تاریخ انتشار: شنبه 1396/05/14 - 09:38
کد خبر: 242585

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت

تصویب تقاضای تشکیل اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران در هفته گذشته با حواشی بسیاری همراه بود به طوریکه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این مصوبه را فاقد وجاهت قانونی دانست.

 در هفته گذشته خبری مبنی بر برگزاری ششمین جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان با حضور اعضای این هیات در وزارت علوم و تصویب تقاضای تشکیل اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران منتشر شد.

این خبر حکایت از این داشت که در این جلسه موضوع تقاضای تعدادی از تشکل‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت مبنی بر تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا)» مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و بررسی گزارشات و ابعاد موضوع و طرح نظرات اعضا، تقاضای تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا)» با رأی اکثریت اعضا مورد تصویب قرار گرفت.

اما پیرو خبر منتشر شده در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تکذیب خبر منتشره به بیان جزئیاتی از جلسه هیات نظارت مرکزی مشترک پرداخت.

عباس شیراوژن قائم مقام معاونت فرهنگی سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد: باتوجه به انتشار خبری در سایت وزارت علوم در برخی سایت‌ها در مورد کسب مجوز فعالیت یک اتحادیه جدید دانشجویی، به اطلاع می‌رساند جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.

وی افزود: لذا خبر منتشر شده در خصوص اخذ مجوز تشکیل اتحادیه جدید قویاً تکذیب می‌شود.

ماجرا از این قرار بود که وزارت علوم در خبری که روی سایت خود قرار داد از تشکیل ششمین جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و تصویب تقاضای تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران (تادا)» با رأی اکثریت اعضا خبر داد اما طولی نکشید که مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ضمن تکذیب خبر منتشره به بیان جزئیاتی از جلسه هیات نظارت مرکزی مشترک پرداخت و گفت که جلسه اخیر هیات نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.

به هر حال تصویب تقاضای تشکیل «اتحادیه تادا» مسئله‌ای است که از روز گذشته حواشی فراوانی را به دنبال خود داشته و بنظر می‌رسید وزارت علوم می‌خواهد در دولت یازدهم هر طوری که شده یکی از درخواست‌ها در رابطه با تشکیل اتحادیه‌های دانشجویی تشکل‌های اصلاح‌طلب را پاسخ دهد.

وزارت علوم اطلاعات زیادی را از ششمین جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان منتشر نکرد اما مسلم این بود که این هیات متشکل از 9 نفر است، که وزیر و معاون فرهنگی وزیر علوم، وزیر بهداشت و معاون فرهنگی وزارت بهداشت، رئیس و معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و یک نماینده هم از شورای عالی انقلاب فرهنگی این 9 عضو را تشکیل می‌دهند.

در آخرین جلسه هیات مرکزی مشترک نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دو نماینده دانشگاه آزاد حضور نداشتند و گویا اصلا از تشکیل این جلسه بی‌خبر بوده‌اند، البته نمایندگان دانشگاه آزاد در خصوص تشکیل اتحادیه تادا حق رای نداشتند ولی می‌توانستند در جلسه حضور داشته باشند. اینجا هفت نفر از 9نفر عضو این هیات باقی می‌ماند که از آن طرف دو نفر نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری هم جلسه را ترک می‌کنند، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی هم روز گذشته در جلسه حضور نداشته است و به این صورت این هیات با 4 نماینده از وزارتین علوم و بهداشت کار خود را ادامه می‌دهد که البته طبق آنچه در دستورالعمل اجرایی هیات نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان آمده این جلسه با خروج نمایندگان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از رسمیت افتاده است.

در دستورالعمل اجرایی هیات نظارت مرکزی مشترک بر اتحادیه‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان جلسات با حضور حداقل دو سوم اعضای هیأت نظارت مرکزی مشترک رسمیت می‌یابد و تصمیمات نیز با رأی موافق اکثریت مطلق حاضران اتخاذ می‌شود که طبق این موضوع تصویب تقاضای تشکیل اتحادیه تادا با 4 نفر از اعضا نمی‌تواند انجام شود.

لازم به ذکر است که دفاتر متقاضی تشکیل اتحادیه تادا با صدور بیانیه‌های متعددی مدتهاست به دنبال تاسیس یک اتحادیه بودند. نماینده این تشکل‌ها نیز در دیدار 16 آذر دانشجویان با رئیس جمهور نیز این درخواست را مطرح کرده بود. این تشکل‌ها همچنین در بیانیه‌ای درباره وضعیت فضای آموزش عالی در روزهای اخیر، مجددا درخواست خود برای تشکیل اتحادیه دانشجویی را مطرح کرده بودند.

گفتنی است که تاکنون تشکل‌های اسلامی دانشجویی با نام‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت)، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی مجوز فعالیت به صورت اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویی را داشتند که با توجه به حاشیه‌های صورت گرفته شده هنوز تکلیف اتحادیه جدید مشخص نیست.

