تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/22 - 10:38
کد خبر: 243171

بررسی استعفای رئیس نهاد رهبری در کمیسیون آموزش

پس از گذشت چند روز از خبر استعفای حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی این استعفا را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ برای نخستین بار رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سالانه مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تهران خبر استعفای حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را به دلیل عدم اختصاص بودجه این نهاد توسط دولت اعلام کرد.

اگر چه علت استعفای محمدیان توسط رحیم‌پور ازغدی عدم اختصاص بودجه اعلام شد، اما در همین راستا یک منبع آگاه به خبرگزاری دانشجو گفت: علت استعفای رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فقط عدم پرداخت بودجه ازسوی دولت نبوده و دلایل دیگری نیز داشته است. اما تاکنون با استعفای ایشان موافقت نشده است و کما فی‌السابق به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

به دنبال خبر این استعفا برخی رسانه‌ها از جمله روزنامه قانون در گزارشی با تیتر "استعفاء به خاطر یک مشت ریال" مدعی شد که در این مقطع مطرح کردن موارد اینچنینی چه ضرورتی دارد؟ صحبت‌های اینچنینی توسط برخی افراد، آن هم در آستانه شروع به کار دولت دوازدهم نشان از چه دارد؟ آیا خط و نشانی برای وزیر آینده علوم، تحقیقات و فناوری در قبال بودجه سال آینده است؟ با این اوصاف به نظر می‌آید که افزایش بیشتر از این بودجه نهاد در سال آینده، چندان دور از ذهن نباشد و در آذر سال جاری همزمان با تنظیم بودجه کشور باید منتظر افزایش بیشتر بودجه نهاد بود.

عملکرد انقلابی رئیس نهاد خشم چه کسانی را برافروخته است؟/ بررسی استعفای حجت الاسلام محمدیان در کمیسیون آموزش مجلس
اما اگر بخواهیم بر ادعای روزنامه قانون صحه بگذاریم و استعفای حجت الاسلام محمدیان را تلاشی در راستای افزایش بودجه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بدانیم سوال این است که آیا مگر قرار است نهاد، بودجه‌های تخصیص یافته به این مجموعه را در مسیری غیر از ایجاد دانشگاه مؤمن و متعبد و تعمیق آگاهی‌های دینی و اعتقادی دانشجویان و دانشگاهیان هزینه کند؟

واقعیت این است که عملکرد رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها پس از گذشت ۱۲ سال از زمان انتصاب ایشان توسط رهبر معظم انقلاب خشم بسیاری از کسانی که در اجرای پروژه سیاست زدگی فضای علمی دانشگاه ناکام مانده‌اند را موجب شده است. بر کسی پوشیده نیست که نقش حجت الاسلام محمدیان در انحلال تشکل‌های غیرقانونی که به پیاده نظام سیاسیون و احزاب اصلاح طلب تبدیل شده بودند و پاکسازی دانشگاه از وجود اساتید منحرف و غرب‌زده نقشی بی بدیل بوده است؛ البته نباید از تلاش‌های او برای بازگردان دانشگاه آزاد به ریل انقلاب پس از انتصاب ولایتی به عنوان رئیس جدید هیات موسس این دانشگاه و برخورد انقلابی با وزارت علوم در جریان صدور مجوز غیرقانونی برای اتحادیه "تادا" نیز غافل شد.

در هر حال اگر بخواهیم درک درستی از عملکرد نهاد رهبری در دانشگاه‌ها داشته باشیم بدون شک این فعالان دانشجویی عضو اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی هستند که می‌توانند به صورت واقع بینانه در این خصوص به اظهار نظر بپردازند؛ واقعیت این است که فعالان دانشجویی از شنیدن خبر استعفای حجت الاسلام محمدیان شوکه شده اند و در حال حاضر نیز یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های آن‌ها این است که سرانجام این استعفاء به کجا می‌کشد.

