تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/23 - 14:40
کد خبر: 243250

سید محمد حسینی

مسائل محرمانه خبرنگاران را خفه می‌کند

مسئولان باید از سعه صدر برخوردار باشند و ظرفیت و تحمل بالایی در برابر انتقادات و حتى تخریب‌ها ازخود نشان دهند. متأسفانه گاهی بعضی مدیران به خبرنگاران توهین و پرخاشگری می‌کنند که این‌ رفتارها به هیچ وجه قابل توجیه و زیبنده کارگزاران نظام اسلامی نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از استاد نیوز، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ‌‌‌وارشاداسلامى دولت دهم پیرامون جایگاه خبرنگاران در جمهوری اسلامی و برخورد برخی مسئولین با آنان بیان داشت:

خبرنگار، به دلیل مسئولیت خطیری که بر دوش دارد و تأثیرگذاری قابل توجهى که می‌تواند در جامعه داشته باشد، جایگاه والایی را دارا است. همه مردم و به ویژه مسئولان باید قدران زحمات و تلاش‌هاى دلسوزانه خبرنگاران باشند که با انگیزه و عشق در بالا بردن سطح آگاهی و دانش مردم سعى بلیغ مى نمایند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى در ادامه افزود:

امروزه نقش رسانه‌ها حتی از نقش دستگاه‌های اجرایی در مواردی بیشتر است چرا که رسانه‌هاى متعهد آئینه زیبائی‌ها و زشتی‌ها، قوت‌ها و ضعف‌ها هستند و مدیران را به انجام وظایف و رفع نواقص و اصلاح امور و خدمت بهتر به مردم وادار مى‌کنند، لذا باید به خبرنگاران ارزش و بهاى لازم را قائل شد تا با دلگرمى و انگیزه بیشتر به انجام وظیفه بپردازند.

حسینى در خصوص واکنش مسئولین با خبرنگاران افزود:
مسئولین در صورت انتقاد رسانه‌ها از آن‌ها، باید با متانت پاسخگوی خبرنگاران باشند.اگر انتقاد وارد نباشد آن‌ را توضیح دهند و اگر ایرادات و اشکالات واقعى است، سعی در برطرف کردن آن داشته باشند. در مقابل، خبرنگاران نیز باید انصاف، صداقت و امانت را رعایت نمایند. اخبار و وقایع را خیرخواهانه گزارش و تحلیل نمایند و در جهت صیانت از منافع ملی و به دور از حب و بغض‌هاى شخصى و یا جناحى قدم بردارند.

عضو شوراى مرکزى جبهه مردمى نیروهاى انقلاب تصریح کرد:
مسئولان باید از سعه صدر برخوردار باشند و ظرفیت و تحمل بالایی در برابر انتقادات و حتى تخریب‌ها ازخود نشان دهند. متأسفانه گاهی بعضی مدیران به خبرنگاران توهین و پرخاشگری می‌کنند که این‌ رفتارها به هیچ وجه قابل توجیه و زیبنده کارگزاران نظام اسلامی نیست. در نظام اسلامی باید همه مردم و به ویژه خبرنگاران که دیده‌ بیدار مردم هستند و از اوضاع و احوال مراقبت کرده و در جریان امور هستند، بتوانند با صراحت حرف خود را با مسئولان و مدیران در میان بگذارند و اصلاح امور و پیشرفت کارها را از آنان به جد مطالبه کنند. نه اینکه با پرخاش و توهین و تحقیر مواجه شوند.

استاد دانشگاه تهران اظهار امیدوارى کرد که: برخی مدیران در رفتار نامناسب خود تجدید نظر نموده و صرفاً شعار ندهند که دانستن حق مردم است ولى در عمل از پاسخگویى و شفافیت اجتناب کنند! اگر دانستن حق مردم است، پس خبرنگاران هم که حلقه واسطه با مردم هستند، باید بتوانند به راحتى و بدون لکنت زبان حرف مردم را به گوش مسئولان برسانند و بى‌تکلف و روشن مطالب خود را بیان نمایند. البته در صورت محرمانه و طبقه‌بندی بودن برخی اطلاعات مدیران می توانند صادقانه محذوریت خود را مطرح کنند.چون غیر از مردم عزیز ما که نامحرم نیستند، معاندان و نامحرمانی در خارج هستند که به دنبال شکار و سوء استفاده از پاره‌اى اطلاعات هر چند به شکل قطره چکانى هستند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان در خصوص وضع برخی قوانین در مورد مسئولانی که برخورد مناسبی با منتقدان ندارند، افزود:
خوب است بررسی شود که اگرخلأ قانونى وجود دارد برطرف شود تا درصورت تخلف و بی‌اعتنایى بعضى مدیران نسبت به ضوابط برخورد لازم با آنان صورت گیرد و دستگاه قضایی بتواند به شکایات در این خصوص با سرعت رسیدگی نماید.این طور نباشد که مسئولین تصور کنند هر رفتاری می‌توانند انجام دهند و کسی نمی‌تواند با آنان برخورد کند. البته در مجموع، اکثر مدیران شأن و شئون خبرنگاران را حفظ می‌کنند اما معدود مدیران واشخاصى هستند که این مسائل را رعایت نمی‌کنند. شاید این تصور و یا توهم بر ذهن آن‌ها حاکم است که انگار از یک حاشیه امنی برخوردار هستند و مصونیت آهنینی دارند؛ در حالی که پایبندى به قانون و مقررات و آداب اسلامی بدون استثناء وظیفه همگان است.

