دارد که پدر و مادر چقدر تقسیم کار بکنند، چه‌قدر برای بچه‌شان وقت بگذارند.»

میرزاخانی سعی در این داشت که بتواند نگاه جوامع غربی را نسبت به ایران تغییر دهد. میرزا خانی در مصاحبه با clay mathematics institute  میگوید نظام آموزشی در ایران آن گونه که در اینجا تصور می شود نیست. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه هاروارد بارها مجبور شدم کاملا توضیح دهم که به عنوان یک زن در ایران حق ورود به دانشگاه را داشتم.

مریم میرزاخانی توانسته بود به عنوان یک استاد درجه یک دانشگاه شناخته شود.

میرزاخانی توانست جایزه فیلدز را در سال 93 نصیب خود کند. جایزه ای که هر چهارسال یک بار به نوابغ ریاضی جهان اعطا می شود. او امروز 

حال امروز پس از گذشت حدود سه سال  از دریافت جایزه میرزاخانی خبر فوت این نابغه ریاضی جهان، همه علاقه مندان به علم را به حالت شوک فرو برد.

پس از انتشار خبر فوت میرزاخانی واکنش های گسترده ای در فضای مجازی شکل گرفت.

محمد علی ابطحی در توئیتر خود فوت میرزاخانی را عزای بزرگ می‌داند

علی قلهکی از فعالان مجازی با مقایسه فعالیت های مهاجران ایرانی میرزاخانی را فردی معرفی می کند که باعث حفظ آبرو کشور شده بود.

محسن میرشمسی از فعالان فضای مجازی با مقایسه این اتفاق با اتفاقی چون برخورد نامناسب با محسن دهنوی یکی دیگر از نخبگان ایران، هر دو اتفاق را تاسف بار دانست.

یکی دیگر از فعالان فضای مجازی با اشاره به حادثه سقوط اتوبوس نخبگان در سال 1374 که مریم میرازخانی از آن به سلامت در آمده بود، اشاره کرده بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top