تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/10 - 03:36
کد خبر: 242310

باشگاه پژوهشگران به دانشجویان امتیاز ویژه می‌دهد

نخبه‌ها زیر چتر حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از دو قطب آموزشی کشور بخش مهمی از رسالت آموزش و پرورش استعدادهای کشور را برعهده دارد و تلاش می‌کند تسهیلات و امکانات لازم را برای شناسایی و تشویق این استعدادها فراهم کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، بر همین اساس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان در دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد تا گامی موثر در دستیابی به این امر مهم باشد. استعدادهای درخشان و نخبگان علمی براساس ذات متفاوت‌بودن، خلاقیت و هویت نخبه‌شان در مسیر علمی نیازمند آموزش به شیوه‌ای متفاوت و همچنین امکانات و استادان خاص آموزش و پرورش نخبگان هستند.

درک همین ضرورت باعث شد سال 1377 باشگاه پژوهشگران جوان با موضوعیت تجمیع و با هدف آموزش و پرورش نخبگان و استعدادهای درخشان کشور تاسیس شود. این درخت پربار علمی امروز توانسته کانونی باشد برای جذب، پذیرش و حمایت پژوهشگران جوان که در راستای امر پژوهش و تحقیق به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند. درواقع باشگاه پژوهشگران جوان شناسایی، جذب، پرورش، حمایت، هدایت و اعتلای سطح علمی نخبگان کشور را برعهده دارد.

اعطای تسهیلات و امکانات به نخبگان یکی از برنامه‌های مسئولان باشگاه است؛ برنامه‌ای که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر آن تاکید داشته‌اند. حسن غفوری‌فرد، استادتمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو باشگاه پژوهشگران جوان است که از برنامه‌ها و راهبردهای این باشگاه سخن گفت. او گفت: «امتیازهایی که باشگاه پژوهشگران جوان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد شامل گرنت‌های پژوهشی است؛ این امکانات پژوهشی شامل سفرهای علمی، شرکت در کنفرانس‌های علمی، برگزاری مسابقات علمی، اعطای جوایز و کمک‌هزینه تحصیل، برگزاری نمایشگاه از فعالیت‌ها و... است.»

به گفته او، باشگاه فقط مختص دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیست و بیش از نیمی از دانشجویان و نخبگانی که جذب باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان می‌شوند از دانشگاه‌های دولتی و سایر دانشگاه‌های غیردولتی هستند؛ اما کسانی که شرایط عضویت در این باشگاه را داشته و از نخبگی کافی برخوردار باشند، امکانات لازم در اختیار آنها قرار می‌گیرد. آنطور که او گفته است، این امکانات شامل شرکت در کنفرانس‌های علمی داخل یا خارج از کشور، پرداخت هزینه پایان‌نامه‌ها، امکانات آزمایشگاهی و... است.

غفوری‌فرد افزود: «شرایط خاصی برای ورود به باشگاه پژوهشگران جوان وجود دارد و دانشجویان چه از دانشگاه‌های دولتی و چه دانشگاه آزاد اسلامی اگر این شرایط را داشته باشند وارد باشگاه می‌شوند و نگاه به تمام دانشجویان در این نهاد یکسان است و تمام استعدادها و نخبگان به‌صورت یکسان از امکانات برخوردار می‌شوند.»

چندی‌پیش خبری مبنی‌بر تشکیل شهر دانایی در باشگاه پژوهشگران منتشر شد؛ خبری که غفوری‌فرد نیز از آن سخن به میان آورد. او گفت: «تاسیس شهر دانایی مهم‌ترین اقدامی است که در عرصه حمایت از پژوهش و فناوری در دانشگاه و کشور اتفاق افتاده است. تاسیس این شهر ابتکار و تحولی است که توسط کریم زارع، رئیس باشگاه مطرح شده است. زارع معتقد است تاسیس شهر دانایی فکر نویی است که هنوز پخته نشده. این شهر محلی برای دعوت از فرهیختگان کشور خواهد بود و تمام پژوهشگران می‌توانند از کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این مجموعه استفاده کنند.» او درباره افتتاح شهر دانایی واحد فیروزکوه گفت: «تمام محققان و پژوهشگران دارای ایده علمی دانش‌محور باید بتوانند برای پرورش ایده و سپس تبدیل آن به پدیده و نهایتا تولید اقتصادی و تجاری‌سازی از این فضای به وجود آمده استفاده کنند.»

شهر بین‌المللی دانایی؛ اتاق فکری برای حل معضلات کشور
کریم زارع، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی هم دیروز در نهمین کمیسیون دائمی هیات‌امنای این باشگاه، از همگان خواست با ورود به شهر دانایی کمک کنند تا تحول بنیادین در حرکت به‌سوی توسعه پایدار کشور در راستای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید تسریع شود.

چندی‌پیش شهر دانایی، فناوری و رسانه در واحد فیروزکوه افتتاح شد. زارع درباره این طرح گفت: «با افتتاح این طرح، ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌های علمی و دانش‌محور ایجاد شده است. همه مراکز رشد، پارک‌های فناوری و حتی خود باشگاه‌های پژوهشگران جوان و نخبگان در سراسر کشور عضو و جزئی از شهر دانایی هستند و می‌توانند به‌عنوان اجزای این شهر با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند. باشگاه همان جنبش نرم‌افزاری و حرکت جهادی بوده که در راستای بیانات مقام معظم رهبری، تسهیل‌کننده امر پژوهش و تبدیل ایده به پدیده است.»

بخش بین‌الملل باشگاه پژوهشگران راه‌اندازی شود
علی وطنی، معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این جلسه پیشنهاد داد در شهر دانایی بازار بورس ایده و توسعه فناوری ایجاد شود و این شهر مسئول هدایت تبادل فناوری کشور باشد. به اعتقاد وطنی، با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان یک قسمت در شهر دانایی تاسیس کرد که ماموریت آن شناسایی و ارائه راهکارهایی برای رفع معضلات اساسی کشور ازجمله بیکاری و موضوع ریزگردها باشد.

او با بیان اینکه ارتباط با فارغ‌التحصیلان از اهمیت خاصی برخوردار است و آنها می‌توانند با عضویت در باشگاه کمک‌های موثری به دانشگاه کنند، گفت: «روابط بین‌المللی جزء سیاست‌های کلی نظام است و باید تقویت شوند؛ بنابراین پیشنهاد ایجاد پستی با عنوان روابط بین‌الملل را در این باشگاه ضروری و لازم می‌دانم. با توجه به اختراعات اعضای باشگاه و لزوم ثبت جهانی آنها، داشتن قسمتی در باشگاه با این نام الزامی است.»

منبع: روزنامه فرهیختگان
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top