تاریخ انتشار: شنبه 1396/05/21 - 17:25
کد خبر: 243116

احمد نوروزی

جدایی ورزش از سیاست؛ توهم یا واقعیت؟

جدایی ورزش از سیاست؛ توهم یا واقعیت؟

همه جای دنیا عدول از موضوعاتی که ذیل منافع ملی تعریف می شود، از سوی دولت ها و حتی سازمان های غیر دولتی با واکنش های بسیار جدی مواجه می شود. حال این موضوعات می توانند واکنش اعتراضی ورزشکاران یک کشور به بی عدالتی در کشورشان، یا آنکه بی تفاوتی ورزشکاران یک کشور نسبت به جنایت های یک رژیم ضد بشری و ادعای جدایی سیاست از ورزش باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: احمد نوروزی// آگوست 2016، بازی دوستانه پیش فصل تیم فورتی ناینرز سان فرانسیسکو تبدیل به یکی از جنجالی ترین بازی های این تیم شد. آنچه اتفاق افتاد ارتباطی به درون زمین نداشت. در بیرون از زمین و پیش از شزوع مسابقه کالین راند کپرنیک  Colin Kaepernick بازیکن پست کوارتربک تیم فورتی ناینرز سان فرانسیسکو هنگامی که به رسم مسابقات لیگ ملی فوتبال آمریکا، سرود ملی آمریکا نواخته شد، مانند سایر بازیکنان نایستاد و در اعتراض به تبعیض نژادی روی زمین زانو زد.

این رفتار او با واکنش‌های مختلف و فراوانی روبرو شد. بعضی از تماشاگران هنگام ورود کپرنیک به زمین مسابقه او را هو کردند. اما تیم فورتی نایترز اعلام کرد به حق کپرنیک برای اعتراض احترام می‌گذارد. همزمان سازمان لیگ فوتبال آمریکا (ان.اف. ال) هم در واکنش به این خبر گفت: «ما بازیکنان را تشویق به احترام گذاشتن به سرود ملی می‌کنیم اما آنها مجبور به این کار نیستند.»

اعتراض او به خشونت پلیس آمریکا علیه آمریکایی-آفریقایی‌تباران بود. کپرنیک پس از مسابقه گفت: "من برای پرچم کشوری که سیاهان و رنگین پوستان را سرکوب می گذارد نمی ایستم و به آن افتخار نمی کنم. این موضوع برای من اهمیتش از فوتبال بیشتر است و اگر جور دیگری فکر کنم نشانه خودخواهی من است."

کپرنیک که به عواقب احتمالی رفتارش آگاه بود، گفت "اگر تمام دستاوردهای فوتبالی من را از من بگیرند هم برای من اهمیتی ندارد، چون می دانم برای دفاع از حق ایستادم." کپرنیک پیش از خود ستاره مسلمان شده لیگ NBA را دیده بود. محمد عبدالرئوف (Chris Wayne Jackson) بازیکن گارد دنور ناگتس پیش تر به خاطر ادای احترام نکردن، در 12 مارس 1996 از بازی کردن در لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا NBA محروم شد. عبدالرئوف گفته بود "من به پرچمی که نماد سرکوب و وخشونت است احترام نمی ذارم". او ایستادن به احترام پرچم کشورش را مخالف با آموزه های دین جدیدش یافته بود. محرومیت او باعث می شد تا در هر بازی 31,707 دلار دستمزدی که بایستی می گرفت به او پرداخت نشود.

عبدالرئوف سرانجام با مسئولین لیگ NBA به توافق رسید که هنگام پخش سرود آمریکا بایستد ولی چشمانش را ببندد و به زمین نگاه کند. محمود نیز با حالت قنوت و دعا خواندن تا پایان حضورش در لیگ NBA به اعتراض خود ادامه داد.

اینک کپرنیک نیز علی رغم تمام آنچه گفته شده بود که بازیکنان مجبور به ادای احترام به پرچم و سرود آمریکا نیستند، هزینه اعتراض به تبعیض نژادی در کشورش را می پردازد. برای فصل 2017 هیچ تیمی با او قرارداد امضا نمی کند. کپرنیک در سال ۲۰۱۳ بازیکن کلیدی تیمش بود و توانست در به فینال رسیدن فورتی نایترز نقش اساسی بازی کند.

همه جای دنیا عدول از موضوعاتی که ذیل منافع ملی تعریف می شود، از سوی دولت ها و حتی سازمان های غیر دولتی با واکنش های بسیار جدی مواجه می شود. حال این موضوعات می توانند واکنش اعتراضی ورزشکاران یک کشور به بی عدالتی در کشورشان، یا آنکه بی تفاوتی ورزشکاران یک کشور نسبت به جنایت های یک رژیم ضد بشری و ادعای جدایی سیاست از ورزش باشد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top