تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/17 - 04:27
کد خبر: 242823

محمدرضا حیاتی

چند توصیه به دانشجویان عاشق خبرنگاری!

چند توصیه به دانشجویان عاشق خبرنگاری!

خبرنگار باید با استفاده از استعدادها و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف «حقیقت» بپردازد و آن را در «کمترین» زمان و به مخاطبان خود برساند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدرضا حیاتی// قطعا حرفه خبرنگاری یکی از مشاغل سخت در کنار همه زیبایی‌های خاص خودش است. گاهی ما از سختی کار خبرنگاران سخن به میان می‌آوریم و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر، پراسترس و پرتنش و نیز شغلی که گاهی با وجود سختی‌های کشنده‌اش شور و شیرینی را نیز به همراه دارد، سخن می‌گوید اما شاید ندانیم که امروزه با گسترش شبکه‌های مجازی هر نفر می‌تواند برای خود حداقل در «نقش» یک خبرنگار آماتور ظاهر شود. اگر اینگونه به حرفه خبرنگاری نگاه کنیم، در این بین هر دانشجو را نیز می‌توانیم یک خبرنگار بنامیم! خلاصه‌برداری و جزوه‌نویسی در کلاس درس، حضور برخی از دانشجویان در نشریات دانشجویی و حتی انتشار تصاویر، فیلم و حواشی حضور در فضای دانشگاه توسط یک نفر می‌تواند «شم» خبرنگاری یک نفر را نشان دهد.

اما یک دانشجوی خبرنگار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ به‌طور کلی خبرنگار در محل وقوع رویدادها، چشم و گوش آن نشریه یا کلا رسانه و چشم و گوش دیگر دانشجویان می‌تواند باشد. او باید با استفاده از استعدادها و نیز خصوصیاتی که در دوره‌های آموزشی دیده، به کشف «حقیقت» بپردازد و آن را در «کمترین» زمان و به مخاطبان خود برساند. اما اگر می‌خواهید یک دانشجوخبرنگار خوب باشید باید این ویژگی‌ها را داشته باشید:

ذوق و استعداد قطعا این مورد یکی از ویژگی‌های مهم هر نفر برای موفقیت در حرفه خبرنگاری می‌تواند باشد، عشق و علاقه و ایده‌پردازی پایه اصلی این کار است. به‌طور کلی اگر می‌خواهید از دانشگاه کار خبرنگاری را آغاز کنید باید ضمن داشتن این استعدادها، از هنر واژه‌گزینی، شمّ خبری، حوصله زیاد و نگاه موشکافانه و دقیق نیز برخوردار باشید و با پرهیز از احساسات، بکوشید رویدادها را همان‌طور که اتفاق افتاده منتشر کنید، نه آن‌طور که خود می‌خواهید!

سرعت سرعت در تصمیم‌گیری و انتقال سریع خبر، از ویژگی‌های اساسی دیگر است. «حساسیت» کار اطلاع‌رسانی، نیاز مخاطبان به دانستن سریع و به‌موقع خبرها برای اتخاذ تصمیم درست و نیز افزایش رسانه‌ها و رقابت میان آنها، بر ضرورت «سرعت» در کار خبررسانی افزوده است. کمترین تعلل در انعکاس سریع رویدادها، به کاهش اعتبار بی‌خاصیت شدن آن می‌انجامد. البته باید توجه داشته باشید که هیچ‌گاه نباید سرعت انتشار را جانشین صحت و درستی خبر کنید.

حق‌طلبی پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله در حدیثی فرموده است: «حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت‌گری نهراس.» ویژگی حق‌محوری، حق‌طلبی و حق‌گویی، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک خبرنگار موفق و خداترس است. در مقابل، سخن‌چینی، بدگویی و به جان هم انداختن مردم، از ویژگی‌های نکوهیده‌ای است که هر انسان عاقلی از آنها بیزاری می‌جوید. پس چه نیکوست شما به‌عنوان خبرنگار، همواره به دنبال واقعیت باشید و از جنجال‌آفرینی و بد کردن مردم با هم بپرهیزید.

قطعا اگر نسبت به این موارد حساسیت داشته باشید، نه‌تنها در دانشگاه و حضور در نشریات دانشجویی موفق می‌شوید بلکه می‌توانید در بعد حرفه‌ای نیز صاحب سبک باشید و بدرخشید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top