تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/02 - 09:47
کد خبر: 241666

سنگ ترامپ پیش پای بانک‌های اروپایی

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی ششمین گزارش وزارت خارجه در خصوص روند اجرای برجام گفت: تحولات ایجاد شده در حوزه بانکی،خرید و فروش اقلام از گشایش‌های جدید برجام است.

خبرنامه دانشجویان ایران:  عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ارزیابی ششمین گزارش وزارت خارجه در خصوص روند اجرای برجام گفت: تحولات ایجاد شده در حوزه بانکی،خرید و فروش اقلام از گشایش‌های جدید برجام است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از جام جم، علیرضا رحیمی در این ارتباط افزود: طبق گزارش واصله از دستگاه دیپلماسی علاوه بر موضوعات بانکی در حوزه همکاریهای بین المللی در چارچوب برجام، گشایش هایی از جمله تسهیل صادرات و واردات کالاهایی با کاربرد دوگانه (هم هسته ای و هم بازرگانی) صورت گرفته و این مهم از ذیل نظارت کمیسیون مشترک مربوطه در اروپا خارج شده است.

وی اجازه خرید اقلام با کاربری دوگانه را گامی رو به جلو در تحقق اهداف برجام دانست و گفت: هر چه جلوتر می رویم روند اجرای برجام بهتر و روان تر شده، کما اینکه اخیرا شاهد اجرایی شدن توافق نامه خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس بوده ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه پیش از این قرار داد خرید هواپیما ها در پیچ مرکز کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده متوقف شده بود، خاطر نشان کرد: این نهاد آمریکایی بشدت روی عقد قرار داد و تحویل هواپیما به ایران مخالف بود اما نهایتا مجبور شدند به چارچوب برجام تمکین کنند.

رحیمی در توضیح اینکه علی رغم بازگشایی کانال سوئیفت چرا همچنان بانک های کوچک با ما در تعامل تجاری قرار دارند، ابراز کرد: یکی دیگر از تحولات ایجاد شده در گزارش وزارت خارجه نسبت به گزارش قبلی ارتقاء سطح مبادلات بانک‌های ایرانی با بانکهای متوسط اروپایی است. به این معنی که در دوره پیشین روند اجرای برجام تنها بانکهای کوچک با ما وارد مراوده شده بودند اما در دوره فعلی با توجه به فضای کاملا آزاد سوئیفت حواله جات بانکی ما با بانک های متوسط در حال مبادله می باشد.

وی دلیل اینکه چرا همچنان درب بانک های بزرگ جهانی بروی ایران بسته باقی مانده تصریح کرد: متاسفانه کاخ سفید با فضای سازی سیاسی در تجارت بین الملل علیه ایران، موسسات مالی بنام اروپایی در تصمیم گیری برای همکاری با ایران را دچار تردید نموده است.

نماینده مردم تهران برنامه ریزی های مکرر سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تداوم تحریمها علیه تهران را اقدامی کاملا ضد برجامی خواند و گفت: هر گونه تحریم و تشدید در چارچوب برجام از نگاه ما خلاف توافق هسته ای بوده و جمهوری اسلامی ایران در تقابل با چنین مواضعی حتما کنار نخواهد آمد.

وی تهدید رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان مبنی بر خروج از برجام را پیامی آشکار به مقامات واشنگتن بشمار آورد و افزود: به هر حال آمریکایی ها باید بفهمند برجام یک توافق همه جانبه بوده و همه طرفهای درگیر ملزم به اجرای آن هستند در غیر این صورت مسیر اجرای برجام یکسویه نخواهد ماند.

رحیمی پیرامون مواضع سایر اعضای 1+5 در خصوص روند اجرای برجام گفت: آنها در چارچوب کمیسیون مشترک اجلاسیه های کارشناسی برگزار می کنند و عملا نگاه سازنده ای به همکاری هسته ای با ایران دارند.

وی در پایان گفت: اتحادیه اروپا مواضع روشن و شفافی در مورد برجام با آمریکا داشته و آنها بارها رویکرد خصمانه کاخ سفید در توافق هسته ای را مورد انتقاد قرار داده اند. لذا همین رویکرد در آینده ایالات متحده را در سنگ اندازی پیش روی برجام و نقض کامل آن با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top