تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/02 - 15:02
کد خبر: 241704

از پیش‌نیازهای آزمون تا نمره لازم برای قبولی؛

هرآنچه باید درباره «آزمون جامع دکتری» بدانید +اینفوگرافیک

هرآنچه باید درباره «آزمون جامع دکتری» بدانید +اینفوگرافیک

در این گزارش علاوه بر توضیح درباره مراحل مختلفی که یک دانشجو در دوره دکتری باید بگذراند، توضیحاتی تفصیلی درباره آزمون جامع دکتری و شرایط شرکت در آن و همچنین نمره قبولی در این آزمون ارائه شده است که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان دوره‌ی دکتری پس از گذراندن واحدهای آموزشی موظف به گذراندن آزمون جامع هستند و این آزمون شرط ورود به مرحله‌ی پژوهشی، یعنی نوشتن رساله است.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هرچند در سال‌های اخیر تعداد داوطلبان آزمون سراسری کاهش محسوسی داشته است، با این حال تعداد داوطلبان کنکورهای ارشد و حتی دکتری نیز افزایش قابل‌توجهی داشته است و داوطبان با اهداف متفاوتی همچون کسب علم، فرار از سربازی، کسب اعتبار، فرار از بیکاری و غیره در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند. برای مثال بد نیست بدانید در حالی که در کنکور دکتری سال 91، حدود 178 هزار داوطلب شرکت کرده بود اما تعداد داوطلبان این کنکور در سال 96، به 260 هزار نفر رسیده است.

در ادامه تغییرات «تعداد داوطلبان کنکوری را در 6 سال اخیر» مشاهده می‌کنید:

در این گزارش قصد داریم با توجه به افزایش تعداد داوطلبان کنکوری مقطع دکتری، کلیاتی را درباره این دوره شرح دهیم و در ادامه آن درباره آزمون جامع توضیحاتی را ارائه دهیم.

*** خلاصه مراحل دوره دکتری
دانشجویان در ترم‌های ابتدایی مقطع دکتری باید واحدهای درسی این دوره را اخذ نمایند و آن را با نمره قبولی پشت سر بگذراند. نکته‌ای که در زمینه گذراندان واحدهای درسی باید مدنظر دانشجویان باشد این است که بهتر است این واحدها تا پایان نیمسال دوم تحصیلی اخذ و پاس شوند تا در ترم‌های آینده دانشجو با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کند. پس از گذراندن واحدهای درسی و برخی دیگر از پیش‌نیازها دانشجویان دوره دکتری باید در آزمون جامع شرکت کنند و پس از قبولی در این مرحله می‌توانند رساله دکتری خود را پیگیری نمایند.

در ادامه «خلاصه‌ای از مراحلی که یک دانشجو در دوره دکتری باید بگذراند» را مشاهده می‌کنید:

خلاصه مراحل دوره دکتری

*** هر آنچه باید درباره آزمون جامع بدانید
دانشجویان دوره‌ی دکتری پس از گذراندن واحدهای آموزشی موظف به گذراندن آزمون جامع هستند و این آزمون شرط ورود به مرحله‌ی پژوهشی، یعنی نوشتن رساله است. وزارت علوم هدف از آزمون جامع را این گونه ترسیم کرده است: «ارزیابی جامع به منظور احراز قابلیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجو است این آزمون باید به گونه‌ای باشد تا توانمندی، تحلیل و استنباط دانشجو از نظر اساتید راهنما و مشاور و 3 نفر از اعضای هیئت علمی با پیشنهاد گروه و تأیید معاون آموزشی مؤسسه برای آغاز فعالیت پژوهشی سنجیده شود».

نکته‌ای که درباره برگزاری آزمون جامع مهم به نظر می‌رسد این است که دانشگاه‌ها برای برگزاری این آزمون از آیین‌نامه‌های داخلی خود استفاده می‌کنند و از مدل واحدی پیروی نمی‌کنند، با این حال مراحل برگزاری این آزمون مشابه همدیگر است.

در ادامه «مراحل برگزاری آزمون جامع دوره دکتری»، که معمولا دوبار در سال برگزار می‌شود، را مشاهده می‌کنید:

*** پیش‌نیازهای شرکت در آزمون جامع دکتری
دانشجویان لازم است برای شرکت در آزمون جامع دکتری حائز برخی از شرایط باشند؛ از جمله:

- گذراندن واحدهای درسی به طور کامل
- میانگین نمرات واحدهای گذرانده دانشجویان، باید 16 یا بالاتر باشد
- داشتن کارنامه قبولی معتبر در آزمون زبان خارجی

*** نمره قبولی در آزمون جامع دکتری
آزمون جامع دکتری دارای بخش شفاهی و کتبی است. ارزش آزمون کتبی 70 درصد و ارزش آزمون شفاهی 30 درصد است و دانشجویان باید برای گذراندن این مرحله نمرات لازم را کسب نمیاند. در ضمن میانگین کل نمرات دانشجو در آزمون جامع نباید از 16(بر پایه نمره 20) کمتر باشد.

در صورت عدم موفقیت دانشجو در مرحله آزمون جامع، وی از ادامه تحصیل محروم خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نیما
1400/01/05 - 10:18

جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس

https://www.farsnews.ir/my/c/23571
اینجانبان جمعی از دانشجویان مقطع دکترای رشته‌های مختلف دانشگاه آزاد با توجه به شرایط سخت بحران و تضعیف همه دانشجویان از لحاظ وضعیت روحی، روانی و معیشتی و درآمدی و نظر به بازخوردهای مثبت و روحیه ی هم افزایی و همدلی اجتماعی و تسهیلگری بی نظیر از سوی جنابعالی و سایر مسئولان دانشگاه نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا بدین وسیله و صمیمانه از حضرتعالی تقاضا می‌نماییم تا نسبت به بازنگری و طرح موضوع مهم آزمون جامع و سرنوشت دانشجویان در این اوضاع بحرانی و بغرنج، در خصوص حذف فیزیکی و حضوری آزمون جامع و جایگزینی میانگین نمرات ترم گذشته همان دروس منابع مورد نظر به جای نمره آزمون جامع و ثبت در اردیبهشت ماه و امکان تسهیل‌گری و ادامه فعالیت دانشجویان جهت پرداختن به امور دفاع از رساله، هرگونه دستور مساعدت و همدلی الزم مبذول بفرمایید.
تورهای مسافرتی آفری
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب جواب می‌دهد! +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top