تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/03 - 15:20
کد خبر: 241789

زهرا جعفری؛

دختران امروزی و مشکلات پیش رو

دختران امروزی و مشکلات پیش رو

دختران امروز مادران فردای این جامعه هستند؛ مادرانی که باید نسل‌های آینده را برای پیشبرد جامعه تربیت کنند؛ اما اگر دختر امروز و مادر فردا در گرداب مشکلات ریز و درشت بیفتد نمی‌تواند به‌درستی نسلی را برای جامعه آینده تربیت کند. این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که باید همه جامعه به آن توجه کنند و اهمیت دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: زهرا جعفری// برای دختر امروز باید الگوسازی کرد؛ آن‌هم الگویی که با زبانی نرم و امروزی برایش بیان شود تا باورپذیر باشد؛ باید برای او از «دختر شینا»‌ها گفت تا با عمق جانش بپذیرد که روزی دخترانی در این سرزمین بودند شجاعانه در کنار خانواده ایستادند تا ذره‌ای از این خاک به دست دشمن نیفتد.

دختران امروز مادران فردای این جامعه هستند؛ مادرانی که باید نسل‌های آینده را برای پیشبرد جامعه تربیت کنند؛ اما اگر دختر امروز و مادر فردا در گرداب مشکلات ریز و درشت بیفتد نمی‌تواند به‌درستی نسلی را برای جامعه آینده تربیت کند. این موضوع آنقدر حائز اهمیت است که باید همه جامعه به آن توجه کنند و اهمیت دهند.

از چند منظر می‌توان این موضوع را بررسی کرد:
بی‌مهری خانواده به دختران جوان و توجه‌نکردن به خواسته‌هایشان یکی از مشکلات جامعه دختران است، وقتی خانواده نسبت به فرزند دخترش بی‌توجه می‌شود و او را در جامعه رها می‌کند همین باعث می‌شود او که مهر و محبت را از خانواده دریافت نکرده، آن را بیرون از خانه جست‌وجو کند و دچار مشکلات حادتری شود که عواقبش حتی خانواده را هم درگیر می‌کند؛ بسیاری از خانواده‌ها امروز آنقدر دچار مشکلات مختلف هستند که دختر با شعار اینکه «دیگر زمانه فرق کرده» نوجوان و جوان‌شان را فراموش کرده‌اند.  این روزها دیگر مانند گذشته دختران در کنج خانه نمی‌نشینند و اکثریت بعد از تمام‌شدن تحصیلات دانشگاهی به‌دنبال کار می‌روند تا بتوانند منبع درآمدی برای خود داشته باشند؛ اما در این راه هم سختی‌های زیادی برای یک دختر وجود دارد؛ صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند به‌جای یک مرد، یک خانم را استخدام کنند چون می‌توانند درآمد کمتری برای او در نظر بگیرند و گاهی حتی حق بیمه را هم برایشان قائل نشوند و گاهی اتفاق می‌افتد که دختری به دلیل نداشتن پدر یا فقر مجبور می‌شود از حق و حقوق به حقش بگذرد تا بتواند منبع درآمدی برای خانواده داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که دختران امروزی با آن مواجه هستند و این مساله فقط به خودشان برمی‌گردد، بحث توجه بیش از حد به ظاهر است که همه اینها به‌خاطر تبلیغات سوء در جامعه است؛ تبلیغاتی که دختران جوان را به‌جای سوق دادن به سوی موفقیت و معنویت به سمت ظاهر برده است و آنها را از توجه به مسائل مهم زندگی واداشته است؛ اگر از ابتدا توجه آنها در خانواده و بعد در مدرسه توسط والدین و معلمان به مسائل مهم‌تر جلب می‌شد دیگر دختران جامعه دچار مشکلات افسردگی ناشی از ظواهر نبودند و به‌جای توجه به مسائل مهم‌تر، به ظاهر اهمیت نمی‌دادند.

دانشگاه اولویت دختر امروز است؛ خانواده هم او را به سوی این مساله سوق می‌دهد که اگر دانشگاه نروی همه درها به رویت بسته است و فقط از طریق دانشگاه می‌‌توانی به سعادت برسی؛ اینها همه تلقین‌هایی است که به یک دختر از ابتدای شروع درس‌خواندنش می‌شود و برای همین بسیاری از آنان امروز فقط می‌خواهند مدرکی بگیرند و همین مدرک را ضامن خوشبختی خود می‌دانند؛ مطمئنا تحصیلات برای دختر امروزی لازم است اما تحصیلات به‌تنهایی نمی‌تواند ضامن خوشبخت‌شدن یک فرد شود؛ چیزی که در جامعه امروز توسط خانواده و جامعه تحمیل می‌شود و همه به آن تن می‌دهند؛ در حال حاضر دختران بیشتر از پسران به سمت تحصیلات دانشگاهی رفته‌اند و آمارهای مختلف این را تایید می‌کند که درصد زیادی از دختران جامعه امروز تنها راه خوشبخت‌شدن خود را در تحصیلات می‌بینند.

دوگانگی بین سنت و مدرنیته باعث سردرگمی‌های زیادی در نسل امروز شده است و این مساله بیشتر دختران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ دوستانی که او ترغیب می‌کنند تا مدرن شود و قید و بندها را بردارد؛ اما از طرف دیگر خانواده که با وجود همه مدرن‌شدن‌های امروزی بازهم به او می‌گوید باید خودش را در جامعه حفظ کند؛ این دوگانگی‌های مدام در زندگی دختران نوجوان که حتی شاید یک راه‌حل مناسب هم برای آن نباشد؛ او را بیش از پیش سردرگم می‌کند و نمی‌تواند راهی برای این سردرگمی پیدا کند.

برای دختر امروز باید الگوسازی کرد؛ آن‌هم الگویی که با زبانی نرم و امروزی برایش بیان شود تا باورپذیر باشد؛ باید برای او از «دختر شینا»‌ها گفت تا با عمق جانش بپذیرد که روزی دخترانی در این سرزمین بودند شجاعانه در کنار خانواده ایستادند تا ذره‌ای از این خاک به دست دشمن نیفتد؛ باید برایشان از زنان جوانی گفت که امروز با وجود سن کم از بچه‌های کوچکی مراقبت می‌کنند که پدران‌شان را در دفاع از حرم از دست دادند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top