گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 241097

موافقان و مخالفان فارس پلاس چه می‌گویند؟

تقویت فعالان رسانه‌ای یا تقلیل دعواهای گفتمانی

از نظر منتقدان اتخاذ رویکردهای این چنینی موجب می‌شود که تقابلات جدی با جریان مخالف، به طنز و فکاهی غیر موثر تقلیل پیدا کند. یکی دیگری از ایرادات وارد شده بر جشن فارس پلاس بود. از نظر منتقدان برگزاری جشن های این چنینی با مهمانانی همچون امیر تتلو و بهنوش بختیاری فوایدی برای جبهه فرهنگی انقلاب نخواهد داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته جشن یکسالگی کانال تلگرامی فارس پلاس برگزار شد. فارس پلاس را میتوان نسخه ای غیر رسمی برای انجام کارهای رسانه ای دانست. رویکرد کلی این کانال تلگرامی که از سمت خبرگزاری فارس تقویت می شود را می شود در ایجاد شبکه منسجم بین فعالان شبکه های مجازی و بازنشر تولیدات آنها دانست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اما برگزاری این جشن تولد یکسالگی که از حمید رسایی و عزت الله ضرغامی تا بهنوش بختیاری و امیر تتلو در آن شرکت کرده بودند با حواشی رو به رو بود.

 

بسیاری از فعالان فضای مجازی از برگزاری این جشن استقبال کردند و بسیاری دیگر نسبت به رویکردهای این چنینی نقدهای جدی وارد کردند. موافقان معتقد بودند که اتخاذ چنین رویکردی می تواند به ارتباط بهتر با قشر خاکستری کمک کند. برخی دیگر آن را عاملی جهت فعالیت بیشتر و گسترده تر دلسوزان انقلابی در فضای مجازی می دانستند.

تعدادی دیگر از موافقان فارس پلاس معتقد بودند که این بستر موجب خواهد شد که یک تقابل فعالانه بین فعالان مجازی جبهه انقلاب اسلامی و مخالفان آن شکل بگیرد.

اما مخالفان عقیده دیگری دارند. به طور کلی مخالفان فارس پلاس را دو دسته تشکیل می دهند. گروه اول کسانی هستند که از لحاظ خط سیاسی شبیه به فارس هستند اما رویکرد منتقدانه ای در قبال این جشن گرفتند. از نظر منتقدان اتخاذ رویکردهای این چنینی موجب می شود که تقابلات جدی با جریان مخالف، به طنز و فکاهی غیر موثر تقلیل پیدا کند. یکی دیگری از ایرادات وارد شده بر جشن فارس پلاس این بود که برگزاری جشن های این چنینی با مهمانانی همچون امیر تتلو و بهنوش بختیاری فوایدی برای جبهه فرهنگی انقلاب نخواهد داشت و موجب تحمیل هزینه های جدی بر این جبهه خواهد شد.

از نظر آنها اینکه در یک مراسمی، جشن آشتی کنان بین امیرتتلو و بهنوش بختیاری برگزار شود، نه تنها موجب این نخواهد شد که ارتباط بهتری با مردم بگیریم بلکه موجب کاهش شانیت و جدیت کار در حوزه انقلاب اسلامی می شود.

گروه دیگر از منتقدان، مخالفان سیاسی با فارس بودند. آنها به دنبال این بودند که تقابلی انتخاباتی با این رویکرد داشته باشند و به همین دلیل حملاتی را به امیر تتلو و بهنوش بختیاری صورت دادند. شاید جملات روز گذشته بهنوش بختیاری دلیلی بود بر اینکه حملات مخالفان سیاسی فارس پلاس گسترده تر شود.

بهنوش بختیاری که به دلیل انتقاد از توافق هسته ای مورد هجمه سنگین رسانه های اصلاح طلب قرار گرفته بود، روز گذشته در جشن فارس پلاس گفت: در عمرم چنین جایی حضور نداشتم و به این شکل از من تقدیر نشده بود. خیلی ممنون و تشکر می‌کنم از فارس پلاس و حمایت‌هایی که به صورت مجازی داشتید. من به خاطر مصاحبه ای که داشتم مورد هجمه بسیاری قرار گرفتم ولی شما از من دفاع کردید. ما از آزادی بیان حرف می‌زنیم ولی خدا نیاورد روزی که حرفی بزنیم به مذاق کسی خوش نیاید

این سخنان بختیاری موجب شد که موج جدید هجمه ها علیه او صورت بگیرد. فحاشی و توهین در فضای مجازی، بخشی از حملات علیه بختیاری بود که به دلیل محتوای توهین آمیز آن ها از بازنشر این حملات معذور هستیم.

حضور در فضای رسانه ای، به خصوص شبکه های اجتماعی که امروزه به عنوان رسانه ای قدرتمند ظاهر شده اند، می تواند برای تبیین گفتمان ها مفید باشد. حال برخی معتقدند که حضور باید به اشکال گوناگون صورت پذیرد تا بتوان با اقشار مختلف مردم ارتباط گرفت و برخی دیگر، حضور در این فضا را مستلزم این می دانند که یک پشتیبانی فکری و محتوایی جدی صورت پذیرد. 

نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
مهر
[1396/04/26 - 18:47]
یادداشت/حجت‌الاسلام خسروپناه
آیا دیدار آیت‌الله رئیسی با «تتلو» به سکولار شدن روحانیت تفسیر می‌شود
خبرگزاری فارس: آیا دیدار آیت‌الله رئیسی با «تتلو» به سکولار شدن روحانیت تفسیر می‌شود
یک انسان گنهکار چند بار باید بگوید توبه کرده و از گذشته خود پشیمان شده است تا سکولارها توبه او را بپذیرند؟ خدا رحم کرد که این افراد قسیم الجنه و النار نیستند. اشکالی دارد یک عالم دینی و سیاسی با یک خواننده زیرزمینی توبه کار جلسه‌ای داشته باشد و از ترانه امام رضای او به نیکی یاد کند؟!

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، در برخی از گروه‌ها مطلبی از نویسنده‌ای دیدم که دیدار آیت‌الله رئیسی با جناب تتلو را سکولار شدن روحانیت تفسیر می‌کرد. اگر دیدار چند دقیقه‌ای آیت‌الله رئیسی با تتلو به معنای سکولار شدن روحانیت باشد:

نخست: طرفداران سکولاریسم در کشور باید جشن بگیرند و از سکولارشدن روحانیت خوشحال باشند پس چرا همیشه در برابر حضور سیاسی و فرهنگی و علمی روحانیت ماتم می‌گیرند و شال عزا بر سر می‌کشند.

دوم: تاریخ اسلام نشان می‌دهد که انسان‌های گنه کاری که غرق در گناه بودند محضر پیشوایان و عالمان شیعه می رسیدند و روش آنها این بود که گنه کاران را تحویل می گرفتند و نفس گرم این عالمان باعث هدایتشان می شد پس اگر دیدار عالمی با انسان گنه کاری به معنای سکولار شدن روحانیت است این نویسنده بداند که قرن ها است روحانیت اصیل شیعه سکولار شده است.

سوم: یک انسان گنه‌کار چند بار باید بگوید توبه کرده است و از کردار گذشته خود پشیمان شده است تا سکولارها توبه او را بپذیرند خدا رحم کرده که این افراد قسیم الجنه و النار نیستند حال اشکالی دارد یک عالم دینی و سیاسی با یک خواننده زیرزمینی توبه کار جلسه‌ای داشته باشد و از ترانه امام رضای او به نیکی یاد کند؟!

چهارم: اهل عرفان سخن جالبی دارند که بسیاری از انسان‌ها با عینک خود اطراف خود را می بینند و همین باعث غفلت آنها از واقعیت می شود سکولارها هم چون غرق در سکولاریسم هستند همه چیز و هر رفتاری را سکولارشدن می بینند و لذا دیدار چند دقیقه ای عالم دینی با خواننده زیرزمینی را سکولارشدن می پندارند و البته و صد البته چنین پنداری غیر از واقعیت است اینگونه دیدارها جزء سنت اسلامی است و ربطی به سکولارشدن روحانیت ندارد.

پنجم: متأسفانه دو گروه در طرد انسانها به خطا می روند اول سنتی های خشک مقدس که به جای استفاده از روش تربیت تدریجی در قرآن و سیره پیامبر اکرم ص و بهره گیری از روش تقدم رحمت بر غضب به سرعت حکم به طرد یا کفر دیگران می‌کنند. وظیفه روحانیت باید جذب حداکثری با جمع بین فقه و اخلاق باشد تا دفع حداکثری حتی اگر گنه کار توبه کاری در آینده توبه بشکند؛ در آن صورت روحانی اهل جذب را نباید خرده گرفت که چرا گنه کار را جذب کردی؟ دوم مدعی روشنفکری کج اندیش که هر کس مثل او نیاندیشد حکم اعدامش را صادر می کند آنگونه که در مشروطیت گذشت.

در پایان این نکته را بیفزایم که بحث بنده هیچ ارتباطی با مباحث انتخاباتی ندارد و به هیچ وجه این سخنان را نگفتم تا رفتاری را توجیه کنم بلکه خواستم به همه دوستان عرض کنم قدری با انسانها اخلاقی رفتار و عارفانه داوری کنیم که هم مشمول رحمت حق گردیم و هم با داوری غیرحکیمانه نسبت به گنه کاران در همان وضعیت گنه کار قرار نگیریم تا چنان داوری بر خود ببینیم.
[1396/04/27 - 09:50]
بعضی ها مدام از آزادی بیان حرف می زنند اما کافیه یه بار نظری مخالف اون ها بیان بشه اون وقته که نشون می دن ادعاهاشون در خصوص آزادی بیان همش الکیه