تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/11 - 08:00
کد خبر: 242458

روایت قائم‌مقام سیاسی نهاد رهبری از جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت وزارت علوم

این همه تعجیل در اطلاع‌رسانی اتفاقی که واقعا نیفتاده، حقیقتا تعجب‌آور است. حقیقت امر این است که یکی دو جلسه‌ای درخصوص صدور مجوز به این مجموعه‌ دانشجویی بحث صورت گرفت. از آنجا که هم مجموعه نهاد و هم وزرای محترم علوم و بهداشت دغدغه دینداری تشکل‌های دانشجویی خصوصا مجموعه‌های فعال تحت ‌عنوان تشکل‌های اسلامی را دارند و هم لزوم پایبندی مجموعه‌های دانشجویی به حدود قانونی و بندهای مصرح آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی مورد توجه اکثریت اعضا قرار داشت، مصوب شد ابتدا اطمینان از تداوم صلاحیت تشکل‌هایی که درخواست تاسیس اتحادیه را داشتند، حاصل شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: روز گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خبری مدعی شد در ششمین جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، تقاضای تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا)» با رای اکثریت اعضا مورد تصویب قرار گرفت.  پس از انتشار این خبر بود که عباس شیراوژن، قائم‌مقام معاونت فرهنگی- سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگویی اعلام کرد: «با توجه به انتشار خبری در سایت وزارت علوم در مورد کسب مجوز فعالیت یک اتحادیه جدید دانشجویی، به اطلاع می‌رساند جلسه اخیر هیات نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای‌گیری پایان پذیرفته است.»  با توجه به تضاد این دو خبر و در جهت تنویر افکار عمومی و در راستای شفاف ‌شدن موضوع، گفت‌وگویی با قائم‌مقام معاونت فرهنگی- سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها انجام دادیم. طبیعی است این حق برای سایر اعضای جلسه هم محفوظ است تا روایت خود را از جلسه ارائه کنند.

***

وزارت علوم مدعی است مجوز تاسیس اتحادیه‌ جدیدی در ششمین جلسه‌ هیات مرکزی مشترک با رای اکثریت اعضا صادر شده است و شما در گفت‌وگویی این مساله را تکذیب کردید.
این همه تعجیل در اطلاع‌رسانی اتفاقی که واقعا نیفتاده، حقیقتا تعجب‌آور است. حقیقت امر این است که یکی دو جلسه‌ای درخصوص صدور مجوز به این مجموعه‌ دانشجویی بحث صورت گرفت. از آنجا که هم مجموعه نهاد و هم وزرای محترم علوم و بهداشت دغدغه دینداری تشکل‌های دانشجویی خصوصا مجموعه‌های فعال تحت ‌عنوان تشکل‌های اسلامی را دارند و هم لزوم پایبندی مجموعه‌های دانشجویی به حدود قانونی و بندهای مصرح آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی مورد توجه اکثریت اعضا قرار داشت، مصوب شد ابتدا اطمینان از تداوم صلاحیت تشکل‌هایی که درخواست تاسیس اتحادیه را داشتند، حاصل شود. در بررسی‌های اولیه درخصوص این مجموعه هم ایرادات کلی فراوانی دیده شد؛ اعم از عدم طی شدن روند قانونی برای صدور مجوز و همچنین برخی جهت‌گیری‌ها.

مقداری وارد جزئیات و مصادیق می‌شوید؟
 متاسفانه مواردی مانند حمایت از گروه‌های سیاسی معاند و غیرقانونی، به‌طوری که گویی بعضی از آنها مثل شاخه دانشجویی یک حزب سیاسی غیرقانونی رفتار می‌کردند، ترویج کتب و جزواتی که نتیجه‌اش نفی آموزه‌های دینی بود و رمان‌هایی که مروج ازدواج سفید، مصرف مشروبات الکلی و رفتارهای نامتناسب با هنجارهای دینی و عرفی هستند، حمایت و دفاع از محکومان قضایی که در فتنه 88 برای براندازی نظام در مقابل جمهوریت ایستادند و... . ما دوره‌ای از جنبش دانشجویی را پشت‌سر گذاشتیم که فراتر از فعالیت سیاسی قانونمند، به‌دنبال پیشگامی در حرکت‌های افراطی و رادیکال بودند و حتی برخی از عقلای سیاسی و خودشان هم آن دوره را خیلی تند و افراطی می‌دانند، ولی برخی از این تشکل‌ها مکرر از آن چهره‌ها حمایت  و سعی می‌کردند آن فضا را در دانشگاه‌های خودشان بازسازی کنند. البته ما نسبت به مباحث فکری با رویکرد مناظره‌ای و گفت‌وگوی موافق و مخالف، موافق هستیم. ولی یک تشکل دانشجویی باید صداقت و تعهد نسبت به آیین‌نامه تشکل‌ها، مرامنامه و اساسنامه داشته باشد و واقعا متناسب با شأن یک تشکل اسلامی رفتار کند. نمی‌شود خود را دبیر یک تشکل اسلامی بدانیم و در نشریه‌مان علیه عفاف و حجاب مطلب بنویسیم. نمی‌شود دبیر یک تشکل اسلامی باشیم و علیه شخصیت و اندیشه‌های حضرت امام(ره) موضع بگیریم؛ در چارچوب این قوانین نمی‌شود. آیا می‌شود یک تشکل اسلامی که قاعدتا انتظار می‌رود پیام‌آور نشاط و امید به آینده باشد، نویسندگان و کتاب‌های نیهیلیستی و پوچ‌گرایانه را بین دانشجوها منتشر کند؟

