تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/05/05 - 03:23
کد خبر: 241958

سرپرست صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد خبر داد

تسهیلات چشمگیر برای دانشجویان در راه است

معیشت، حقوق و رفاه دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات‌علمی بیش از هر جای دیگر در حیطه وظایف اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه است. وظیفه این اداره، تامین تسهیلات برای دانشگاهیان با انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با بانک‌ها براساس قوانین پولی رایج کشور است.

خبرنامه دانشجویان ایران: معیشت، حقوق و رفاه دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات‌علمی بیش از هر جای دیگر در حیطه وظایف اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه است. وظیفه این اداره، تامین تسهیلات برای دانشگاهیان با انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با بانک‌ها  براساس قوانین پولی رایج کشور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه فرهیختگان، کیوان خاتمی، سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است که بخش زیادی از مسائل مالی دانشجویان به او ارتباط دارد؛ بنابراین می‌توان او را مرجع خوبی برای آگاهی از اقدامات دانشگاه در حوزه رفاهی دانست.

خاتمی از وام ازدواج دانشجویی، وام دکتری، وام قرض‌الحسنه و... برای تسهیلات و کمک به دانشجویان سخن گفت و خبر داد تسهیلات جدید برای دانشجویان در راه است که تا پایان سال ۹۶ ادامه دارد. به گفته او، اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه دارای یک مجموعه و اساسنامه مجزا و مجموعه‌مقررات و هیات‌امنای مستقل است و طبق قانون، واحدهایی که بیش از 500 دانشجو در آنها مشغول تحصیل باشند، موظف به داشتن صندوق رفاه دانشجویی هستند. آنطور که خاتمی گفته است، اداره‌کل تسهیلات اعتباری دانشگاه در پنج اداره در حال فعالیت است؛ اداره بیمه حوادث دانشجویی که موارد مربوط به حوادث دانشجویی را رسیدگی و حمایت می‌کند، اداره وصول مطالبات معوق، اداره تسهیلات دانشجویی که درخصوص قرض‌الحسنه شهریه، قرض‌الحسنه تحصیلی و قرض‌الحسنه اجاره‌خانه، قرض‌الحسنه ازدواج و قرض‌الحسنه ضروری به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهد و اداره تسهیلات اعتباری است که مربوط به وام‌های کارکنان و پرسنل است، ازجمله این پنج اداره هستند.

او معتقد است کارکرد و نتیجه این تسهیلات اعتباری مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما به وضعیت تحصیلی و بهبود معیشت دانشجویان کمک می‌کنیم که این موضوع هم به امکان جذب دانشجویان کمک کرده و هم از انصراف و ترک تحصیل آنها به دلیل مشکلات مالی جلوگیری می‌کند. همچنین پرداخت این تسهیلات به گردش سرمایه و افزایش نقدینگی کمک کرده و امکان سرمایه‌گذاری و جذب منابع غیرشهریه‌ای را از طریق همکاری با بانک‌های عامل افزایش می‌دهد.» به اعتقاد او، افزایش‌ انگیزه و ارتقای نشاط روحی دانشجویان یکی دیگر از نتایج ضمنی تسهیلات پرداختی به دانشجویان است.

انواع وام‌های قرض‌الحسنه
خاتمی گفت: «صندوق رفاه دانشجویان در سال 95، تسهیلات قرض‌الحسنه شهریه، تحصیلی، اجاره‌‌خانه، ازدواج و ضروری را به دانشجویان پرداخت کرده است. میزان مبلغ پرداختی برای قرض‌الحسنه شهریه چهارهزار و 541 میلیارد و 474 میلیون و 429 هزار و 667 ریال، برای قرض‌الحسنه تحصیلی مجموعا 90 میلیارد و 854 میلیون و 308 هزار و 364 ریال و برای قرض‌الحسنه اجاره خانه سه‌میلیارد و 768 میلیون و 298 هزار و 831 ریال پرداخت شده است.»

