تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/23 - 12:31
کد خبر: 243241

لزوم شفاف سازی توسط وزارت علوم؛

قانونی بودن «تادا» ادعایی که هرگز اثبات نشد

تنها با انتشار اسناد صورت‌جلسه‌ی پایانی می‌توان دریافت که آیا حقیقتا امضای واجدین حق رای در جلسه صدور مجوز تادا به حد نصاب رسیده و یا اینکه طبق ادعای مقامات نهاد رهبری روند جلسه فاقد وجاهت قانونی و مخدوش بوده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛حدود دو هفته پیش بود که خبری مبنی بر صدور مجوز تاسیس اتحادیه‌ای دانشجویی با عنوان "تشکل اسلامی دانشجویان ایران" یا "تادا" بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت. انتشار این خبر حواشی بسیار گسترده‌ای را همراه داشت.

بحث و بررسی پیرامون قانونی و یا غیر قانونی بودن این مجوز صادر شده، تبدیل به یکی از پر‌بحث‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه دانشگاه شد و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه هرکدام با تکیه بر استدلال های خود صدور مجوز تادا را طبق قانون و یا فاقد وجاهت قانونی تفسیر می‌کردند.


آغاز اختلاف نظرها درباره جلسه تصمیم گیری
در این میان بیشترین اختلاف نظر راجع به روند صدور این مجوز بین مسئولین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با دو وزارت‌خانه بهداشت و علوم وجود دارد. مسئولین نهاد رهبری با استناد به قوانین مربوط به هیات نظارت مرکزی مشترک، ادعای وزارت علوم در رابطه با حضور اکثر افراد دارای حق رای در جلسه این هیئت را رد کرده و معتقدند که ترکیب و تعداد حاضرین قانونی و دارای حق رای این جلسه رعایت نشده و بر همین اساس مجوز صادره، نمی‌تواند مبنایی قانونی برای آغاز فعالیت تشکل دانشجویی مذکور باشد.

عباس شیر اوژن قائم مقام معاونت فرهنگی-سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه ها، پس از انتشار این خبر با تشریح جزئیات ابعاد قانونی ادعای وزارت علوم مبنی بر تشکیل تادا، آن را غیر قانونی شمرد و در همین رابطه گفت: «جلسه اخیر هیئت نظارت مرکزی مشترک بدون دستیابی به هرگونه مصوبه و رای گیری پایان پذیرفته است.« 

خبرنامه دانشجویان نیز طی گزارشی به کنکاش در زوایای اظهارات شیراوژن پرداخت و ادعای این مقام نهاد رهبری در دانشگاه‌ها را به محک نص صریح قانون مربوطه سنجید و به مقایسه اظهارات وی با فراهانی معاون وزیر بهداشت پرداخت و ادعای طرفین در این رابطه را مورد بررسی قرار داد.

در این خصوص بیشتر بخوانید:

درباره غیرقانونی بودن تادا+سند

نامه رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها
در گام بعدی و در راستای تداوم اختلاف نظرات در رابطه با صدور مجوز تادا حجت الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در رابطه با آخرین جلسه هیأت نظارت مرکزی مشترک بر تشکل های دانشجویی نامه ای را به وزیر علوم و رئیس این هیأت نظارت منتشر کرد و ضمن تصریح مجدد بر ایراد قانونی مصوبه مورد وثوق وزارت‌های علوم و بهداشت نوشت: «در این جلسه تازمانی که بنده و معاون فرهنگی نهاد در جلسه حضور داشتیم هیچگونه اعلام رای گیری از سوی حضرتعالی به عنوان رئیس هیات یا قرائت متن صورتجلسه یا متن نهایی مصوبه از سوی دبیر هیات انجام نگرفت. لذا اعلام مصوبه جلسه در ساعاتی پس از جلسه از سوی پایگاه اطلاع رسانی آن وزارت هیچگونه وجاهت قانونی ندارد

به عبارت بهتر تکرار ادعای قائم مقام معاونت فرهنگی-سیاسی نهاد در رابطه با متن صورت جلسه و حضور اعضای دارای حق رای، این‌بار توسط شخص رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نشان از اصرار فراوان این دستگاه به رعایت نشدن موارد قانونی تاسیس تادا دارد و بیانگر این است که این‌ نهاد همچنان با پافشاری بر ادعای خود در صدد اقناع رییس هیئت نظارت مرکزی مشترک است و رویه فرهادی در برخورد با این ماجرا را در راستای نص قانون نمی‌شمارد.

بیشتر بخوانید:

مصوبه اعلام شده از سوی سایت وزارت علوم هیچگونه وجاهت قانونی ندارد/ دو نفر از اعضا به جلسه دعوت نشده بودند

وزارت علوم: تادا قانونی است
صدور نامه حجت الاسلام محمدیان، پایان قرائت‌های مختلف از مجوز تادا نبود و وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای به رد تلویحی دعاوی مسئولین نهاد رهبری پرداخت و با اشاره به بند‌های قانونی صدور مجوز، مجددا به موافقت اصولی صورت گرفته با تاسیس تشکل اسلامی دانشجویان ایران تاکید کرد و همچنین در بخشی از این اطلاعیه که در 11 مرداد جاری از طریق سایت رسمی این وزار‌ت‌خانه منتشر شد، آمده است: «در جلسه مورخ ۰۹/‏۰۵/‏۱۳۹۶ که با حضورکلیه اعضای دارای حق رأی برگزار شد، پس از رأی‌گیری، موافقت اصولی با تشکیل «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشجویان ایران» (تادا) با دو سوم آرای حاضران به عمل آمد. بنابراین، سازوکار رأی‌گیری مطابق با رویه‌های جاری انجام شده است و از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خدشه ناپذیر است.»

ادعایی که هیچگاه ثابت نشد
بنابر مسائل مطرح شده در بندهای قبل و همچنین با روایت مجدد حواشی صدور مجوز اتحادیه جدید دانشجویی، بنظر می‌رسد حلقه مفقوده این دعاوی متضادِ نهادهای تصمیم‌گیر شفاف‌سازی وزارت علوم به عنوان نهادی که رییس آن اصلی‌ترین مقام هیئت نظارت مشترک است، باشد. به عبارت بهتر با توجه به اظهارات رییس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مبنی بر عدم حضور اکثر اعضای دارای حق رای در این جلسه و از طرف دیگر با توجه به تاکید وزارت علوم در رابطه با حضور همه این اعضا و تصویب صورت‌جلسه در حضور آن‌ها، نقش وزارت علوم در این رابطه می‌تواند بسیار کلیدی باشد. چرا که تنها با انتشار اسناد صورت‌جلسه‌ی پایانی می‌توان دریافت که آیا حقیقتا امضای واجدین حق رای در جلسه صدور مجوز تادا به حد نصاب رسیده و یا اینکه طبق ادعای مقامات نهاد رهبری روند جلسه فاقد وجاهت قانونی و مخدوش بوده است.

به عبارت بهتر با توجه به گذشت بیش از ده روز از خبر تاسیس تادا، سکوت وزارت علوم هنوز به ارائه مستندات خود نسبت به وجاهت قانونی داشتن این جلسه ارائه نداده است و صرفا به انتشار یک اطلاعیه بسنده کرده است. اقدامی که به افزایش ابهامات پیرامون این موضوع دامن زده است و قانونی و یا غیر قانونی بودن تشکیل تشکل دانشجویی جدید را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top