تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/03 - 18:58
کد خبر: 241817

واکنش استاد پژوهشگاه شاخص پژوه به اقدام اخیر وزارت علوم

استاد پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در مورد وضعیت و آینده دانشجویان این پژوهشگاه پس از منحل شدن شاخص پژوه توسط وزارت علوم ابراز نگرانی کرد و گفت: هیچ دانشجویی پس از چند سال تحصیل زیر بار آزمون مجدد نخواهد رفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: استاد پژوهشگاه شاخص پژوه اصفهان در مورد وضعیت و آینده دانشجویان این پژوهشگاه پس از منحل شدن شاخص پژوه توسط وزارت علوم ابراز نگرانی کرد و گفت: هیچ دانشجویی پس از چند سال تحصیل زیر بار آزمون مجدد نخواهد رفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، رشیدی، از استادان پژوهشگاه شاخص پژوه در گفتگویی در مورد مشکلات ایجاد شده برای پژوهشگاه شاخص پژوه توسط وزارت علوم گفت: با توجه به اینکه در مراکز آموزش عالی متعددی  فعالیت و تدریس داشته ام باورم این است که در این ماجرا کسانی که بیشترین ضربه را می خورند ابتدا دانشجویان هستند و پس از آن کارکنانی که به نحوی با پژوهشگاه مرتبط هستند چه آنهایی که به صورت مستقیم برای آنها اشتغال ایجاد شده است و چه آنهایی که به صورت غیرمستقیم. وزارت علوم باید به این نکته قبل از انحلال پژوهشگاه توجه می کرد  که  سرنوشت دانشجویانی که نه امروز بلکه چهار یا پنج سال گذشته جذب شاخص پژوه شده اند چه خواهد شد؟

رشیدی افزود یکی از مشکلاتی که هر روز به نگرانی دانشجویان شاخص پژوه  می افزاید  مشکل  نامعلوم بودن سرنوشت تحصیلی آنها  و ایجاد مشکل برای خانواده ها و همسران شان است  این موضوع پاشیدگی خانواده ها، بیکاری و سرگردانی روحی دانشجویان را به دنبال دارد.

استاد پژوهشگاه شاخص پژوه تصریح کرد بدون اینکه بخواهیم قضاوتی بکنیم حداقل انتظار از مسئولان ذیربط این است که وقتی می خواهند چنین تصمیماتی بگیرند و پژوهشگاهی با این تعداد دانشجو را منحل اعلام کنند در کمیته و یا کمیسیونی تبعات آن را بررسی کنند، مثلا  برخی دانشجویان  مشکل  نامعلوم بودن سرنوشت تحصیلی شان  و نگرانی شدید از اطلاع  یافتن همسران شان را دارند. این موضوع چگونه حل خواهد شد؟  همچنین فردی که چند سال در اینجا کار می کرده چگونه با خانواده اش مطرح کند که کارش را از دست داده است.؟تبعات بیکاری و مشکلات خانوادگی این افراد را چه کسی جبران می کند؟  مشکلات روحی و روانی دانشجویان ناشی از چهار یا پنج سال تحصیل بدون نتیجه چگونه جبران می شود ؟برخی از دانشجویان دکتری در مقطع سنی بالایی هستند و عده ای هم در سازمان ها از مدیران ارشد و میانی می باشند و در سازمانی که کار می کنند همه می دانند که این افراد مشغول به تحصیل دکتری بوده اند، بنابراین این افراد در پاسخ به سوالات اطرافیان و سازمان های مربوطه خود دچار مشکل  حیثیتی نمی شوند؟

وی تاکید کرد اگر مقایسه ای بین برنامه دکتری پژوهش محور پژوهشگاه شاخص پژوه با سایر دانشگاه ها شود، خواهید دید که اینجا بسیار سخت گیرانه تر با دانشجویان برخورد شده است به گونه ای که دانشجویان دکتری اینجا موظف به ارائه طرح های نوآورانه در حوزه پژوهشی خود و دفاع از هر فصل و پایان نامه در تهران و اصفهان آن هم با داوران مختلف و ارائه مقالات متعدد هستند که البته نتیجه این سخت گیری ها در نهایت به نفع خود آنها خواهد بود. اما به هرحال امروز پس از آن همه سخت کوشی انتظار دارند که مدرک خود را دریافت کنند اما در بزنگاه دریافت مدرک به آنها اعلام شده که مدرک هایتان معتبر نیست.

استاد پژوهشگاه شاخص پژوه در ادامه اظهار داشت تنها راهی که فعلا به نظر این دانشجویان می رسد این است که در مقابل وزارت علوم تجمع کنند که تاکنون هم دو تجمع دانشجویان هیچ پاسخی از مسئولان وزارت علوم را نداشته است. ضمن اینکه هیچ دانشجویی زیر بار آزمون مجدد نخواهد رفت. دانشجویی که مقطع دکتری را تمام کرده امروز باید با دانشجوی 26 ساله که تازه وارد آزمون دکتری می شود از ابتدا وارد فرآیند جذب شود؟ بعد از جذب دوباره این دانشجویان به کجا برای ادامه تحصیل فرستاده می شوند؟ مثلا به یک واحد در شهرستان محل کارشان؟ این گونه که هم کارش را از دست می دهد و هم دچار مشکلات خانوادگی و اسکان می شود و هم آبرو و حیثیتش را از دست می دهد.

