در گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی در بستر هم زیستی نظام های دموکراتیک با موازین اسلامی با رضایت عمومی مردم تاکید بر قانون محوری منشا اقتدار نظام کارمد دینی و تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری در میان ملت های مسلمان منطقه شد و بارقه ی امیدی را از گسترش بیداری اسلامی و رهایی در دل همه ی مظلومان تحت حکومت های دیکتاتوری و فاسد روشن ساخت.
خبرنامه دانشجویان ایران: در گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی در بستر هم زیستی نظام های دموکراتیک با موازین اسلامی با رضایت عمومی مردم تاکید بر قانون محوری منشا اقتدار نظام کارمد دینی و تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری در میان ملت های مسلمان منطقه شد و بارقه ی امیدی را از گسترش بیداری اسلامی و رهایی در دل همه ی مظلومان تحت حکومت های دیکتاتوری و فاسد روشن ساخت.
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از البرزبان، هدف ملت ایران از انقلاب اسلامی سال ۵۷ تحقق خواسته ها و اهدافی بود که برخی از سرخط های آن را می توان در لا به لای شعارهایی مانند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی جستوجو کرد تشکیل نظام جمهوری اسلامی به عنوان مرحله ی دوم پس از نقلاب یکی از همین مطالبات بود. به فاصله ی چند ماه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی (ره) نوع ساختار حکومت جایگزین به همه پرسی گذاشته شد. طی این رفراندوم که در روزهای دهم و یازدهم فروردین ۵۸ برگزار شد ملت ایران با عمیق ترین ایمانها به نظام جمهوری اسلامی رای دادند. این روز نقطه ی عطفی در اراده ی ملتی بود که با اراده و خود باوری، همزیستی جمهوریت و اسلامیت را به منصه ی ظهور رساندند. و در دنیای پست پست مدرن آزادی، استقلال، نفی استبداد و وابستگی، و عدالت را از مکتب اسلام و در جامعه ای ولایی تفسیر و معنا کردند.
در این میان اما برخی معاندان وکوته نظران سعی می کنند جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و از آن سوء استفاده ی سیاسی کنند. در حالی که امام خمینی رحمت الله علیه حکومت را از همان نخسین روزهای انقلاب به معنای رایج آن یعنی نظام سیاسی و حاکمیت بکار می بردند و لذا در مقام کاربرد حکومت اسلامی تاکید ایشان بر قید اسلامی است(۱) بنابراین نباید تصور کرد تفاوت حکومت و جمهوری تفاوتی اساسی در شکل و نوع نظام است. بلکه جمهوری اسلامی اساسا بهترین سازوکار اجرایی حاکمیت تعالیم اسلام است( بنا به شرایط زمانی حاضر) که در چهارچوب الزامات ساختاریی و محتوایی در یک قالب کلی که همانا حکومت باشد تبیین و تئوریزه می شود.لذا شکی در این نیست نخستین اصل مهم و اساسی در اندیشه ی بنیانگذار انقلاب نفی هر گونه استبداد بوده است.
گفتمان مردم سالاری دینی مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی
جمهوری اسلامی بدین معنی است که جامعه ی ولایت مدار در کمال آزادی سیاسی و اجتماعی بدون هر گونه وابستگی به بیگانه به مشارکت سیاسی و حمایت و پشتیبانی از نظام سیاسی بپردازد. به این ترتیب در نظام جمهوری حق حاکمیت با مردم است در این شیوه از حکومت، اسلام و احکام اسلامی محور همه ی امور، نهادهای اجتماعی و سیاسی، دستگاههای حاکمیتی و قانون اساسی است. در اصل دوم قانون اساسی نیز به این موضوع اشاره می کند که نظام جمهوری اسلامی بر پایه ی ایمان به خدای یکتا، وحی الهی،، معاد، عدل، امامت، کرامت و ارزش های انسانی و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا است. به این ترتیب مردم و مسئولان تحت حاکمیت موازین اسلامی نظام های دموکراتیک مردم سالار را ایجاد و با تمام امکانات برای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب تلاش می کنند.
مشارکت مردم در انتخاب و گزینش مستقیم و غیر مستقیم مسئولان در یک نظام کارامد دینی تحقق وجه مردم سالاری دینی است و از عظیم ترین دستاوردهای انقلاب محسوب می شود که تاکنون سر منشا تحولات بزرگی در داخل کشور ، منطقه و جهان بوده است. برگزاری هر دو سال یکبار فرایند انتخابات پر شور و مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رای از یک طرف منشا تنفیذ قدرت و جریان خون تازه به رگ های نظام جمهوری اسلامی بوده و مقبولیت و اعتماد مردم نسبت به نظام را به نمایش گذاشته است و از طرف دیگر با ارائه ی مدل الگوی انقلابی- اسلامی متشکل از عناصر تلفیق دین و دموکراسی- هم به لحاظ قالب و هم محتوا موجب پیدایش، گسترش و تداوم امواج بیداری اسلامی ملت ها و سقوط پی در پی دیکتاتور های مرتجع و وابسته ی به آمریکا شده است. روشن است که نمی توان با جنگ علیه ملت های مسلمان و آزادی خواه مانند یمن و بحرین، حبس و اعدام علما و رهبران دینی، خرید تجهیزات نظامی دهها میلیاردیِ برخی کشورها فاسد مانند عربستان و همپیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای اش، مانع از تحقق آرمان مردم سالاری دینی- اسلامی ملت های بیدار شد.