تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/05/24 - 15:37
کد خبر: 243307

مراسم پاسداشت روز خبرنگار در لندن

لزوم برگزاری مراسم تحلیف برای خبرنگاران در بدو ورود به سازمان های خبری

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حمید امیرحسینی خبرنگار پیش کسوت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران  از طریق ارتباط اینترینتی با کانون توحید لندن در مراسم سخنرانی به منظور پاسداشت روز خبرنگارتاکید کرد : 
لزوم برگزاری مراسم تحلیف برای خبرنگاران در بدو ورود به سازمان های خبری، یادگاری ماندگار از شهید حسن هادی ورنامخواستی خبرنگار شهید سازمان صدا و سیما محسوب می شود که هم اکنون باید مقدمات اجرائی شدن آن از سوی دست اندرکاران رسانه های کشور به ویژه رسانه ملی فراهم شود.

مراسم پاسداشت سالروز شهادت خبرنگار شهید مهدی صارمی و روز خبرنگار با سخنرانی اینترنتی دو خبرنگار پیش کسوت سازمان صدا و سیما  و با حضور جمعی از فرهیختگان ایرانی مقیم لندن در کانون توحید برگزار شد.
این مراسم با قرائت قرآن مجید و بزرگداشت یاد و خاطره شهید مدافع حرم، محسن حججى و پخش تصاویر برخی از خبرنگاران شهید از جمله رهبر، باقرى، هادى، نورى و شهداى حادثه سقوط هواپیماى C130 و خزایى خبرنگارشهید مدافع حرم آغاز و با پخش کلیپ جامعى از خبرنگاران صدا و سیما ادامه یافت. سپس زندگى نامه سخنرانان برای حضار قرائت شد.

حمید امیرحسینی  به عنوان  نخستین سخنران، در ابتدای سخنان خود به ریشه یابی و کالبد شکافی برخورد خشن وغیرمتعارف با خبرنگاران در صحنه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پرداخت و با اشاره به وجود این چالشها و تنشها از قبل و شدت یافتن آن در شرایط کنونی ، نقش سه محور اصلی این تنشها یعنی مسئولان، خبرنگاران و مخاطبان رسانه ها را تشریح و نقاط ضعف هر یک را جداگانه تبیین کرد.

وی در تحلیل خود برای نقش مسئولان گفت: آن بخش از مسئولان در رده های عالی، میانی و اجرائی که قبلاً کار خبری کرده اند، مشکلات بسیار کمتری با خبرنگاران دارند و آنها را درک میکنند. ولی آن بخش وسیعی از مدیران که دچار عارضه خبرنشناسی هستند، برخورد غیراصولی با خبرنگاران داشته و دارند.

وی افزود : در طول تجربه حرفه ای خبرنگاری با الگوگیری از سایر مشاغل حساس و تطبیق راهکارها و شیوه های علمی آنان با شغل سخت خبرنگاری، هم اکنون به این نتیجه رسیده ام که باید آموزش استانداردهای خبری به صورت فراگیر و مداوم در رده های مختلف مدیریتی در هر سه قوه توسط کارشناسان زبده خبری و اساتید علوم ارتباطات در یک برنامه مدون علمی و آموزشی صورت گیرد و نهادینه شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقاط ضعف خبرنگاران به عنوان رابطان بین مردم و مسئولان و تاثیر برگزاری مراسم تحلیف در کاهش عمده تنشهائی که عامل بروز آن می تواند خبرنگار باشد، گفت: اجرائی شدن این امر مهم در حرفه پرخطر خبرنگاری، شخصیت ویژه قابل احترامی برای این صنف در جامعه پدید می آورد، و اعتماد عمومی به رسانه های داخلی را در پی خواهد داشت.

امیرحسینی در ادامه با بیان خاطراتی از خبرنگارشهید حسن هادی ورنامخواستی افزود: این خبرنگار رسانه ملی و خون نگار جبهه های جنگ تحمیلی در دوران دفاع مقدس و از راویان فتح برنامه روایت فتح شهید آوینی، معتقد بود به دلیل شرایط سخت حرفه ای برای خبرنگاران و ارتباطات فراوان آنان با اقشار مختلف از جمله مسئولان رده بالا، میانی و اجرائی که امکان دسترسی مردم به آنان بسیار مشکل است و دسترسی به اطلاعات، قبل از دیگران و روبرو بودن با وسوسه های مادی فراوان، ضروری است که خبرنگاران پیش از آغاز به کار در این حرفه از طریق ادای سوگند به قرآن مجید با خداوند متعال عهد و پیمانی محکم ببندند تا در سالهای خدمت خود همواره به این سوگند وفادار بمانند و اجرای این مراسم تحلیف در بدو شروع کار، تضمینی دائمی برای حرکت سالم در این مسیر پر فراز و نشیب خواهد بود.

وی افزود : این شهید بزرگوار در باره حرفه خبرنگاری تاکید داشت که خدامحوری، مطالعات سنگین، داشتن روحیه بالای پژوهشی، شناخت جریانات سیاسی، اعتقاد راسخ به ارکان بنیادین نظام جمهوری اسلامی، و پیشتازبودن برای حضور در تمامی صحنه های انقلاب اسلامی از ضروریات اصلی شخصیت یک خبرنگار ایرانی و مسلمان است.   
امیرحسینی یادآور شد شهید حسن هادی که از مبارزان پیش از انقلاب و از شاگردان شهید رجائی در هنرستان کارآموز بود همچنین معتقد بود که خبرنگار باید حق محور، حق شناس، حق طلب و حق گو باشد.