وی در ادامه عنوان کرد شرایط دولت تدبیر و امید می طلبد که مسئولان مربوطه با تدبیر عمل کنند و مشکلات شان با پژوهشگاه را فعلا کنار گذاسته و از فاز انحلال پژوهشگاه بیرون بیایند و به پژوهشگاه یک فرصت زمانی یکی دو ساله بدهند تا استانداردهای مورد نظرشان را اعمال کند. بازرس هم مرتبا  برای اطمینان بفرستند.

استاد پژهشگاه شاخص پژوه خار نشان کرد کاری که دانشگاه اصفهان در برخورد با پژوهشگاه  و درخواست واگذاری ساختمان داشته با هیچ دانشگاهی انجام نشده است. بعد از انقلاب اسلامی ما با قراردادهایی مواجه بودیم که قبل از انقلاب منعقد شده بود، بسیاری از این قراردادها با کشورهای اروپایی بود که جمهوری اسلامی زیر تعهد هیچ کدام از این قراردادها نزده و به آنها پایبند ماند و هیچ قراردادی را تاکنون یک طرفه لغو نکرده است، چرا که قرارداد محترم است و طرفین باید به آن پایبند باشند و این مسئله پیگرد قانونی دارد.لذا قرارداد 30 ساله پژوهشگاه با دانشگاه اصفهان محترم است و از رئیس محترم دانشگاه اصفهان  انتظار نمی رود بفرمایند  قرارداد با اینجا را قبول ندارند. اگر ادعا دارند که رئیس قبلی خطا کرده و بدون اجازه هیات امنا عمل کرده باید از مراجع قانونی تخلف مورد ادعایشان را پیگیری و از مقام وقت شکایت کنند نه اینکه در عمل  پزوهشگاه و دانشجویان  را مجازات کنند. این نقض غرض محسوب می شود. 

وی افزود نکته دیگر اینکه بعضا بخش های دولتی  بخش خصوصی را بر نمی تابند و  به جای حمایت از بخش خصوصی همیشه بر سر راه آن سنگ اندازی می کنند که این موضوع در اغلب سازمان های دولتی وجود دارد. شما اگر امروز بخواهید یک کسب و کار تجاری راه بیندازید با مشکلات زیادی از سوی مراجع اداری مواجه خواهید شد. مثلا  در یک مورد برای راه اندازی یک شرکت دانش بنیان توسط یک نخبه در حوزه IT از چندین مرجع اداری مجوز خواسته شده است. مشابه این موارد هم پژوهشگاه شاخص پژوه است که به طور طبیعی به علت فعالیت های علمی موفق مورد کم لطفی قرار می گیرد.

استاد پژوهشگاه شاخص پژوه در مورد راه حل این مشکل گفت: خواهش استادان شاخص پژوه از  وزارت علوم این است که  از مراجع قانونی پیگیر دو مطلب باشد: یک مورد دادن فرصت 2 ساله برای حل مشکلاتی که با شاخص پژوه دارد و یکی هم بحث دانشجویان به صورت مستقل. دانشجویی که  در سال 92 با مجوز همین وزارت علوم جذب شده است و نمی دانسته که پس از جذب توسط همین وزارت علوم، مدرکش نامعتبر اطلاق می گردد اگر می دانست هرگز به ثبت نام اقدام نمی کرد اما وقتی توسط وزارت علوم اعلام شده است که می شود در شاخص پژوه ثبت نام کرد، امروز نامعتبر خواندن مدرک و انحلال آن کار درستی نیست.

این دانشجویان که از سراسر کشور ثبت نام کرده اند که نمی توانند هر روز در تهران مقابل وزارتخانه تجمع کنند و در نهایت هم جوابی نگیرند. ضمنا نباید با تغییر یک مدیر در دانشگاه   اینگونه موضع گیری شود.

وی گفت: الان هم تا ازاین دیرتر نشده است و قبل از اینکه کار به مسائل جبران ناپذیر ختم شود وزارت علوم تدبیر کنند، کما اینکه مثلا در مورد مشکلات موسسات تجاری مانند کاسپین که داشت به یک بحران ملی برای نظام تبدیل می شد و یا مسئله سازی برای بورسیه ها، دولت محترم وارد عمل شد، یک فرصت به پژوهشگاه بدهند و بگویند موقتا انحلال پژوهشگاه  با تعلیق روبرو است و از مراجع قانونی استانداردها و مدارکی را که از پژوهشگاه می خواهد مطالبه کند. این اتفاق اکنون افتاده است و لازم است که وزارت علوم دخالت مدبرانه ای کند، مانند مسئله موسسسات مالی که بانک مرکزی ابتدا بنای دخالت نداشت اما بعد از اینکه سپرده گذاران این موسسات تجمع کردند و موضوع بعد بحرانی پیدا کرد رئیس بانک مرکزی تدبیر کرد و در مجلس شورای اسلامی اعلام شد که  مشکل دیگر موسسات  مالی خصوصی هم حل می شود  و اینگونه آرامش به سپرده گذاران بازگشت.

استاد پژوهشگاه شاخص پژوه در پایان افزود کفیل قرار دادن اصلا رویکرد مناسبی برای پاسخگویی نیست، یک وزارتخانه با  مسئولین محترمی که دارد شایسته نیست به مدت چند سال نامه ها، تماس ها و تجمعات اعضای  و دانشجویان یک پژوهشگاه  را بی پاسخ بگذارد و به یک مجموعه غیر انتفاعی حواله کند. درست آن است که وزیر محترم و یا  رئیس دفتر ایشان بعد از این همه مراجعات مسئولین و دانشجویان شاخص پژوه وقت بگذارند و ان شاء الله مشکل را به نحو رضایت بخشی حل کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top