تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/04/28 - 13:19
کد خبر: 241279

نقدی بر تمدید چندباره مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد؛

«تمدید»هایی که داوطلبان ارشد را کلافه کرده است! +اینفوگراف

«تمدید»هایی که داوطلبان ارشد را کلافه کرده است! +اینفوگراف

در اتفاقی نادر مهلت انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای سومین بار تمدید شد و داوطلبان این آزمون که احتمالا لقب بلاتکلیف‌ترین کنکوری‌های سالیان اخیر را یدک می‌کشند تا روز 31 تیرماه فرصت دارند، انتخاب رشته نمایند.

خبرنامه دانشجویان ایران: امسال به دلیل اینکه آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش و دانشگاه آزاد به صورت ادغامی برگزار شد، دانشگاه آزاد مجبور به برگزاری مجزای انتخاب رشته شد.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در اتفاقی نادر مهلت انتخاب رشته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی برای سومین بار تمدید شد و داوطلبان این آزمون که احتمالا لقب بلاتکلیف‌ترین کنکوری‌های سالیان اخیر را یدک می‌کشند تا روز 31 تیرماه فرصت دارند، انتخاب رشته نمایند. هرچند علیرضا رهایی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مدعی است تمدید مهلت انتخاب رشته بنابر درخواست مکرر داوطلبان و برای رفاه حال آنها انجام شده است، اما مطمئنا طولانی شدن مهلت انتخاب رشته موجب دلسرد شدن داوطلبان خواهد شد و حتی ممکن است برخی از آنها عطای گرفتن مدرک فوق لیسانس را به لقای آن ببخشند!

در ادامه روند انتخاب رشته داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد را مشاهده می‌نمایید:

*** بررسی وضعیت انتخاب رشته در 4 سال اخیر
بد نیست برای اینکه به عمق بلاتکلیفی داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد پی ببرید به مدت نرمال تمدید مهلت انتخاب رشته در سایر آزمون‌های برگزار شده نگاهی بیاندازیم. برای مثال انتخاب رشته داوطلبان آزمون ارشد 96 سازمان سنجش، که اتفاقا داوطلبان دانشگاه آزاد هم در آن آزمون شرکت کرده بودند، از روز یکشنبه 21 خردادماه آغاز شد و پس از آن برای یک بار تا تاریخ 28 خرداد تمدید شد و داوطلبان در کل، 8 روز برای انتخاب رشته فرصت داشتند و این تاریخ هرگز تمدید نشد.

در ادامه روند تمدید انتخاب رشته داوطلبان کارشناسی ارشد(سازمان سنجش) در 4 سال اخیر را مشاهده می‌نمایید:

نکته دیگری که در این باره باید ذکر شود این است که در سال‌های گذشته داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی در همان مرحله اولیه ثبت‌نام، رشته/محل خود را انتخاب کرده و بدین ترتیب مرحله مجزایی به نام مرحله انتخاب رشته وجود نداشت. با این حال امسال به دلیل اینکه آزمون کارشناسی ارشد سازمان سنجش و دانشگاه آزاد به صورت ادغامی برگزار شد، دانشگاه آزاد مجبور به برگزاری مجزای انتخاب رشته شد.

*** چاره کار چیست؟
علت طولانی شدن بازه انتخاب رشته داوطلبان دانشگاه آزاد موضوعی نیست که بر کسی پوشیده باشد و مناقشه وزارت علوم و دانشگاه آزاد به قدری بالا گرفته است که هر کسی که کمی اهل خواندن رسانه و اخبار دیدن باشد، از آن باخبر است. فارغ از آن که در این بین چه کسی مقصر است، به نظر می‌رسد راه حل این ماجرای پر پیچ و خم، هموار کردن مسیر برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد سال 96 و پس از آن لازم است مسئولین دانشگاه آزاد و وزارت علوم به صورت کارشناسی و دقیق به بررسی جزئی رشته/محل‌های دانشگاه آزاد بپردازند و اگر هم قرار است رشته/محلی حذف و مجوزش لغو شود بهتر است این اقدام در سال آینده و با اطلاع قبلی داوطلبان انجام شود.

بنابراین در این ماجرا هرچند حق با وزارت علوم باشد، اما قطعا قرار دادن داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد در بلاتکلیفی نه تنها اوضاع را به سوی بهبود و آرامش نخواهد برد بلکه مسئولین وزارت علوم به سیاسی‌کاری متهم خواهند شد، به خصوص اینکه دانشگاهیان در سالیان اخیر گله‌مندی‌های زیادی از وزارت علوم دارند و عملکرد این وزارتخانه را در بسیاری از موارد از جمله موضوع بورسیه‌ها مورد انتقاد قرار می‌دهند. بنابراین در چنین فضایی انتظار می‌رود، وزارت علوم سنجیده‌تر عمل کند و روند انتخاب رشته داوطلبان دانشگاه آزاد را تسهیل نماید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top