تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/15 - 17:10
کد خبر: 242682

محمدمهدی نوریه

کوله‌اش را زمین بگذار

کوله‌اش را زمین بگذار

در همین راستا وزیر کار خبر از اعتباری میلیاردی برای حمایت از کولبرها داده است. تلاش دولت برای ایجاد چتر حمایتی گسترده برای اقشار محروم جامعه یکی از اهداف دولت و غیرقابل چشم‌پوشی است اما واقعیت‌های پنهان این‌گونه طرح‌ها به مانند مثال معروف ماهی و ماهی‌گیری است.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدمهدی نوریه// کولبری که اساسا کار غیرقانونی و از سر اجبار و پرهزینه برای مردم کرد است؛ نمی‌توان با طرح‌های حمایتی در زمینه‌های صنعتی و دامپروری و کشاورزی جایگزین شود؟ کولبری و خطرات و هزینه‌هایی که برای خانواده‌های مرزنشین به‌ویژه در غرب کشور داشته است، آنقدر تلخ است که باید با فعالیت‌های جایگزین، راه‌حل‌های عاجل برای آن در نظر گرفت.

مناطق غربی کشور همواره از قدیم‌الایام با معضلی به نام بیکاری دست به گریبان بوده‌اند. استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام در راس بیکارترین استان‌های کشور هستند. این امر بهترین دلیل است تا مردم این مناطق به دلایل اجتماعی و قومیتی که دارند برای گذران زندگی به سخت‌ترین کارهای شرافتمندانه تن می‌دهند. یکی از این کارها کولبری است. کولبری از سال گذشته و با فوت تعدادی از کولبران در مسیر کوهستانی غرب کشور داغ شد. انتشار سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص برخورد با قاچاق و منحصر نکردن این امر در کولبرها وضعیت معیشت این افراد و خانواده‌هایشان به‌عنوان دغدغه اجتماعی مطرح شد. کولبری آنقدر مخاطره‌آمیز است که به صورت غیررسمی بین 50 تا 100 نفر در این حوزه اقتصادی جان خود را از دست می‌دهند.

در همین راستا دولت یازدهم فعالیت‌هایی را برای امور رفاهی کولبر‌ها آغاز کرد. در همین راستا وزیر کار خبر از اعتباری میلیاردی برای حمایت از کولبرها داده است. تلاش دولت برای ایجاد چتر حمایتی گسترده برای اقشار محروم جامعه یکی از اهداف دولت و غیرقابل چشم‌پوشی است اما واقعیت‌های پنهان این‌گونه طرح‌ها به مانند مثال معروف ماهی و ماهی‌گیری است.

کاری که سابقه شکست خوردن در غرب کشور را دارد و با اختصاص چند لیتر بنزین و سوخت و اجازه مبادله غیرقانونی در مرزهای کشور می‌خواست مردم این مناطق از کشور را تامین مالی کند که البته با تغییر قیمت سوخت ناکام ماند و متاسفانه جوانان شرق کشور بعضا در باندهای قاچاق موادمخدر جذب می‌شدند. استعداد فوق‌العاده مناطق غرب کشور در امور کشاورزی و دامپروری یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای رفع مشکل بیکاری در این مناطق به کار گرفته شود.

مطمئنا مرزنشینی که حضور در کوه و برف و بوران را تحمل می‌کند، می‌تواند با شرایطی بسیار ساده‌تر ظرفیت‌های بومی مانند دامپروری را به نتیجه برساند. از سوی دیگر پتانسیل‌هایی در این استان‌ها وجود دارد که می‌توان با اجرای طرح‌های تحقیقاتی به نتیجه رساند. نمونه‌های فراوان گیاهان دارویی در این مناطق می‌تواند به‌شدت در قالب فعالیت‌های کارآفرینی به محل ارتزاق و درآمد مردم منطقه تبدیل شود. از حسن‌های این‌گونه طرح‌ها این است که می‌تواند مناطق غربی کشور به جای محل ورود کالای قاچاق به مبادی خروج اقلام تولیدی ایرانی شود. جالب اینکه اکثر گیاهان دارویی این منطقه از کشور به‌خصوص در قطب کولبری غرب یعنی پیرانشهر به صورت چندصد کیلویی و با قیمت‌های نازل فروخته می‌شود. اگر این محصولات گیاهی فرآوری شده و کارخانه‌های صنایع تبدیلی دارویی ایجاد شود، باعث اشتغالزایی و ارزآوری شده و ثروت کلانی از آن به دست می‌آید.

حال این سوال مطرح می‌شود کولبری که اساسا کار غیرقانونی و از سر اجبار و پرهزینه برای مردم کرد است؛ نمی‌توان با طرح‌های حمایتی در زمینه‌های صنعتی و دامپروری و کشاورزی جایگزین شود؟ کولبری و خطرات و هزینه‌هایی که برای خانواده‌های مرزنشین به‌ویژه در غرب کشور داشته است، آنقدر تلخ است که باید با فعالیت‌های جایگزین، راه‌حل‌های عاجل برای آن در نظر گرفت.

گرچه کردهای غیور، مرزبانان این خاک و بوم هستند اما فشارهای اقتصادی می‌تواند طمع جذب نیروی گروهک‌های تروریستی از میان اقشار مردم را فراهم کند؛ چه آن که در نمونه‌ای بارز بیشترین میزان فروش کلیه متعلق به یکی از استان‌های غربی است. رفتارهای حمایتی دولتی باید از وادی سوق دادن به فعالیت‌های غیرقانونی به سمت کارهایی برود که علاوه‌بر ممانعت از آسیب‌های اقتصادی از آسیب‌های درمانی و اجتماعی هم پیشگیری کند. مطمئنا کولبری که یخچال و اجاق را روی دوشش می‌گذارد، زودتر از کشاورز و دامپرور به دوا و درمان نیاز پیدا می‌کند و بدون شک خرج بیمه‌ای بیشتری را به سیستم درمانی کشور تحمیل می‌کند.

جالب اینکه کولبرها با بارهای سنگینی که حمل می‌کنند به حداقل درآمد می‌رسند و تشویق مردم به اینکه در راه کولبری حمایت می‌شوند، جفای مضاعف در طولانی مدت است. هیچ کولبری شغل و این همه رنج را دوست ندارد و از سر فقر و ناچاری دست به این ریسک بزرگ می‌زند.

جالب آنکه بیمه کولبرها می‌تواند سوق‌دهنده حتی کشاورزانی شود که از آنها حمایت صورت نمی‌گیرد و باید محصولاتش را که در آستانه نابودی قرار می‌گیرند به نازل‌ترین قیمت بفروشد. این روزها لیسانسه‌ها و فارغ‌التحصیلان مناطق مرزی منتظر تصمیم‌های بهتری از سوی دولت هستند تا با مدرک کارشناسی‌ارشد مجبور به کولبری نشوند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top