سید محمد حسینى وضعیت کنونی خبرنگاران و رسانه‌‌ها را در مقایسه با دولت دهم این‌ گونه بیان کرد:
در آن زمان مسئولان دائماً در دسترس خبرنگاران بودند. ما در مراسم و برنامه‌هاى متعدد و فراوانى که در تهران و استان‌ها داشتیم، پس از جلسات خبرنگاران به راحتی سوالات خود را بیان می‌کردند. در هر مناسبت  ورویداد مهمى گفت‌وگو و مصاحبه مطبوعاتی برگزار می‌کردیم. خبرنگاران با گرایش‌های مختلف به راحتی حق بیان مطالب، سوالات و نظرات خود را داشتند. متأسفانه در حال حاضر، به برخی رسانه‌هاى منتقد اجازه حضور در بعضى نشست‌ها را نمی‌دهند و یا فرصت و حق بیان سؤالات را از آن‌ها می‌گیرند و رسانه‌هایی که همراه سیاست‌های دولت باشند را آزاد گذاشته و عدالت را در این قضیه رعایت نمی‌کنند. در گذشته خبرنگاران در مسائل مختلف ورود پیدا می‌کردند اما الان بعضاً شاهد هستیم که محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر برخی وزرا را کمتر دیده‌ایم و یا اصلاً ندیده‌ایم که مصاحب مطبوعاتى داشته باشند! خبرنگاران پس از جلسات، گاهى آن‌ها را به زحمت پیدا کرده و به سختی توانسته‌اند سوالاتی از آن‌ها داشته باشند.

حسینی با اشاره به فعالیت گسترده صندوق حمایت از هنرمندان در دوران وزرات خود خاطرنشان ساخت:
در آن دوره صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران مورد پشتیبانى جدى وزارت ارشاد بود و سالانه اعتبارات مناسبى به صندوق اختصاص پیدا می کرد.سعی می‌کردیم که با جدیت از خبرنگاران حمایت کرده و بیمه آن‌ها مورد توجه خاص قرار داشت. بخشی را صندوق پرداخت می‌کرد و بخشی را از مدیران رسانه مربوطه اخذ می‌کردیم تا خبرنگاران از این بابت نگرانی نداشته باشند. متأسفانه در دوره جدید فعالیت صندوق کم رنگ شد.مدیران مسئول نشریات و رسانه‌ها و خبرنگاران و هنرمندان بارها گلایه‌هاى خود را از وضع فعلى مطرح کرده‌اند که امیدواریم در دولت دوازدهم در این خصوص تجدید نظرشود و نگرانى اهالى رسانه و هنر و فرهنگ برطرف شود.

وزیر پیشین ارشاد افزود: در دولت دهم توجه بیشتری به خبرنگاران داشتیم؛ برای مثال در روز خبرنگار هر ساله جلسه‌اى با حضور رئیس جمهور برپا مى شد و ضمن تکریم از زحمات ارزنده‌ی خبرنگاران، هدایایی نیز از سوى بالاترین مقام اجرایى کشور، بعد ازمقام معظم رهبرى به آنان تقدیم می‌ شد. و یا در بعضی مناسبت‌ها مثل نوروز کمک‌هایى به طور نمادین که حاکى از توجه به این افرادِ خدّوم بود، صورت مى گرفت؛ اما امروزه این اهتمام را کمتر شاهد هستیم.

حسینى در پایان بیان کرد:
حقوق و مزایایى که خبرنگاران دریافت می‌کنند نسبت به کار حساس و پر دردسر و همراه با اضطرابى که دارند، اندک است.این عزیزان معمولاً به خاطر ناشکیبایی دیگران در معرض فشارها هستند. روشنگری‌ها و افشاگری‌هایی که به خاطر مصالح کشور و مردم انجام می‌دهند با مذاق عده‌ای سازگار نیست و چه بسا منجر به شکایت و دادگاه هم می‌شود.بر این اساس، سزاوار است که حرفه خبرنگاری بیشتر مورد توجه و حمایت باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top