در این رابطه بختیاری دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت معتقد است که پس از دوران اصلاحات به دلیل اینکه دانشگاه‌ها از لحاظ فرهنگی تخریب شده بودند رهبر معظم انقلاب حجت الاسلام محمدیان را به عنوان یک مدیر مدبر و یک شخصیت کاملا فرهنگی در راس نهاد رهبری قرار دادند تا دوباره فرهنگ انقلابی در دانشگاه‌ها احیاء شود. او می‌گوید: «کمتر افرادی هستند که با حکم رهبری توانسته باشند ۱۲ سال در یک مسئولیت باقی بمانند، اما با توجه به عملکرد بسیار عالی که محمدیان داشته این اتفاق افتاد و به نظرم اگر خودشان استعفاء نمی‌دانند شاید معظم له همچنان او را در این مسئولیت نگه می‌داشتند تا این نهالی را که از ۱۲ سال پیش در دانشگاه‌ها کاشته قوی‌تر و قطور شود تا تاثیرات فرهنگی خود را بیشتر بگذارد.»

بختیاری معتقد است: «در این چهار سال محمدیان را در مضیقه قرار دادند به گونه‌ای که دولت نسبت به دوره‌های قبل هیچ گونه مساعدتی با نهاد نداشته و بودجه آن را به صورت نزولی کاهش دادند تا اینکه کمترین بودجه در سال جاری تصویب شد.»؛ او می‌گوید: «سنگ اندازی‌ها در این چهار سال رئیس نهاد را خیلی خسته کرده و وقتی با ایشان صحبت می‌کنیم از مواردی از جمله سنگ اندازی‌های دولت نسبت به نهاد رهبری ناراحت و گلایه‌مند هستند که این خود یکی از دلایل حائز اهمیت محسوب می‌شود.»

دانایی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: «با توجه به شناختی که از روحیه و عزم انقلابی حجت الاسلام محمدیان داریم بعید به نظر می‌رسد که او بخواهد صرفا به خاطر مسائل مالی استعفاء بدهند. واقعیت این است که روحیه انقلابی رئیس نهاد را خیلی‌ها برنمی تابند.»؛ وی معتقد است: «حجت الاسلام محمدیان روحیه بسیار انقلابی دارند و دارای روحیه تغییر و تحول با رویکرد بهتر شدن اوضاع و عوض کردن شرایط نامناسب هستند و آقایان روحیات را خیلی‌ها نمی‌پسندند.»

رفعتی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی نیز می‌گوید: «حجت الاسلام محمدیان پشتوانه بزرگی برای جریان مومن و انقلابی در دانشگاه‌ها بوده و این جریان را تقویت کردند.»؛ او معتقد است: «محمدیان در مقابل گروه‌های حاشیه ساز و رادیکال که می‌خواستند دانشگاه را از فضای علمی دور کنند مقاومت کرد. در هر حال او انقلابی عمل کرد و اصول را فدای مصلحت نساخت.» رفعتی در ادامه می‌گوید: «یکی از دلایل استعفای حجت الاسلام محمدیان عدم اختصاص بودجه مورد نیاز به نهاد عنوان شده در هر حال پیام این اقدام دولت این است که اگر قرار است کسی به عنوان رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت کند باید با سیاست‌های آن‌ها همسو باشد.»

شاید رضایت مندی تشکل‌های دانشجویی انقلابی در دانشگاه‌ها را بتوان به عنوان یکی از مهمترین دلایل اثبات عملکرد تاثیرگذار رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این دوره ۱۲ ساله دانست با این وجود شاید دیگر نتوان از موضوع این استعفاء به مانند بسیاری دیگر از استعفاء‌ها به سادگی گذشت. در هر حال اهمیت موضوع موجب شده که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای بررسی استعفای حجت الاسلام محمدیان ورود پیدا کند

در این رابطه حجت الاسلام سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع استعفای رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تشکیل جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وی با اشاره به اینکه محمدیان در اعتراض به قطع بودجه نهاد نمایندگی از سوی دولت استعفا داده است، گفت: «اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نظر دارد در اولین فرصت با حضور در معاونت راهبردی ریاست جمهوری، طی جلسه‌ای با آقای نوبخت، به این مسئله رسیدگی کنند.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top