تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/02 - 11:52
کد خبر: 241684

محمدسعید ابراهیمی

جنگ قدرت یا سودای خدمت؟

جنگ قدرت یا سودای خدمت؟

از دیدگاه قرآن کریم، رقابت باید در مسیر انجام اعمال صالح و کسب غفران‌الهی باشد اما متاسفانه در جامعه‌ی‌اسلامی‌ما عده‌ای به جای آنکه "فَاستَبقُوا الخَیرات" را وجهه‌ی همت خویش قرار دهند، مسابقه‌ی تصاحب قدرت به راه انداخته‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدسعید ابراهیمی*// در فرهنگ اسلامی حکومت فی‌نفسه ارزشی نداشته، از آب‌بینی یک بز نیز پست‌تر است مگر آنکه در راه احقاق‌حق و اجرای‌عدالت به‌کار گرفته شود.

برخلاف دیدگاه رایج در علوم‌سیاسی غربی که حکومت را هدفی می‌داند که تمسک به هر وسیله‌ای برای وصول به آن مجاز است؛ از منظر امیرمومنان(ع) اما، حکومت صرفا وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف عالیه‌ای چون بسط‌عدالت و احیای‌ارزش‌هاست.

حاکم اسلامی می‌بایست در سختی‌معیشت شریک مردمان بوده و بی اعتنا به زخارف‌دنیا، خدمت‌بی‌منت را وجهه همت خویش قرار دهد.

بنابراین در جامعه اسلامی، سودجویان را رغبتی به حضور در مناصب حکومتی نیست و باید از افراد خواهش کرد تا قبول زحمت نموده، مسئولیت را عهده‌دار شوند.

در جامعه اسلامی حاکم رئیس نیست بلکه عنوان "مسئول" بر وی اطلاق می‌شود که باید در پیشگاه مردم و خداوند پاسخگوی اعمال‌واقوال خویش باشد.

اکنون و در فضای پساانتخاباتی شاهد آن هستیم که یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در عرصه سیاست‌داخلی، پدیده قبیح سهم‌خواهی جناح‌های سیاسی از رئیس‌جمهور برای حضور در کابینه‌ی دولت دوازدهم است.

سهم‌خواهی و درگیری بر سر قدرت، زنگ خطری است که نشان از نگرش طعمه‌گونه به مسئولیت _که در واقع جایگاه خدمت است و نه وسیله نیل به تمتّعات و تمنّیات دنیوی_ دارد.

از دیدگاه قرآن کریم، رقابت باید در مسیر انجام اعمال صالح و کسب غفران‌الهی باشد اما متاسفانه در جامعه‌ی‌اسلامی‌ما عده‌ای به جای آنکه "فَاستَبقُوا الخَیرات" را وجهه‌ی همت خویش قرار دهند، مسابقه‌ی تصاحب قدرت به راه انداخته‌اند.

پدیده‌هایی چون پرداخت پول برای قرارگیری در لیست‌های انتخاباتی و یا لابی‌گری با هدف سهم‌خواهی و قدرت‌طلبی بیانگر آن است که هدف، خدمت به خلق و کسب‌رضای خالق نیست چرا که برای انسان خدوم، به حکم آیه شریفه‌ی "قُل هَل تَرَبّصُونَ بِنا إلّا إحدَی الحُسنَیَین" شکست معنا ندارد و نائل‌شدن به مسئولیت یا محروم‌شدن از آن، هریک از زاویه‌ای برای وی پیروزی است و بنابراین برای دستیابی به آن، مبادرت به هر اقدامی نمی‌کند.

مولای متقیان در خطبه۱۳۱ نهج‌البلاغه، تصریح می‌کند در پی جنگ‌قدرت و دنیاطلبی نیست بلکه  اندیشه‌ی احیای ارزش‌ها و اجرای‌عدالت در سر دارد حال بنگریم مناسبات جاری در سپهرسیاسی‌مان تا چه پایه با سیره علوی قرابت دارد و آیا بازیگران این عرصه، شیفته‌ی‌خدمت اند یا تشنه‌ی‌قدرت؟

* دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top