اما حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در خصوص آخرین جلسه هیأت نظارت مرکزی مشترک بر تشکل های دانشجویی نامه‌ای را به وزیر علوم و رئیس هیأت نظارت منتشر و تاکید کرد که اعلام مصوبه هیات نظارت مرکزی بر تشکل‌های دانشجویی از سوی وزارت علوم وجاهت قانونی ندارد.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

« جناب آقای محمد فرهادی

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس محترم هیئت نظارت مرکزی مشترک بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان

سلام علیکم

پیرو مباحث مطروحه در آخرین جلسه هیأت نظارت مرکزی مشترک مورخ 9 مرداد 96 و بازنمایی ناصحیح آن از سوی پایگاه اطلاع رسانی آن وزارت، توجه به نکات ذیل را ضروری می‌دانم:

الف-همانطور که مستحضرید برای برگزاری هر چه بهتر جلسات این هیات دستورالعملی اجرایی تدوین شده که اجرای دقیق آن به استحکام تصمیمات و جامعیت آن کمک خواهد کرد. دربرگزاری این جلسه و انعکاس اخبار آن اشتباهاتی برخلاف متن دستورالعمل و اصول اداره جلسات تصمیم گیری رخ داده است که تصحیح آن ضروری است:

1-  دو نفر از اعضاء هیات (ردیف ج و ز ماده 1) برای شرکت در جلسه دعوت نشدند .در حالیکه براساس تبصره ذیل ماده 1 حتی چنانچه برخی اعضاء در موضوع مورد نظر حق رای نداشته باشند، بدون حق رای در جلسه حضور خواهند داشت. البته تاکنون نیز رویه بر دعوت و حضور آن افراد در جلسات غیر مرتبط و مشارکت در بحثها و گفتگوها بوده است.

2-  در این جلسه تازمانی که بنده و معاون فرهنگی نهاد در جلسه حضور داشتیم هیچگونه اعلام رای گیری از سوی حضرتعالی به عنوان رئیس هیات یا قرائت متن صورتجلسه یا متن نهایی مصوبه از سوی دبیر هیات انجام نگرفت . لذا اعلام مصوبه جلسه در ساعاتی پس از جلسه  از سوی پایگاه اطلاع رسانی آن وزارت هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.

3-  در اداره مباحث جلسه نیز مصوبات قبلی بدرستی از سوی دبیرخانه و معاونین وزارتین پیگری نشده بود. آنچه در مشروح مذاکرات گذشته از سوی اعضاء مورد وفاق قرارگرفته این بود که صحت وقوع مستندات و ادله ارائه شده در جلسه در مورد انحرافات فکری و عدول برخی تشکلهای متقاضی از آئین نامه تشکلها(مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ) و اساسنامه هر تشکل و نهایتا تداوم  صلاحیت تشکلها از هیئتهای نظارت دانشگاهها مورد پرسش قرار گیرد ؛ ولی آنچه در جلسه ارائه شد مجموعه  نامه هایی مبنی بر عدم صدور رای محکومیت در هیئتهای نظارت دانشگاهها است و  مستندات ارائه شده تکذیب نشده است؛ حال آنکه اغلب دانشگاهها بر اساس بررسی به عمل آمده موضوع را در جلسه هیئت نظارت مطرح نکرده و نظر خویش را (بدون جلب نظر سایر اعضا) صرفا در حوزه عدم صدور رای محکومیت، مکتوب و ارسال کرده اند. این هم برخلاف مذاکرات جلسات قبل بود و در جلسه نیز متذکر شدم.

ب-اینجانب در این جلسه و همچنین در جلسات گذشته ضمن ابراز نظر پیرامون ضرورت توجه به دغدغه های همه سلایق سیاسی در فضای دانشگاهی همزمان با رعایت دقیق اسناد بالادستی و آئین نامه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید بر ملاحظات مندرج در این قوانین با رویکرد ایجابی و کمک به پیشرفت کار، پیشنهادات و راهکارهایی که به نظر راهگشا می آمد ارائه کردم از جمله اینکه در طی روزهای آتی ( حداکثر ده روز کاری) و بصورت نمونه در مورد برخی از تشکلهای مورد نظر ترکیبی شامل رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی مربوطه ، نماینده وزیر ، مسئول نهاد و سایر مسئولین مرتبط از دانشگاه مربوطه همراه با معاون فرهنگی وزیر و نهاد صحت مستندات و ادله ارائه شده را بررسی و اعلام نظر فرمایند . حتی اینجانب در انتها به کمتر از این تعداد نیز بسنده کردم که متاسفانه بدلیل شتابزدگی عزیزان در اتخاذ تصمیم مورد توجه قرار نگرفت.

با توجه به اهمیت موضوع ، زمانی که مشاهده شد ارائه پیشنهاد راهگشای بنده بدون دلیل منطقی و عامدانه مورد بی توجهی قرار می گیرد و در زمانی که رئیس جلسه بر آغاز قرائت اسامی یکایک تشکلها بدون توجه به مستندات پافشاری میکند ، از ادامه حضور در جلسه عذرخواهی کرده  و به همراه نمایندگان نهاد از جلسه خارج شدیم.