 برای حل این مساله تدبیری هم شد؟
در جلسات قبل مصوباتی وجود داشت مبنی‌بر اینکه باید برای حل این مساله و احراز پایبندی تشکل‌ها به قانون اساسی و آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی تدبیری اندیشید. حتی توافقی هم وجود داشت که اگر این مستندات درست است اصلا این تشکل‌ها نباید در دانشگاه‌ها هم اجازه فعالیت داشته باشند و هیات‌های نظارت بر تشکل‌ها چرا وظیفه نظارتی خودشان را انجام نمی‌دهند؟ در همین جلسه، مجموعه نهاد پیشنهاد روشنی داشت و بیان شد سازوکاری در نظر گرفته شود که با مشارکت رئیس دانشگاه، معاون فرهنگی دانشگاه، نمایندگانی از وزارتین و نهاد رهبری درمورد عملکرد و رویکرد تشکل‌های بحث‌برانگیز و مواردی که به‌نظر می‌رسد تطابقی با ماهیت تشکل اسلامی ندارند، بررسی شود. حتی پیشنهاد دیگری را هم مطرح کردیم و گفتیم می‌توان سازوکاری را با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش‌بینی کنیم و تشکل‌هایی که عملکردشان نشان می‌دهد تناسبی با تشکل اسلامی ندارند، در مدل‌های دیگری فعالیت کنند تا اصراری به فعالیت تحت‌ عنوان تشکل اسلامی نداشته باشند.

مواجهه سایر اعضا با چنین پیشنهادی چه بود؟
به نظر می‌رسد اراده دیگری در مساله حکمفرماست که می‌خواهد تحت هر شرایطی مجوز اعطا شود، حتی اگر ملزومات قانونی رعایت نشده باشد.

کدام الزامات قانونی رعایت نشد؟
اینجا چند بحث وجود دارد؛ اول اینکه طبق آیین‌نامه باید رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی و معاون فرهنگی این دانشگاه هم به جلسه دعوت می‌شدند و حضور می‌داشتند کما اینکه در جلسات قبلی هم حضور پیدا می‌کردند. این را به مزاح عرض می‌کنم، شاید حضور این بزرگواران با گرایش جدید خیلی به ‌مذاق دوستان خوش نمی‌آید! اما به هر حال این یک ایراد شکلی بود؛ چراکه درخصوص این موضوع در جلسات قبلی حضور داشتند و حذف یک‌باره آنها از میانه کار به‌نظر امری دارای ایراد است.

طبق آیین‌نامه، جلسه با حضور دوسوم اعضا رسمیت دارد، آنچه در جلسه رخ داد این بود که وقتی اصرار بزرگواران بر یک تصمیم بدون توجه به سایر استدلال‌ها مشاهده شد، نمایندگان نهاد جلسه را ترک کردند که البته این امر در پایان سقف تعیین‌شده جلسه صورت گرفت و زمان جلسه رسمی عملا پایان یافته بود و آنچه رخ داد این است که در آن لحظه اعضای جلسه به کمتر از حدنصاب لازم رسیده بودند. با این اوصاف جلسه‌ای که با حضور 6 نفر نصاب دارد (حتی اگر نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی هم نباشند با حضور پنج نفر رسمیت پیدا می‌کند) عملا از رسمیت خارج شد و طبعا نمی‌توان در آن رای‌گیری قانونی انجام داد. البته با هیچ نحوه محاسبه‌ای جلسه چهار نفره از 9 نفر عضو، رسمی نخواهد بود.

پس رای‌گیری انجام نشد؟
نکته دیگر این است که تا آن لحظه رئیس محترم جلسه محمد فرهادی یا دبیر محترم جلسه اعلام رای‌گیری نکردند، فقط وقتی جلسه از نصاب افتاده بود یکی از اعضا که مسئولیتی در اداره جلسه نداشت، گفت رای‌گیری می‌کنیم و دست‌شان را بالا بردند. شاید همان یک رای مجوز را صادر کرده باشد. حتی تا آخرین لحظات خاطرم هست که رئیس جلسه مکرر درخواست داشت اسامی تک‌تک تشکل‌ها قرائت شود و برای هرکدام جداگانه رای‌گیری شود که البته به نتیجه نرسید.

و آن اطلاعیه وزارت علوم و وزارت بهداشت چه بود؟
به نظرم دوستان تحت فشار هستند، خب این خوب نیست. ما دوست داریم کمک کنیم تا عزیزان از فشار سیاسی خارج شوند اما نمی‌توانیم مصالح کشور و الزامات قانونی را نادیده بگیریم. جلسه دیروز (دوشنبه) نتیجه و مصوبه قانونی نداشت و با سر و صدای رسانه‌ای نمی‌توان قانون را دور زد. پیشنهادهای عملی و راهگشایی هم برای این مساله داریم، بخش‌هایی از طرح‌ها در جلسه ارائه شد به شرطی که اراده عمل به قانون باشد، حتما این پیشنهادها راهگشاست.

منبع: فرهیختگان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top