آنطور که او می‌گوید، مبلغ پرداختی برای قرض‌الحسنه ازدواج 47 میلیارد و 341 میلیون و 648 هزار و 614 ریال و برای قرض‌الحسنه ضروری 79 میلیارد و 443 میلیون و 809 هزار و 545 ریال بوده است. با این اوصاف صندوق رفاه دانشجویان در سال 95 مجموعا چهارهزار و 762 میلیارد و 882 میلیون و 495 هزار و 31 ریال وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است که این میزان نسبت به سال 94 حدود 25 درصد رشد داشته است.

تامین و پرداخت حوادث دانشجویی
به گفته سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی، درآمد شهریه دانشگاه در سال 95 نسبت به سال 94 سال فقط 7/2 درصد رشد داشته، اما افزایش تسهیلات پرداختی نزدیک به 25 درصد بوده است. صندوق تامین و پرداخت حوادث دانشجویی موضوع دیگری است که خاتمی از آن سخن گفت. به گفته او، تمام دانشجویان تا زمان فارغ‌التحصیلی تحت پوشش بیمه حوادث هستند. اگر دانشجویی فوت شود تا سقف 20 میلیون تومان و در صورت خسارت چه در داخل و چه خارج از دانشگاه تا پنج‌میلیون و در صورت نقض عضو تا سقف 20 میلیون تومان تحت پوشش صندوق است. او ادامه داد: «تاکنون 1237 فقره در سال 95 توسط این صندوق پرداخت شده که مبلغی معادل 25 میلیارد و 866 میلیون و 107 هزار و 695 ریال بوده، به عبارتی سقف حمایتی ما در سال 95 نسبت به سال 94 بیش از 300 درصد بوده است.»

به گفته خاتمی، وام‌های دیگری نیز به دانشجویان علاوه‌بر وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده است. او ادامه داد: «با بانک ملی و سایر موسسات تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم که مهم‌ترین تفاهمنامه با بانک ملی بوده است. با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تاکید بر امر پژوهش و تحصیلات تکمیلی و همچنین جلوگیری از خروج دانشجویان از کشور و جذب آنها توسط دانشگاه‌های داخلی، با بانک ملی تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم که براساس این تفاهمنامه تا سقف پنج‌میلیون تومان برای مقطع کارشناسی‌ارشد و 10 میلیون تومان برای مقطع دکتری به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود که این وام با کارمزد مناسب به دانشجویان پرداخت می‌شود.»

سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «همچنین 66 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت علوم جذب و بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توزیع شده است. این مبلغ به صورت وام‌های دوونیم میلیون تومانی برای مقطع دکتری، یک‌ونیم میلیون تومانی برای کارشناسی‌ارشد و 700 هزار تومانی برای کارشناسی به دانشجویان از محل وزارت علوم پرداخت شده است.»

وام ازدواج
تفاهمنامه با پست‌بانک موضوع دیگری است که خاتمی از آن سخن می‌گوید. او دراین‌باره گفت: «ما با پست‌بانک ایران و صندوق کار‌آفرینی امید نیز تفاهمنامه‌ای برای وام 10 میلیونی ازدواج امضا کرده‌ایم. بر این اساس 7356 فقره توسط پست‌بانک و 4669 فقره توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد. به عبارت دیگر در مجموع حدود 120 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج اعطا کردیم. این تسهیلاتی است که ما در اختیار دانشجویان قرار دادیم؛ این مبالغ برای سال 95 به دانشجویان پرداخت شده است.» به گفته او، ارائه تسهیلات به دانشجویان در سال 95 افزایش چشمگیری داشت که پیش‌بینی می‌شود برای سال 96 نیز به همین صورت ادامه پیدا کند.

یارانه غذا نیز ازجمله تسهیلاتی است که خاتمی از آن سخن گفت. به گفته او، به تمام دانشجویانی که در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند، یارانه غذا تعلق می‌گیرد. همچنین آنطور که او می‌گوید مذاکراتی با بانک‌های عامل در حال انجام است تا بتوان نه‌تنها این روند را حفظ کرد، بلکه این تسهیلات افزایش نیز داشته باشد تا رضایتمندی دانشجویان از دانشگاه افزایش یابد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top