تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/11 - 04:13
کد خبر: 242395

نکات مهمی که باید درباره انتخاب رشته کنکور بدانید

نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۵ مرداد ۹۶ منتشر می‌شود، دفترچه انتخاب رشته از روز چهارشنبه 11 مرداد روی سایت سنجش قرار می‌گیرد و مجازین از 19 تا 23 مرداد می‌توانند اقدام به انتخاب رشته کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روزنامه فرهیختگان، در گزارش روز گذشته پنج توصیه کاربردی برای انتخاب رشته در همین ستون منتشر شد؛ اهداف، ‌انگیزه، میزان توانایی و انتخاب بومی از جمله مواردی بود که در گزارش پیشین به آن اشاره شد؛ در این گزارش به نکات مهم دیگری اشاره شده است.

انتخاب دانشگاه مهم‌تر از آزمون سراسری
قطعا هر داوطلبی با توجه به رتبه و تراز خود به دنبال بهترین دانشگاه و بهترین موقعیت است، اما خیلی از داوطلبان اطلاع زیادی درباره انواع دانشگاه‌ها ندارند؛ به‌طور کلی دانشگاه‌ها به انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند: دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس‌های خودگردان، دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی.

روش‌های پذیرش
یکی از نکات مهمی که داوطلبان با آن برمی‌خورند، عبارت متمرکز و غیرمتمرکز است؛ به‌طور کلی رشته‌های متمرکز رشته‌هایی هستند که نتایج آنها در شهریور ماه اعلام می‌شود و اکثر رشته‌های دانشگاهی به روش متمرکز هستند. رشته‌های نیمه‌متمرکز رشته‌هایی هستند که علاوه‌بر آزمون سراسری، نیاز به مصاحبه یا معاینه یا شرکت در آزمون جداگانه‌ای دارند. طبق گفته مسئولان سنجش، در مرحله پذیرش کنکور سراسری سال 95 ابتدا رشته‌های متمرکز و پس از آن رشته‌های نیمه‌متمرکز بررسی می‌شود. حواس‌تان به دانشگاه‌های شهریه‌پرداز باشد؛ خوب است بدانید پرداخت شهریه در دوره‌های نوبت دوم، نیمه‌حضوری، مجازی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی، پردیس خودگران دانشگاه‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی الزامی است که هرکدام از این دانشگاه‌ها تعرفه‌های شهریه‌ای خود را دارند. این شهریه‌ها به شهریه ثابت و شهریه متغیر تقسیم می‌شود که شهریه‌های متغیر هر مقطع بستگی به واحدهای نظری، تخصصی و عملی هر دانشجو دارد.

وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی
اما علاقه‌مندان برای حضور واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند به فاصله نزدیکی از آغاز انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری، با توجه به اطلاعیه‌های سازمان آزمون این دانشگاه اقدام به انتخاب رشته کنند. اما به‌طور کلی، دانشگاه آزاد اسلامی دو نوع پذیرش با آزمون و بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی) دارد. در پذیرش با آزمون ملاک کارنامه‌ای است که سازمان سنجش صادر کرده و کد دانشگاه آزاد اسلامی در آن مشخص است که بر این اساس داوطلبان باید به سایت دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه و با وارد کردن کد اعلام شده در کارنامه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. در رابطه با پذیرش در رشته‌های بدون آزمون نیازی به کارنامه سازمان سنجش نیست و براساس اطلاعیه‌‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی اعلام خواهد کرد، باید اقدام شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top