تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/04 - 10:40
کد خبر: 241871

گزارشی قابل تامل یک روزنامه؛

چرا وزارت علوم گزارش آمایش آموزش عالی را منتشر نمی‌کند؟

چرا وزارت علوم گزارش آمایش آموزش عالی را منتشر نمی‌کند؟

قطعا درباره عدم ارسال گزارش آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان دلایل مختلفی عنوان کرد؛ اما یکی از مسائلی که ابهامات زیادی را در پی داشته است، وجود دلایل شخصی برخی از مسئولان این وزارتخانه که با بند سوم سند سازگاری ندارد، است.

خبرنامه دانشجویان ایران: روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره عدم ارائه گزارش آمایش آموزش عالی توسط وزارت علوم نوشت: مساله آمایش سرزمینی از مهم‌ترین موضوعاتی است که از ابتدای انقلاب اسلامی مورد توجه مسئولان کشور بوده است؛ آمایش سرزمینی به‌واقع ارزیابی دقیق و نظام‌مند عوامل مختلف اجتماعی، طبیعی، اقتصادی و فرهنگی هر منطقه است که درنهایت منجر به بهره‌برداری همه مردم در تمامی مناطق از ظرفیت‌های اصلی می‌شود. یکی از اهداف اصلی این طرح، آمایش آموزش عالی است که وزارت علوم و وزارت بهداشت، مجریان اصلی اجرای سیاست‌های مربوط به تنظیم ظرفیت موسسات آموزش عالی که مبتنی‌بر نقشه جامع علمی است، هستند.

آغاز طرح آمایش آموزش عالی
به گفته مسئولان وزارت علوم، این طرح اردیبهشت سال 94 کلید خورد و در اسفند همان سال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و درنهایت در نیمه‌دوم سال 95 در قالب هشت بند توسط رئیس‌جمهور به وزارت علوم ابلاغ شد. رویکرد اصلی اجرای طرح آمایش آموزش عالی، توجه ویژه به مناطق محروم کشور است؛ به این معنی که این مناطق از لحاظ آموزش عالی و بحث‌های قومیتی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرند.

براساس بند نخست «کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی»، نظام آموزش عالی از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ منطقه کلان تقسیم می‌شود و به غیر از دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان که دارای شرایطی هستند، دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد باید از این سند تبعیت کنند.

چرا وزارت علوم گزارش آمایش آموزش عالی را منتشر نمی‌کند؟

از حذف تا کاهش تعداد دانشجو
چگونگی پیاده‌سازی این طرح از سوی وزارت علوم ازجمله حذف‌شدن برخی دانشگاه‌های کوچک و کاهش ظرفیت، یکی از مسائلی است که حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده که با واکنش‌هایی از سوی وزارت علوم روبه‌رو شده است. مجتبی صدیقی چندی‌پیش در گفت‌وگویی با اشاره به طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی و احتمال حذف یا ادغام برخی واحدها گفت: «در این طرح، ساماندهی دانشگاه‌ها به معنی حذف واحدها و دانشگاه‌های کوچک نیست. به‌طور نمونه ممکن است در سطح استان فارس ۱۰ یا ۱۱ دانشگاه فعال باشد، از طرفی دانشگاهی مثل دانشگاه شیراز نیز به‌عنوان دانشگاه مادر در این استان فعال است که به‌طور حتم ارتباط آکادمیک، آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های کوچک با دانشگاه مادر تعریف می‌شود.»

او افزود: «اما آیا این به این معنی است که یک دانشگاه کوچک در استان فارس حذف می‌شود؟ خیر، این‌گونه نیست.»

معاون آموزشی وزارت علوم در آبان سال گذشته یکی از اهداف این طرح را «کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار کار» و آن را از راهکارهای ارتباط کیفی در آموزش عالی دانست.

چرا وزارت علوم گزارش آمایش آموزش عالی را منتشر نمی‌کند؟

انتقاد از عدم گزارش
این طرح به هر حال توسط وزارت علوم اجرایی شد اما کمتر گزارشی از روند اجرایی‌شدن آن از سوی مسئولان این وزارتخانه منعکس شد، به‌طوری که این موضوع با انتقاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی روبه‌رو شد. منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور یکشنبه در بخشی از گفت‌وگوی خود با «تسنیم»، در پاسخ به اینکه مهم‌ترین ضعف و چالش ستاد نقشه جامع علمی کشور با وزارت علوم چه بوده است، گفت: «ما هنوز از وزارت علوم در حوزه آمایش آموزش عالی گزارشی دریافت نکرده‌ایم؛ این مساله از نظر من یک چالش است، هرچند عزیزان ما در وزارت علوم اعلام کرده‌اند برای این موضوع آماده‌ایم، اما تاکنون گزارشی دریافت نکرده‌ایم. آمایش آموزش عالی در نقشه جامع علمی کشور بحث مهمی است.»

ابهام بند سوم!
قطعا درباره عدم ارسال گزارش آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان دلایل مختلفی عنوان کرد؛ اما یکی از مسائلی که ابهامات زیادی را در پی داشته است، وجود دلایل شخصی برخی از مسئولان این وزارتخانه که با بند سوم سند سازگاری ندارد، است. در بند سوم ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی آمده است: «وزارت علوم به‌منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی می‌تواند آنها را تجمیع و ادغام کند، به‌نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سر بار و ارتقای کیفی خدمات شود.»

عده‌ای مدعی هستند برخی مسئولان این وزارتخانه سهامدار دانشگاه‌های غیرانتفاعی، «سد» محکمی در برابر ادامه حیات بعضی دانشگاه‌های غیرانتفاعی «بی‌کیفیت» هستند؛ مساله‌ای که چندی‌پیش با واکنش معاون وزیر علوم روبه‌رو شد. دهم تیر بود که شریعتی‌نیاسر در نشست خبری بررسی رشته‌های دانشگاه‌‌ آزاد در پاسخ به سوال «آنا» درباره اینکه برخی مسئولان وزارت علوم سهامدار دانشگاه‌های غیرانتفاعی و موسسات آموزش عالی کشور هستند، گفت: «این قیاس مع‌الفارقی است. من اگر اجازه داشتم اسامی افرادی را نام می‌بردم تا همه متوجه شوند که چه کسانی در مراکز غیرانتفاعی و... حضور دارند.» او ادامه داد: «این قبیل سوالات برای توجیه‌کردن است. بنده در طول خدمتم حتی یک مجوز خارج از اصول به هیچ احدی نداده و نخواهم داد که بگویم آن فرد رفیق من است یا آن فرد رفیق من نیست و به او مجوز نمی‌دهم.»

چرا وزارت علوم گزارش آمایش آموزش عالی را منتشر نمی‌کند؟

دانشگاه آزاد اسلامی قربانی شد؟
همه این مسائل از یکسو و ماجرای مجوز رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی به استناد این بند از سوی وزارت علوم، این ابهامات را بیش از پیش می‌کند، به‌طوری که شهریور سال 95 که شریعتی‌نیاسر در گفت‌وگویی گفته بود: «طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه آزاد اسلامی با نظر وزارت علوم تدوین می‌شود.» او در آن مصاحبه گفته بود: «دانشگاه آزاد اسلامی طرح آمایش آموزش عالی را برای خود دستورکار کرده و در دستورکار ستاد نقشه‌راه هم هست، اما قرار است برنامه‌های آن ذیل آموزش عالی وزارت علوم باشد. اکنون آنچه در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است به وزارت علوم ارائه شده تا با نظرات این وزارتخانه طرح مذکور بررسی شود.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top