تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/04/25 - 11:04
کد خبر: 240990

60 هزار نخبه‌ای که هیچ‌جایی برای ماندن ندارند؟!

شایسته‌هایی که می‌روند، پیرهایی که می‌مانند

شایسته‌هایی که می‌روند، پیرهایی که می‌مانند

در پی نگرانی نمایندگان مجلس از شایسته سالاری در امور کشور و فرار بسیاری از نخبگان (که یکی از عوامل مهم عدم شایسته سالاری است) همچنان سوالاتی باقی می‌ماند که احتمالا مسئولین اجرایی و دولتی، باید برای یافتن پاسخ راهی پیدا کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: اخیرا نامه‌ای از طرف مجلس خطاب به رئیس جمهور منتشر شد که در آن بر شایسته سالاری تاکید شده بود، موضوعی که شاید بیش از هر زمانی در نگاهی به بدنه اجرایی و مدیران میانی و پائین‌دستی کشور، مورد نیاز باشد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از اقشاری که به علت عدم رعایت اصل مهمی چون شایسته‌سالاری ممکن است متحمل فشار و ضربه‌هایی گاها سنگین و موثر در مسیر زندگی بشوند، دانشجویان هستند.

بد نیست به همین بهانه در ادامه به بررسی و لزوم شایسته سالاری در کشور بپردازیم، چیزی که شاید بیش از هر زمانی مورد نیاز سیستم اجرایی کشور باشد.

علت نامه 170 نماینده به روحانی برای شایسته سالاری
سید محمد جواد ابطحی، نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش روحانی برای تشکیل کابینه دوم از 14 مردادماه، گفت: به نظر می رسد رئیس جمهور می‌خواهد برخی از وزرا را ابقا کند و از محافل اصلاح طلبان اینگونه خبر می‌رسد که روحانی تصمیم دارد تا برخی از وزرا را در کابینه جدیدش حفظ کند.

وی با بیان اینکه بعضی از وزرا نمره قبولی ندارند، گفت: رئیس جمهور در انتخاب وزرا شایسته سالاری را مد نظر قرار دهد و خویشاوندسالاری را کنار بگذارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در همین راستا در جلسه روز چهارشنبه مجلس، برخی از اعضای فراکسیون امید مجلس نامه‌ای خطاب به روحانی رئیس جمهور تهیه کردند که در کابینه جدیدش از وزرای کارآمد، پرتوان، پرتحرک، با انگیزه و با تجربه و بخصوص جوان استفاده کند.

ابطحی با بیان اینکه نامه مذکور را نمایندگانی از فراکسیونهای مختلف و با گرایش‌های سیاسی متفاوت امضا کردند، تصریح کرد: این نامه به امضای حداقل 170 نماینده مجلس رسیده که در آن تاکید شده بود که تیم جدید روحانی باید از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با هم هماهنگ باشند.

وی افزود: رئیس جمهور نباید بر اساس خویشاوند سالاری وزرا را انتخاب و به مجلس معرفی کند و افراد محافظه کار، مسن و سالخورده که نمی توانند تحرکی داشته و مطالبات مردم را پیگیری و به داد مردم برسند، استفاده کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: مردم و نمایندگان مجلس از وزرای بی انگیزه، کم توان و سالخورده دل خوشی نداشته و قطعا مجلس در رای دادن به کابینه دوم روحانی دقت لازم را خواهد داشت.

با توجه به اظهارات ابطحی، می‌شود پرسید که شایسته سالاری چه اهمیتی دارد و میزان این اهمیت چقدر است؟ از طرفی باید جستجو کرد که اگر مهم است، چرا از آن استفاده نمی‌شود؟

آمار تکان دهنده از مهاجرت نخبگان
اما برای بررسی شیوه‌ی پیاده سازی شایسته‌سالاری باید به معضلات موجود در کشور نیز نیم نگاهی انداخت. پارتی بازی به عنوان سومین معضل اجتماعی کشور از عوامل مهم فرار مغزها محسوب می‌شود بطوریکه تمام این مشکلات و شرایط باعث شده تا از هر 125 دانش آموز المپیادی ایران، 90 نفر در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل کنند و از هر 96 دانشجوی اعزامی به خارج، تنها 30 نفر به ایران باز گردند.

آمار تکان‌دهنده‌ی فرار مغزها و نخبگان به اینجا ختم نمی‌شود؛ هم‌اکنون ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل ‌می‌کنند که طبق آمارهای رسمی نسبت خروج فارغ التحصیلان از ایران به تعداد کل این افراد، ۱۵ درصد است.

به استناد هفته‌نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ۹۰ نفر از ۱۲۵ دانش آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، هم اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند و بسیاری از آنان هرگز برای زندگی دائم به ایران باز نمی‌گردند.

همچنین طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال ۸۷ روزانه ۱۵ کارشناس ارشد، ۳/۲ دکترا و در مجموع ۵۴۷۵ نفر لیسانس از کشور مهاجرت کرده‌اند.

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول هر سال 15 درصد از سرمایه‌های انسانی فرهیخته ایران به آمریکا و 25 درصد به کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی اروپا مهاجرت می‌کنند. علاوه بر این، بیش از 5 میلیون ایرانی خارج از کشور زندگی کنند که حدود دو میلیون نفر آن ها یعنی بیش از 40 درصد مقیم آمریکا هستند. همچنین دو هزار نفر از استادان دانشگاه‌ها در آمریکا ایرانی هستند و 5 هزار ایرانی در امریکا مدرک دکترا دارند. بر اساس آمارها با سواد ترین اقلیت مهاجر در جامعه آمریکا را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

در پی نگرانی نمایندگان مجلس از شایسته سالاری در امور کشور و فرار بسیاری از نخبگان (که یکی از عوامل مهم عدم شایسته سالاری است) همچنان سوالاتی باقی می‌ماند که احتمالا مسئولین اجرایی و دولتی، باید برای یافتن پاسخ راهی پیدا کنند.

آیا نمی‌توان با تخصیص بخشی از بودجه که مربوط به حقوقهای نجومی - که عادل آذر، رئیس مرکز آمار از تحویل اسامی آنها به مجلس امتناع می‌کند- به نگهداری و شکوفایی نخبگان داخلی پرداخت؟

چرا باید دانشجویان نخبه‌ای مثل مرحومه مریم میرزاخانی که از سرمایه‌های مهم دانش جهانی به شمار می‌روند جایی برای ادامه مسیر علمی در کشور نداشته باشند؟

با کم تامل باید گفت که دغدغه امروز مجلس در خصوص شایسته‌سالاری بیانگر مسائل مهم دیگری در پستوی نگاهی از این جنس به مسائلی است که نیازمند تغییر نگاه در سیستم مدیریت اجرایی کشور و همچنین ایجاد فضایی مطلوب برای نخبگان است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
بورل: اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت درباره غزه پایبند نبوده است
کاهش قیمت جهانی طلا
حمایت از صنایع پیشران برای رشد تولید
قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز فاقد شناسه یکتا
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top