تاریخ انتشار: شنبه 1396/05/21 - 13:13
کد خبر: 243097

بدون معیشت نماز برپا نمی‌شود

در بحث کمرنگ شدن حضور مردم در مساجد، مقصر اصلی مردم نیستند، بلکه مسؤلین، طلاب و برنامه ریزها هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مساجد نیوز، حجت الاسلام ناصر آقایی، درگفت وگو با خبرنگار مساجدنیوز، با انتقاد از خالی بودن مساجد از ائمه جماعت، بیان داشت:

در استان ها، شهرستان ها و روستاها، اکثر مساجد خالی از ائمه جماعت است. به امام جماعت نیز امکانات نمی دهند. دولت حمایت نمی کند. در حالی که باید از طرف دولت و نظام تأمین شوند.

وی افزود:
معیشت ائمه جماعت تأمین نمی شود که بتوانند در مساجد حضور پیدا کنند. در حالی که در منطقه ما افزون بر این که تمام مساجد شهری و روستای اهل سنت دارای امام جماعت است، برخی مساجدشان دو امام جماعت دارد تا اگر یکی نبود دیگری بتواند نماز جماعت را برپا کند.

امام جمعه کشاورز، خواستار همفکری و همکاری سازمان ها و نهادهای درگیر با کار مسجد شد و تصریح کرد: اکنون بیش از ۱۰ ارگان یا سازمان در کار مسجد ورود و دخالت دارد ولی چون با یک دیگر هم پوشانی و همکاری ندارند وضعیت بسیار بهم ریخته است.

وی ادامه داد:
البته نخست باید در حوزه های علمیه فرهنگسازی شود که وظیفه روحانیون و طلاب تبلیغ در مناطق مختلف است تا آن ها نیز هجرت کرده و مشغول تبلیغ و برگزاری نماز جماعت شوند، ولی متأسفانه اکنون اکثر طلاب به دنبال مناصبی مانند قضاوت، استادی و… هستند. فلسفه اصلی وجود روحانیت که تبلیغ است فراموش شد. در حالی که در گذشته اکثر روحانیون بر حضور در مساجد تمایل داشتند ولی اکنون بسیار کم است و طلاب نمی آیند.

حجت الاسلام آقایی با تأکید بر استقبال پرشور مردم برای حضور در نماز جماعت مساجد، یادآور شد: بنده از سال ۸۰ به منطقه مهاجرت کردم دو مسجد داشت که دربشان بسته بود. ولی با هیأت امنا صحبت کردیم و مساجد را باز کردند به گونه ای شد که در هر مسجد سه وعده نماز اقامه می شد.

وی اضافه کرد: در بحث کمرنگ شدن حضور مردم در مساجد، مقصر اصلی مردم نیستند، بلکه مسؤلین، طلاب و برنامه ریزها هستند. مساجد کارکرد خودشان را از دست داده اند. در حالی که زمانی دادگاه، ثبت اسناد، ثبت ازدواج و… در مسجد بود ولی اکنون غیر از نماز، مساجد چه کارکردی دارند.

امام جمعه کشاورز، رکن اصلی مسجد را امام جماعت دانست و گفت: امام جماعت باید بتواند براساس آموزش های دیده مردم به ویژه جوانان را جذب مسجد کند. سپس هیأت امنای منسجم با حضور نماینده گروه های مختلف مانند جوانان، بانوان، بزرگسالان و… تشکیل دهد.

وی ادامه داد:
مساجد باید از خادمان کارآمد بهره ببرد تا بتواند مسجد را پاک و تمیز نگه دارد. هنگام نماز باید درب مساجد باز باشد.

حجت الاسلام آقایی، راهکار مقابله با تهاجم و شبیخون فرهنگی را پناه بردن جوانان و مردم به مساجد به عنوان امن ترین مکان دانست و تأکید کرد:
اگر از مساجد به درستی استفاده می شد اکنون وضعیت ما این گونه نبود. دشمن هر چند امکانات فراوانی دارد ولی می توانیم از ظرفیت مساجد، منابر و سخنرانی های دینی بهره ببریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد:
امام جماعت نیز باید خوش تیپ و خوش لباس باشد. البته بدین معنا نیست که لباس گران قیمت بپوشد بلکه پاکیزه باشد. با مردم و جوانان ارتباط برقرار کرده و مشکلات آن ها را حل و فصل کند. اگر فردی از مسجد، امام جماعت و نمازگزار محبت ببیند هیچ گاه مسجد را ترک نمی کند. امیدواریم روزی مساجد کارکرد واقعی خود را پیدا کرده و ارگان های مختلف که در مسؤلیت مسجد دخیل هستند یک ارگان واحد باشد و دیگر ارگان ها با آن همکاری کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top