تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/05/18 - 03:27
کد خبر: 242894

رازهای ساده مرد بزرگ در نوشته‌های کوتاه؛

مجموعه داستان‌های کوتاه از زندگی آیت‌الله بهجت منتشر شد

در بازنویسی خاطرات از زبانی ساده، روان و صمیمی بهره گرفته شده و سیر داستانی کتاب به واقعی بودن آن‌ لطمه نزده است. نیز سعی شده است فضایی که گوینده خاطرات در آن به‌سر می‌برد تا حد امکان انعکاس داده شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره مجموعه داستان های کوتاه از زندگی آیت الله بهجت منتشر شد.

شنیدن نام مردان بزرگی چون آیت‌الله بهجت قدس‌سره، همواره در ذهن رازواره و اسرارآمیز بوده است؛ اینکه چگونه سلوکی داشته‌، رفتارش با اطرافیان چطور بوده و سؤالاتی از این دست. به‌ویژه باتوجه به کرامات و رفتارهای خارق‌العاده‌ای که از این عارف بزرگ شهرت یافته و جذابیت‌های شخصیت او را چندبرابر کرده است. هرچند بیان شرح حال علمای ربانی نیاز به کتاب‌های مفصل و تخصصی دارد، اما بیان خاطراتی چند از زوایای مختلف زندگی ایشان می‌تواند دیوارهای بلند شایعات و تصورات اشتباه از سیره و سیروسلوک ایشان را کوتاه‌ کند و دوست‌داران را در عالم خیال هم‌نشین و همراه آن پیر روشن‌ضمیر نماید.

مجموعه داستان‌های کوتاه از سیره و سبک زندگی حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره،‌ به کوشش مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت قدس‌سره برای دست‌یابی به این مهم منتشر شده است. این مرکز با ضبط مصاحبه‌ها و گردآوری مستندهایی از خانواده، شاگردان، آشنایان، مرتبطان و همراهان معظم‌له آرشیوی با بیش از ٣٠٠ ساعت فیلم تهیه کرد. پس از تهیه این آرشیو، مصاحبه‌ها در بیش از ١٢٠٠ موضوع و کلیدواژه دسته‌بندی شد. پس از بازخوانی و دسته‌بندی مصاحبه‌ها، مطالب موجود در آنها برای تهیه داستان مورد بررسی قرار گرفت. سپس این مطالب به تأیید بیت معظم حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره رسید و برای بازنویسی به نویسندگان مجرب واگذار شد.

«این‌بهشت، آن‌بهشت»، «در خانه اگر کس است» و «به‌شیوه باران» نخستین محصولات تلاش پنج‌ساله این مرکز برای نشر سیره و سبک زندگی عارف بزرگ، حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره است.

زبان ساده، روان و صمیمی در بازنویسی خاطرات

در بازنویسی خاطرات از زبانی ساده، روان و صمیمی بهره گرفته شده و سیر داستانی کتاب به واقعی بودن آن‌ لطمه نزده است. نیز سعی شده است فضایی که گوینده خاطرات در آن به‌سر می‌برد تا حد امکان انعکاس داده شود.

در انتخاب خاطره‌ها تلاش شده مواردی که حاوی نکات اخلاقی همچون تقوا، زهد، ساده‌زیستی، مهربانی و ... است، گزینش شود. اما در این میان برخی از ویژگی‌ها نمود بیشتری دارند. به‌عنوان مثال یکی از نکات بارزی که در بسیاری از خاطرات به‌چشم می‌خورد، توجه ویژه مرحوم آیت‌الله بهجت قدس‌سره به افرادی است که به‌نوعی با ایشان مرتبط بوده‌اند. این توجه محدود به بستگان و شاگردان ایشان نبود و شامل حال افرادی که در نمازشان شرکت می‌کردند و یا از ایشان طلب دعا داشتند نیز می‌شد.

موضوعات متنوعی چون توجه به امام عصر، پرهیز از گناه، شهرت‌گریزی، تواضع و فروتنی و ... در این مجموعه آمده که هر کدام پرتویی از زندگی این مرد الهی را بر ما می‌تاباند.

شایان ذکر است که خاطراتی که در این کتاب به رشته تحریر درآمده تنها روایتگر صفحاتی از زندگی آن مرد بزرگ است که در مواجهه برخی از شاگردان و نزدیکان با ایشان انعکاس یافته است. ازاین‌رو ارائه‌گر تصویر کامل از جنبه‌های گوناگون زندگی این فقیه عامل و عارف واصل نیست و خواننده را از مراجعه به سایر آثار ایشان بی‌نیاز نمی‌کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top