تاریخ انتشار: شنبه 1396/04/31 - 13:05
کد خبر: 241508

وقتی یک نخبه اجازه‌ی تدریس در ایران را ندارد!

استعدادهای درخشان ایران، سوژه‌ی درجه اول رسانه‌های خارجی +فیلم

استعدادهای درخشان ایران، سوژه‌ی درجه اول رسانه‌های خارجی +فیلم

اکسیری‌فرد، یکی از نخبگان سال‌های نچندان دور کشور که بعد از کسب مدرک دکتری از ایتالیا به کشورمان بازگشت تا دوره استادیاری و تدریس را در ایران ادامه دهد، در اقدامی عجیب از سوی مسئولین دانشگاه خواجه‌نصیر، به علت صدای نازک و زنانه اخراج شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: برای جلوگیری از فرار مغزها یا اپلای استعدادهای داخلی در دانشگاه‌های خارجی، نیاز به کار عجیبی نیست. نه برنامه ریزی خاصی می‌خواهد و نه حاشیه و جنجال! فقط کافی است با دقت بیشتری به نخبگان، دانشجویان و اساتید ارزشمند و فعالیت‌های آنها نگاه کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اواخر سال 94 بود که خبری مبنی بر اخراج یک استاد دانشگاه از دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی منتشر شد. خبری که با چاشنی اعتراض این استاد اتفاقا در فضای رسانه‌ای کشور، تاحدودی دست به دست شد اما در شلوغی‌های شب عید و سال نو گم شد.

قاسم اکسیری فرد، یکی از نخبگان سال‌های نچندان دور کشور که بعد از کسب مدرک دکتری از ایتالیا به کشورمان بازگشت تا دوره استادیاری و سایر فعالیت‌ها از قبیل تدریس را در ایران ادامه دهد، در اقدامی عجیب از سوی مسئولین دانشگاه خواجه‌نصیر، به علت صدای نازک و زنانه اخراج شد.

هرچند مسئولین این دانشگاه سعی داشتند تا اخراج اکسیری‌فرد را صرفا عدم تمدید قرارداد عنوان کنند اما طبق ادعای خود این استاد دانشگاه، با این اخراج دیگر امکان تدریسش در سایر دانشگاه‌های کشور نیز امکان‌پذیر نیست.

بعد از فوت مریم میرزاخانی، نابغه ریاضی کشورمان که شاید آه و حسرت بسیاری از اهالی علم در ایران را به دلیل عدم مراجعت وی برای ادامه فعالیت علمی به کشور به همراه داشت، دوباره بحث نوابق و استعدادهای درخشانی مثل قاسم اکسیری‌فرد یا دیگرانی که به هر دلیلی از فعالیت علمی در داخل کشور محروم هستند، بر سر زبان‌ها افتاده است.

در تازه‌ترین اقدام، مسیح علی‌نژاد در برنامه‌اش در شبکه VOA(صدای آمریکا) به موضوع عدم اجازه تدریس به قاسم‌اکسیری فرد و مقایسه وی با مریم میرزاخانی پرداخته است. سوژه‌ای که باید زودتر از این حرف‌ها توسط رسانه‌های داخلی مورد توجه قرار می‌گرفت.

گزارش ویژه شبکه VOA از قاسم اکسیری‌فرد

این در حالی است که اکسیری‌فرد بعد از اخراج از دانشگاه خواجه‌نصیر تا مدتی به نشانه اعتراض جلوی درب دانشگاه تحصن کرده بود تا صدای خود را به گوش رسانه‌ها و مسئولین برساند اما به علت هیاهوی پایان سال و شب عید نوروز و البته بی توجهی اهالی دانشگاه به حاشیه رفت و دیده نشد.

در این میان اما اظهارات متفاوت دانشگاه خواجه‌نصیر و ادعای اکسیری‌فرد مبنی بر دلیل اخراجش، خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، را در همان روزهای پایان سال بر آن داشت تا درباره این ابهام کسب اطلاع کند.

گزارش مبسوط «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درباره صفر تا صد ماجرای اخراج قاسم اکسیری فرد، از اعتراض اولیه‌اش در قالب تحصن در جلوی درب دانشکده فنی در خیابان میرداماد تا اطلاعیه‌های پی در پی دانشگاه خواجه‌نصیر، کشیدن کار به بیانیه وزارت علوم  و حتی نامه این استاد دانشگاه به رئیس جمهور را می‌توانید از اینجـــــا بخوانید.

بد نیست بدانید که علی‌رغم رد صلاحیت تدریس این استاد دانشگاه توسط کارشناسان دانشگاه خواجه‌نصیر اما وزارت علوم در بیانیه خود آورده است که طبق تصمیمات اتخاذ شده، مقرر شد به دلیل ویژگی های پژوهشی نامبرده برای جایابی در مراکز پژوهشی فیزیک با وی همکاری های لازم به عمل آید. اما همین حداقل هم بعد از گذشت ماه‌ها انجام نشد.

در این میان می‌شود پرسید که اگر این استاد توانایی علمی ندارد چطور وزارت علوم به وی پیشنهاد حضور در مراکز پژوهشی را داده؟ و اگر دارد برچه اساس این استاد که به استناد به اظهاراتش علاقه دارد در محیط "آموزشی" کار کند نه در محیط "پژوهشی"، اینگونه با وی برخورد می‌شود؟ 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top