تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/04/26 - 09:46
کد خبر: 241078

قابل توجه داوطلبان کنکور 96؛

داوطلبان ممتاز کنکوری کدام رشته و دانشگاه را انتخاب می‌کنند؟

داوطلبان ممتاز کنکوری کدام رشته و دانشگاه را انتخاب می‌کنند؟

دانستن این موارد از طرفی به داوطلبان کنکور سراسری 96 کمک می‌کند که با انتخاب رشته داوطلبان برتر کنکور آشنا شوند و از طرفی داوطلبان کنکور سال آینده می‌توانند بر اساس این آمار هدف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در آزمون سراسری سال 96، حدود 580 هزار نفر از داوطلبان متعلق به این گروه آزمایشی بودند و لقب پرطرفدارترین گروه را از آن خود کردند.

به گزارش سرویس صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از نکاتی که می‌تواند برای داوطلبان کنکور سراسری سال 96، که اخیرا در این آزمون شرکت کرده‌اند، جالب باشد این است که از طرفی رشته‌های پرطرفدار کنکوری کدام است و از طرف دیگر دانشجویان برتر کنکوری کدام دانشگاه‌ها را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

برای این منظور کافی است نگاهی به انتخاب رشته نفرات برتر کنکورهای سال‌های گذشته بیندازیم. استخراج این موارد از طرفی به داوطلبان کنکور سراسری 96 کمک می‌کند که با انتخاب رشته داوطلبان برتر کنکور آشنا شوند و از طرفی داوطلبان کنکور سال آینده می‌توانند بر اساس این آمار هدف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنند.

علوم ریاضی؛ برق شریف
گروه علوم ریاضی که در سال‌های نه‌چندان دور به آمال و آرزوی داوطلبان تبدیل شده بود و داوطلبان به امید «مهندس» شدن در این گروه آزمایشی شرکت می‌کردند، در سالیان اخیر چندان مورد توجه داوطلبان قرار نگرفته است. برای مثال در کنکور سراسری سال 89، 320 هزار داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی ثبت‌نام کرده بودند و این تعداد در سال 96 به حدود 163 هزار نفر رسیده است! جالب است بدانید اکثر نفرات ممتاز کنکور سراسری سال 95 در گروه آزمایشی ریاضی، رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که اولا بهترین و پرطرفدارترین رشته گروه آزمایشی علوم ریاضی، رشته مهندسی برق است و ثانیا محبوب‌ترین دانشگاه برای این رشته، دانشگاه صنعتی شریف است. علاوه‌بر این، رشته‌هایی چون مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی از دیگر رشته‌های محبوب داوطلبان گروه ریاضی است و دانشجویانی که به رشته‌های مذکور علاقه‌مند هستند، نخستین انتخاب‌شان دانشگاه صنعتی شریف است.

علوم تجربی؛ پزشکی تهران و دندانپزشکی دانشگاه آزاد
گروه علوم تجربی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه داوطلبان آزمون سراسری قرار گرفته و از این رو رقابت و قبولی در آن دشوارتر از سایر گروه‌های آزمایشی است. در آزمون سراسری سال 96، حدود 580 هزار نفر از داوطلبان متعلق به این گروه آزمایشی بودند و لقب پرطرفدارترین گروه را از آن خود کردند. آرزوی داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی، قبولی در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است و رقابت رتبه‌های برتر این گروه آزمایشی بر سر قبولی در این دانشگاه است. جالب است بدانید برخلاف رشته‌های گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و ریاضی که اکثر دانشگاه‌های محبوب در تهران واقع شده‌اند، برخی داوطلبان کنکور سراسری 95 در گروه آزمایشی علوم تجربی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را انتخاب کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکی از دانشگاه‌های معتبر در زمینه پزشکی است که توانسته است رتبه‌های برتر گروه تجربی را به خود جذب کند. علاوه‌بر دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شیراز، دانشگاه‌هایی چون علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان و همچنین علوم پزشکی مشهد از سوی داوطلبان با اقبال مواجه شده‌اند. البته واحد دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این میان ترافیک داوطلبان خاص خود را دارند.

علوم انسانی؛ حقوق تهران
گروه علوم انسانی که زمانی لقب پرداوطلب‌ترین گروه آزمایشی را یدک می‌کشید، در کنکور سراسری سال 96، 184 هزار داوطلب ثبت‌نام‌کننده داشت که حتی به اندازه نیمی از داوطلبان گروه آزمایشی تجربی هم نبودند. در گروه آزمایشی علوم انسانی که برعکس گروه آزمایشی علوم ریاضی غالب داوطلبان آن را دختران تشکیل می‌دهند، رشته حقوق پرطرفدارترین رشته محسوب می‌شود. از طرفی دانشگاه تهران محبوب‌ترین دانشگاه میان داوطلبان این گروه آزمایشی است که نه‌تنها در رشته حقوق بلکه در رشته‌های دیگری چون علوم سیاسی، مدیریت، حسابداری و روانشناسی جزء بهترین دانشگاه‌ها به حساب می‌آید. غیر از دانشگاه تهران، دانشگاه‌هایی چون شهید بهشتی، علامه طباطبایی و علوم قضایی جزء دانشگاه‌هایی محسوب می‌شوند که داوطلبان گروه علوم انسانی برای حضور در آنها رقابت شدیدی با هم دارند و قبولی در آنها جز با یک برنامه‌ریزی دقیق و مستمر میسر نمی‌شود.

وضعیت گروه‌های زبان و هنر
در گروه‌های آزمایشی زبان و هنر که معمولا داوطلبان آن در یکی از گروه‌های ریاضی، تجربی یا انسانی شرکت کرده‌اند، به صورت دقیق نمی‌توان اظهارنظر کرد. چراکه این داوطلبان هرچند رتبه‌ای ممتاز در گروه آزمایشی هنر یا زبان کسب کرده‌اند اما احتمالا در یکی از گروه‌های ریاضی، تجربی یا انسانی حائز رتبه‌ای مناسب شده‌اند و معمولا انتخاب رشته خود را بر اساس این گروه‌های آزمایشی (ریاضی، تجربی و انسانی) انجام می‌دهند و به این ترتیب ظرفیت گروه‌های آزمایشی زبان و هنر برای سایر داوطلبان خالی می‌ماند. در هر صورت، رشته‌هایی چون طراحی صنعتی، سنما، نوازندگی، موسیقی، طراحی لباس، ارتباط تصویری و... از جمله رشته‌های گروه آزمایشی هنر هستند که با استقبال داوطلبان کنکور سراسری 95 مواجه شده‌اند. نکته دیگری درباره رشته‌های هنر این است که داوطلبان این گروه آزمایشی دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران را در اولویت انتخاب خود قرار می‌دهند.

* منبع: روزنامه فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top