تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/09 - 09:43
کد خبر: 242261

در گفتگو با رضیان

مخالفت کمیسیونهای کشاورزی و صنایع با تشکیل وزارت بازرگانی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است، گفت: علاوه بر کمیسیون های صنایع و معادن و کشاورزی مجلس، مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی شخص وزیر با این تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف است، گفت: علاوه بر کمیسیون های صنایع و معادن و کشاورزی مجلس، مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی شخص وزیر با این تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستند. 

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، عبداله رضیان نماینده قائمشهر و سواد کوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به لایحه اصلاح ساختار دولت و تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی گفت: کلیت مجلس با این اقدام مخالف است و به همین دلیل به 2 فوریت این لایحه رای نداد و یک فوریت آن در مجلس رای آورد.

وی با بیان اینکه مخالفان و موافقان این تفکیک هر کدام نظراتی دارند، افزود: مهمترین دغدغه مخالفان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی این است که با تشکیل وزارت بازرگانی، شاهد واردات محصولات بخصوص محصولات کشاورزی به داخل کشور خواهیم بود و این به ضرر تولید کننده و اقتصاد داخل کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بخش واردات محصولات کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است که بر اساس نیاز و به تناسب وارد می شود، گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی واردات محصولات بر عهده این وزارتخانه خواهد بود و این نگرانی وجود دارد که با تشکیل وزارت بازرگانی، تعارضی بین سیاست های 2 وزارتخانه کشاورزی و بازرگانی برای واردات محصولات کشاورزی بوجود آید.

رضیان تصریح کرد: معمولا هماهنگی بین 2 وزارتخانه بازرگانی و جهاد کشاورزی برای واردات وجود ندارد و همین امر بر نگرانی و دغدغه مخالفان تشکیل این وزارتخانه افزوده است.

وی با اشاره به بار مالی تشکیل وزارت بازرگانی گفت:  تفکیک وزارتخانه فعلی صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارتخانه جدید، بار مالی سنگینی برای دولت خواهد داشت و باید ساختمانهای جدید خریداری و ادارات جدید  بازگشایی شود که این خود هزینه های سنگین می خواهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دیدگاههای موافقان این تفکیک گفت: موافقان تاکید دارند که در وزارت صنعت، معدن و تجارت، 2 مقوله تجارت و معدن مغفول مانده و بیشتر به موضوع صنعت توجه شده و بخصوص آنکه وزیر هم فرد صنعتی بوده در این زمینه بیشتر تاثیر گذاشته است.

رضیان افزود: موافقان همچنین معتقدند که تنها 9 درصد معدن کشور بهره برداری می شود و در بخش معدن کوتاهی هایی صورت می گیرد که باید با تفکیک وزارتخانه به این مساله بیشتر توجه شود.

وی با بیان اینکه موافقان این لایحه توجه به موضوع صادرات و توسعه بازرگانی را مطرح می کنند، افزود: مخالفان هم می گویند که با تشکیل وزارت بازرگانی، شاهد سیل واردات به داخل خواهیم بود و بجای صادرات، بیشتر به واردات توجه می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در مجموع نمایندگان نظر مثبتی بر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی ندارند، گفت: علاوه بر کمیسیون های صنایع و معادن و کشاورزی مجلس، مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت و حتی شخص وزیر با این تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستند.

رضیان گفت: اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش در دیداری که با وزیر داشتند، موضوع تفکیک وزارتخانه مطرح شد که وزیر اعلام کرد اینجانب با تفکیک وزارتخانه مخالف هستم.

وی با بیان اینکه ظاهرا تنها شخص رئیس جمهور بر تفکیک وزارتخانه نظر دارد، افزود:احتمالا لایحه اصلاح ساختار دولت مهرماه در صحن مجلس مطرح شود.دولت در خرداد ماه لایحه 2 فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت را تقدیم مجلس کرد

بر اساس این لایحه، وظایف و اختیارات 2 وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت تفکیک شده و به ترتیب وزارتخانه‌های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» و همچنین به منظور توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور وظایف مربوط به امور بازرگانی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی تفکیک شده و وزارت «بازرگانی» تشکیل می‌شود.

همچنین به منظور ساماندهی امور جوانان و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان، سازمان ملی جوانان با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شود.

این لایحه در روز یکشنبه 21 خرداد در صحن مجلس مطرح شد که نمایندگان ضمن مخالفت با 2 فوریت، با یک فوریت آن موافقت کردند.

منبع: افکار نیوز

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top