تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/11 - 09:53
کد خبر: 242405

چرا رسیدگی به نیازمندان تنها در زمان حج مهم است؟

«سالانه به چه میزان مردم به کشورهای دیگر مانند ترکیه سفر کرده و هزینه می کنند؟ ترکیه ای که خود مستقیم داعش را حمایت می کند در حالی که فردی اعتنا نمی کند ولی چون حج با آموزه دینی گره خورد دشمنان در تبلیغات، آن را زیر سؤال می برند».

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مساجد نیوز، حجت الاسلام محمد خدیری، امام جمعه پرند در گفت وگو با پایگاه خبری تحلیلی مساجدنیوز با بیان این که حج یکی از واجبات اسلامی بوده و نمی توان آن را تعطیل کرد، بیان داشت:
«فرهنگ دینی و آموزه های اسلامی حج را یک فریضه بزرگ الهی به ویژه برای افراد مستطیع معرفی کرده و هیچ عمل و واجب دیگری جای حج را پر نمی کند. خانه خدا دست دولت یا شخص خاصی نیست بلکه حرم امن الهی است و متولی آن خدا است. سال گذشته دولت عربستان این راه را بست و اجازه نداد حجاج ایرانی وارد آن شوند، ولی امسال فرصتی برای حجاج پیش آمد. البته در چند سال اخیر عربستان سعودی مشکلات مختلفی برای مسلمانان یمن، سوریه، عراق و… به وجود آورده و دو سال پیش مسبب اصلی شهادت مظلومانه بیش از ۵۰۰ حاجی بود، ولی هیچ کدام دلیل بر این نمی شود اگر فرصتی پیش آمد و راه خانه خدا باز شد، این فریضه بزرگ را تعطیل کرد».

حجت الاسلام خدیری، با بیان این که در فضای مجازی شبهاتی نسبت به حج القاء می شود، تصریح کرد:
«برخی می گویند حج نباید صورت گیرد ولی باید دانست حج فریضه بزرگ الهی بوده و در صورت امکان باید برگزار شود».

امام جمعه پرند، سخن عده ای درباره این که پول حج باید صرف فقرا شود نه این که آن را به دولت عربستان بدهیم، ساده انگاری عنوان کرد و یادآور شد:
«در زمان نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) فقیر وجود داشته، ولی حج انجام می شد. حج فریضه ای است که فرد مستطیع باید آن را به جا آورد. ولی این که عده ای می گویند پول حج باید برای فقرا هزینه شود نسبت به آموزه های دینی آشنا نیستند. وقتی امری واجب است باید انجام شود. البته رسیدگی به فقرا مستحب است ولی می شود واجب را قطع کرد؟ فرد مستطیع خوب است هم حج خانه ای خدا را به جا آورد و هم به فقرا رسیدگی کند. حج واجب و رسیدگی به فقرا، محرومین و کمک به دیگران مستحب است و واجب را نمی توان فدای مستحب کرد».

حجت الاسلام خدیری، با تأکید بر این که بخشی از هزینه های حج صرف خود حجاج می شود، گفت:
«حجاج مستقیم به دولت سعودی پولی پرداخت نمی کنند، بلکه هزینه ها برای اقامت یک ماه آن ها در سرزمین عربستان مانند رفت و آمد، خوراک و… است. نمی شود گفت پول حجاج به دولت سعودی پرداخت می شود و آن دولت نیز آن را توپ و گلوله کرده و بر سر مسلمانان دیگر می کوبد. اگر هم در این راه هزینه می کند پول مردم مظلوم خودش و نفت است».

امام جمعه پرند، موضع گیری عده ای در برابر سفر حجاج به سرزمین وحی و بی تفاوتی آن ها در قبال سفر دیگران به کشورهایی مانند ترکیه را ناشی از مظلومیت دین دانست و خاطرنشان کرد:
«سالانه به چه میزان مردم به کشورهای دیگر مانند ترکیه سفر کرده و هزینه می کنند؟ ترکیه ای که خود مستقیم داعش را حمایت می کند در حالی که فردی اعتنا نمی کند ولی چون حج با آموزه دینی گره خورد دشمنان در تبلیغات، آن را زیر سؤال می برند».

وی در پایان خاطرنشان کرد:
«کم رنگ کردن حج کم رنگ کردن آموزه دینی است و دشمنان دین به دنبال این موضوع هستند. بسیاری از داخلی ها هم گرفتار غفلت شده و برخی از روی عمد چنین موضوعی را مطرح می کنند. افرادی که کارشناس دین نیستند نباید درباره چنین موضوعاتی اظهار نظر کنند. یکی از آفت های جامعه ما اظهار نظر افراد درباره هر موضوعی است. کار را باید به کاردان سپرد. امسال نیز رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید هیچگونه منعی برای اعزام حجاج از جمهوری اسلامی ایران قائل نشدند».

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top