وی افزود : نکته مهم دیگر در خبرنگاران آموزش دیده، استفاده کارآمد و ماهرانه از جعبه ابزار خبرنگاری در رویاروئی با رویدادهای خبریست که حاوی عناصر خبری ( که، چه،کی، کجا، چرا و چگونه)، ارزشهای خبری که در دل رویدادهاست و سبک های خبری قدیمی و نوین می باشد و در کنار آن تسلط به تاکتیک های پوشش خبری و اشراف علمی به روانشناسی ارتباطات در برخورد با مسئولان و مردم و رعایت سایر استانداردهای علمی ارتباطات ضروریست.

این خبرنگار پیش کسوت در باره نقاط ضعف مخاطبان خبری نیز با طرح سئوالی افزود:  مخاطب ها که عوام و خواص درپوشش آن قرار می گیرند، به عنوان گیرنده اخبار، چه ویژگی منفی دارند که منجر به این میشود که درک درستی از اصول خبری نداشته باشند؟ و هر پروپاگاندا یا تبلیغات سیاسی در رسانه های خارجی و رسانه های ایرانی نمای آن سوی آبها، می تواند تاثیرات منفی خود را در ذهن درهم آنان به جا گذارد تا نسبت به رسانه های داخلی اعتماد خود را از دست دهند.

وی با اشاره به دو واژه "ذهن آرشیوی" و "ذهن درهم" گفت: ذهن دَرهَم، ذهنی است  که مقر تمامی خاطرات و داده های خام و پخته روزمره است مانند میوه درهم که هم میوه های گندیده و هم سالم، همه در یکجا موجودند، ذهن درهم باید به ذهنی منسجم تبدیل شود. بنابراین آموزش اینکه چگونه ذهن به عنوان یک کاربر دارای آرشیو برای تمامی ابعادی که انسان در طول روز با آنها سر و کار دارد، ساخته شود از ضروریات درک درست رسانه ای محسوب می شود و این ابعاد در طول تاریخ زندگی بشر ثابت بوده و اساس ایجاد سرویس ها و گروه های خبری در یک سازمان خبری نیز بر مبنای آن طراحی شده است که شامل : ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، هنری و نظامی و غیره می باشد.

وی تصریح کرد در ذهن آرشیوی مخاطبان، هر ماجرائی و هر نتیجه ای باید در جای خودش قرار بگیرد و این به معنای  نگرش سیستمی است که بتدریج نظم خاصی در زندگی آنان پدید می آورد.
امیرحسینی در پایان با ارائه راهکاری برای بهره برداری صحیح ایرانیان خارج از کشور از رسانه ها، گفت : آموزش صحیح و علمی اخبار و بالابردن سطح سواد رسانه ای باید به عنوان اصلی ضروری برای شناخت حق از باطل و صدق و کذب در اخباررسانه ها برای مراکزی وطنی  که ایرانیان مقیم خارج در آن گرد هم می آیند، مطرح باشد و این امر با ایجاد کارگاه های آموزشی برای ایرانیان خارج از کشورمیسر خواهد شد و این حرکت و استمرار آن  می تواند زهر موجود در پروپاگاندای سیاسی رسانه های سلطه طلب غرب را خنثی کند.

در ادامه بیژن نوباوه وطن، دیگر خبرنگار پیش کسوت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی اینترنتی خود در کانون توحید لندن با تاکید بر تلاش رسانه های غربی برای ایجاد تفرقه بین جناح های سیاسی کشور گفت: ایجاد تفرقه بین جناح های سیاسی داخلی و تقسیم بندی آن ها از جانب کشورهای غربی، مسله ای کاملاً  برنامه ریزی شده است که نمونه ای از آن نیز در کشور روسیه قابل ملاحظه است.

وی در خصوص اهدافی که غرب با نفوذ فرهنگی در کشور ما دنبال می کند، افزود: این روند نفوذ از طریق شبکه های رسانه ای، در پی آن است که جامعه ایران اسلامی به جامعه ای متفرق تبدیل شود.

نوباوه وطن در ادامه سخنان خود با اشاره به نتایج ورود باورهای فرهنگی غربی به داخل کشور، این جریان را نوعی انقلاب مخملی دانست و تصریح کرد از جمله تلفات ترویج فرهنگ غربی در داخل کشور، گرایش به سبک زندگی غربی است که منجر به افزایش هزینه اقتصادی در داخل کشور می شود و این معضل فرهنگی، توقع مردم را از دولت افزایش می دهد.
نوباوه وطن همچنین با اشاره به ارتباط عرصه فرهنگ و رسانه، افزود :  ما با نسلی جدید از ایرانیان در داخل و خارج از کشور رو به رو هستیم که در معرض تهاجم فرهنگی غربی قرار گرفته اند و باید به آن توجه ویژه ای شود.

وی مهمترین راه جلوگیری از نفوذ باورهای غلط غربی در میان نسل جدید را تقویت فرهنگ سنتی و اسلامی ایرانی دانست و افزود: افشای سیاست های غربی، آگاهی بخشی، شفاف سازی  و روشنگری شیوه های اجرائی و رسانه ای آنها با تقویت ارزشها و باورهای فرهنگ سنتی و اسلامی کشورمان در جامعه، امکان پذیر است و این از مهمترین راه های ایستادگی است. 

وی در پایان سخنان خود  با اشاره  به ارزش کار تشکل ها و مجامع گوناگون صنفی ، آن را نیز از نمونه های مؤثر در زمینه تحکیم باورهای داخلی دانست و با تاکید بر فرهنگ داخلی تاکید کرد:  تنها کسانی در برابر فرهنگ غربی از خود بی خود می شوند و تسلیم بزرگ نمایی های فرهنگ غربی می شوند که کم تر به فرهنگ داخلی پایبند باشند.
این جلسه با پرسش و پاسخ از سخنرانان ادامه پیدا کرد و با پخش نماهنگی خبری به پایان رسید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top