تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/22 - 12:28
کد خبر: 243186

گام بعدی ترامپ در تقابل با برجام

برکناری تیلرسون از تیم بررسی کننده برجام در آمریکا و مواضع اخیر ترامپ در خصوص عدم پایبندی ایران به روح برجام، مقدماتی برای رفتار نسنجیده رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای دومین بار طی روزهای اخیر مدعی شده است که جمهوی اسلامی ایران مطلقا به روح برجام پایبند نبوده است. مسئله  اصلی اینجاست که ترامپ در جملات سلبی خود علیه ایران، از واژه "روح برجام" استفاده می کند؟ آیا رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هدف خاصی را از این موضوع دنبال می کند؟ پاسخ این سوال مثبت است.

طی اخبار اخیر عراقچی اعلام کرد: طرح "مقابله با اقدامات آمریکا" اجازه نقض برجام نمی‌دهد

شواهد و مستندات موجود نشان می دهد که ترامپ خود و کابینه اش را برای خروج از توافق هسته ای آماده می کند. وی در این خصوص دست به مقدمه چینی هایی زده است که طرح ادعای عدم پایبندی ایران نسبت به روح برجام یکی از آنهاست. ترامپ به خوبی می داند که در برهه فعلی، هیچ عقل سلیمی ادعای وی مبنی بر عدم پایبندی ایران نسبت به متن برجام را قبول نخواهد کرد. در چنین شرایطی، وی به "روح برجام" متوسل شده است.

بدون شک، گام بعدی دونالد ترامپ در تقابل با توافق هسته ای، طرح ادعای عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به نص برجام است. ترامپ در این خصوص تیمی را تشکیل داده است تا بتوانند مستنداتی را جمع آوری کنند. با این حال، به نظر می رسد تیم مورد نظر ترامپ در این خصوص نتوانسته است اقدامی صورت دهد! انتشار شش گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که جملگی پایبندی کشورمان به برجام را تایید کرده اند، ترامپ را در موقعیت دشواری قرار داده است. از سوی دیگر، دیگر اعضای ۱+۵، یعنی روسیه، چین و تروییکای اروپایی معتقدند که توافق هسته ای در مسیر صحیح خود پیش می رود و هیچ گونه نقض عهدی از سوی ایران شکل نگرفته است.

در آن سو، جمهوری اسلامی ایران با استناد به عهدشکنی های آشکار ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری اوباما و ترامپ، واشنگتن را نسبت به نقض برجام متهم کرده است. اگرچه تروییکای اروپایی ترجیح می دهند از کنار این موضوع نیز به صورت آرام عبور کنند، اما فدریکا موگرینی و دیگر مقامات اروپایی خود نیز نسبت به نقض عهد آمریکا در قبال توافق هسته ای آگاه هستند.

در چنین شرایطی کار برای ترامپ و مخالفان توافق هسته ای در آمریکا بسیار دشوار شده است. چندی پیش، انتشار گزارش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در تایید پایبندی ایران به برجام، منجر به نارضایتی دونالد ترامپ شد. این مناقشه، در نهایت منجر به برکناری تیلرسون از تیم بررسی کننده توافق هسته ای در دولت این کشور شد. به عبارت بهتر، ترامپ حتی حضور شخص اول دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورش در تیم بررسی کننده برجام را نیز بر نتافته است.

ترامپ به صورت رسمی و علنی، جهت خروج از توافق هسته ای با ایران خیز برداشته است. برکناری تیلرسون از تیم بررسی کننده برجام در آمریکا و مواضع اخیر ترامپ در خصوص عدم پایبندی ایران به روح برجام، مقدماتی برای رفتار نسنجیده رئیس جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته ای محسوب می شود. ترامپ در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده آمریکا وعده داده بود که توافق هسته ای با ایران را در نخستین روز حضور خود در کاخ سفید پاره خواهد کرد. این وعده ترامپ (و معاون وی مایک پنس)، مورد استقبال لابی آیپک در ایالات متحده آمریکا قرار گرفت.

با این حال ترامپ پس از حضور در کاخ سفید دریافت که مقدمات لازم برای نقض فوری برجام از سوی آمریکا وجود ندارد. با همه این اوصاف، حتی ترامپ در چینش مقدمات لازم برای این کار نیز ناشیانه عمل کرده است. بدیهی است که خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵، هزینه های زیادی برای کاخ سفید به همراه خواهد شد. هزینه هایی که ترامپ از عهده پرداخت آنها بر نخواهد آمد.

منبع: تسنیم

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top