تاریخ انتشار: شنبه 1396/04/31 - 15:02
کد خبر: 241517

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی

در گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی در بستر هم زیستی نظام های دموکراتیک با موازین اسلامی با رضایت عمومی مردم تاکید بر قانون محوری منشا اقتدار نظام کارمد دینی و تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری در میان ملت های مسلمان منطقه شد و بارقه ی امیدی را از گسترش بیداری اسلامی و رهایی در دل همه ی مظلومان تحت حکومت های دیکتاتوری و فاسد روشن ساخت.

خبرنامه دانشجویان ایران: در گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی در بستر هم زیستی نظام های دموکراتیک با موازین اسلامی با رضایت عمومی مردم   تاکید بر قانون محوری منشا اقتدار نظام کارمد دینی و تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری در میان ملت های مسلمان منطقه شد و بارقه ی امیدی را از گسترش بیداری اسلامی و رهایی در دل همه ی مظلومان تحت حکومت های دیکتاتوری و فاسد  روشن ساخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از البرزبان، هدف ملت ایران از انقلاب اسلامی سال ۵۷ تحقق خواسته ها و اهدافی بود که برخی از سرخط های آن را می توان در لا به لای شعارهایی مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی جستوجو کرد  تشکیل نظام جمهوری اسلامی به عنوان مرحله ی دوم پس از نقلاب یکی از همین مطالبات بود. به فاصله ی چند ماه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی (ره) نوع ساختار حکومت جایگزین به همه پرسی گذاشته شد. طی این رفراندوم که در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۵۸  برگزار شد ملت ایران با عمیق ترین ایمانها به نظام جمهوری اسلامی رای دادند. این روز نقطه ی عطفی در اراده ی ملتی بود که با اراده و خود باوری، همزیستی جمهوریت و اسلامیت را به منصه ی ظهور رساندند. و در دنیای پست پست مدرن آزادی، استقلال، نفی استبداد و وابستگی، و عدالت را از مکتب اسلام و در جامعه ای ولایی تفسیر و معنا کردند.

در این میان اما برخی معاندان وکوته نظران سعی می کنند جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و از آن سوء استفاده ی سیاسی کنند. در حالی که امام خمینی رحمت الله علیه حکومت را از همان نخسین روزهای انقلاب به معنای رایج آن یعنی نظام سیاسی و حاکمیت بکار می بردند و لذا در مقام کاربرد حکومت اسلامی تاکید ایشان بر قید اسلامی است(۱) بنابراین نباید تصور کرد تفاوت حکومت و جمهوری تفاوتی اساسی در شکل و نوع نظام است. بلکه جمهوری اسلامی اساسا بهترین سازوکار اجرایی حاکمیت تعالیم اسلام است( بنا به شرایط زمانی حاضر) که در چهارچوب الزامات ساختاریی و محتوایی در یک قالب کلی که همانا حکومت باشد تبیین و تئوریزه می شود.لذا شکی در این نیست نخستین اصل مهم و اساسی در اندیشه ی بنیانگذار انقلاب نفی هر گونه استبداد بوده است.

گفتمان مردم سالاری دینی مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی بدین معنی است که جامعه ی ولایت مدار در کمال آزادی سیاسی و اجتماعی بدون هر گونه وابستگی به بیگانه به مشارکت سیاسی و حمایت و پشتیبانی از نظام سیاسی بپردازد. به این ترتیب در نظام جمهوری حق حاکمیت با مردم است در این شیوه از حکومت، اسلام و احکام اسلامی محور همه ی امور، نهادهای اجتماعی و سیاسی، دستگاههای حاکمیتی و قانون اساسی است. در اصل دوم  قانون اساسی نیز به این موضوع اشاره می کند که نظام جمهوری اسلامی بر پایه ی ایمان به خدای یکتا، وحی الهی،، معاد، عدل، امامت، کرامت و ارزش های انسانی و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا است. به این ترتیب مردم و مسئولان تحت حاکمیت موازین اسلامی نظام های دموکراتیک مردم سالار را ایجاد و با تمام امکانات برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب تلاش می کنند.

مشارکت مردم در انتخاب و گزینش مستقیم و غیر مستقیم مسئولان در یک نظام کارامد دینی تحقق وجه مردم سالاری دینی است و از عظیم ترین دستاوردهای انقلاب محسوب می شود که تاکنون سر منشا تحولات بزرگی در داخل کشور ، منطقه و جهان بوده است. برگزاری هر دو سال یکبار فرایند انتخابات پر شور و مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رای از یک طرف منشا تنفیذ قدرت و جریان خون تازه به رگ های نظام جمهوری اسلامی بوده و مقبولیت و اعتماد مردم نسبت به نظام را به نمایش گذاشته است و از طرف دیگر با ارائه ی مدل الگوی انقلابی- اسلامی متشکل از عناصر تلفیق دین و دموکراسی- هم به لحاظ قالب و هم محتوا موجب پیدایش، گسترش و تداوم امواج بیداری اسلامی ملت ها و سقوط پی در پی دیکتاتور های مرتجع و وابسته ی به آمریکا شده است. روشن است که نمی توان با جنگ علیه ملت های مسلمان و آزادی خواه مانند یمن و بحرین، حبس و اعدام علما و رهبران دینی، خرید تجهیزات نظامی دهها میلیاردیِ برخی کشورها فاسد مانند عربستان و همپیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای اش، مانع از تحقق آرمان مردم سالاری دینی- اسلامی ملت های بیدار شد. 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top