ج-تاکید می نمایم که هرگونه تصمیم و اقدامی در این مورد ، از روی استدلالهای حقوقی و جلسات مکرر بحث و گفتگوی منطقی با صاحبنظران و مشاهدات تحلیلی ناشی از دو دهه همکاری در فضای آموزش عالی کشور ، بدست آمده است. اینجانب و همه تصمیم گیرندگان باید براساس قانون و مقررات و آئین نامه های مربوطه و بررسی دقیق مصالح آموزش عالی کشور و اندیشه ها و منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری تصمیم بگیریم.

د-نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاهها ، از وجود تشکلهای با سلایق سیاسی مختلف در چارچوب آئین نامه های شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت و پشتیبانی می نماید و آن را لازمه شکوفایی و بالندگی دانشگاهها می داند، لیکن متاسفانه با عدم دقت و تساهل زمینه برای آسیب پذیری برخی تشکلهای دانشجویی فراهم می گردد که ضروری است با توجه به تجربیات تلخ گذشته از آنها اجتناب شود.

هـ-در پایان اینجانب بر پیشنهاداتی که در جلسه داشتم تاکید نموده و درخواست دارم خبر جلسه مورد اشاره در اسرع وقت تصحیح گردد. ضمنا امیدوارم به دبیرخانه جهت حفظ امانتداری تذکرات لازم را بدهید.»

* کسب 16 مقام قهرمانی در مسابقات جهانی ربوکاپ

جوانان کشورمان با حضور در مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 ژاپن به 16 مقام دست یافتند.

مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 ژاپن با شناخت تیم‌های برتر در لیگ‌های مختلف به کار خود پایان داد.

در این رقابت‌ها که در دو بخش دانش آموزی و بزرگسال برگزار شد، تیم‌های ایرانی در مجموع 16 مقام به دست آوردند.

در بخش بزرگسالان و در لیگ شبیه ساز امداد و نجات، تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام قهرمانی رسید.

در لیگ ربات‌های امدادگر واقعی به عنوان یکی از سخت ترین لیگ‌های مسابقات، تیم دانشگاه آزاد اسلامی یزد مقام اول را از آن خود کرد.

در لیگ ربات مجازی امداد و نجات تیم دانشگاه امیرکبیر مقام دوم را از آن خود کرد.

در لیگ شبیه ساز امداد و نجات تیم دانشگاه تبریز مقام دوم را کسب کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی ایلخچی نیز در لیگ ربات‌های انسان نمای سایز بزرگ، مقام سوم را کسب کرد.

در لیگ ربات امدادگر واقعی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مقام سوم را به دست آورد.

همچنین در رقابت فنی شبیه ساز امداد و نجات، دانشگاه تبریز جایگاه اول را به خود اختصاص داد.

در قسمت دانش آموزی این مسابقات نیز در بخش اصلی و در لیگ امدادگر تیم کاوش دانش مقام اول را کسب کرد.

در بخش تیم‌های ترکیبی، پیشرفته سبک وزن- ربات‌های فوتبالیست مقام اول را تیم دبیرستان علامه حلی ٥ کسب کرد.

در فضای مشترک مقام اول را تیم سینا از مدرسه ابوعلی سینا کسب کرد.

در ربات امدادگر تیم کاوش دانش موفق شد مقام اول را به خود اختصاص دهد.

فوتبالیست دانش آموزی، تیم سلام اسلام به مقام اول رسید.

در بخش بهترین ارائه، تیم کاوش از مدرسه دانش به مقام نخست دست یافت،‌ تیم علامه حلی نیز به مقام اول رسید.

در بخش بهترین بازدهی نیز مقام اول به تیم مدرسه سلام اسلام رسید.

در بخش بهترین تیم تازه وارد، مقام اول به تیم اسلام ب رسید.

* نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی افتتاح شد

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه علمی کاربردی با حضور محمد فرهادی وزیر علوم و حسین قدیانی رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری و محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی و جمعی از مسئولان و پژوهشگران این دانشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد.

در این نمایشگاه 1200 دستاورد از 220 مرکز علمی کاربردی از استان‌های مختلف کشور ارائه شده است.

دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه شامل 86 درصد دستاوردهای حوزه صنعت، 9 درصد حوزه فرهنگ و هنر، 3 درصد حوزه کشاورزی و 1.5 درصد حوزه خدمات است.

* انتصابات آموزش عالی

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی محمد عابدی را به سمت مدیر کل دانش‌آموختگان این دانشگاه منصوب کرد.

علیرضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد شد.

حجت‎الاسلام ابراهیم کلانتری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در حکمی «محمدرحیم بیرقی» را به سمت مشاور و رئیس حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه منصوب کرد.

فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی ‌احمد دانیالی را به سمت مشاور رئیس این دانشگاه منصوب کرد.

محسن نفر به عنوان معاون علوم پزشکی دانشگاه معرفی شد.

* سایت جدید جهادگران رونمایی شد

سایت جدید جهادگران صبح امروز رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از سایت جدید جهادگران، سردار غلامی مسؤول سازمان بسیج سازندگی و صادق مفرد معاون جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی حضور داشتند.

همچنین در این مراسم از کتاب اندوخته جهادی نیز رونمایی شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top