به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی کشور و طرح ادعاهایی از سوی جریان های مختلف سیاسی مبنی بر پیروی از خط امام(ره)، بازخوانی صحیفه امام خمینی(ره) از اهمیت فراوانی برخوردار است، چرا که اتفاقات روی داده در آن زمان بی شباهت به مسائل جاری کشور نیست.
زمان: ۲۵ مرداد ۱۳۶۲ / ۷ ذی القعده ۱۴۰۳ (در صحیفه نور، تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۶۲ درج گردیده اما به استناد گزارش مطبوعات، در صبح روز ۲۵ مرداد ایراد شده است.)
مکان: تهران، حسینیه جماران
موضوع: فلسفه حج و ابعاد سیاسی آن
حضار: موسوی خوئینیها (نماینده امام و سرپرست حجاج ایرانی) - خاتمی (وزیر ارشاد اسلامی) - روحانیون کاروانهای حج - مسئولان وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت
بعد سیاسی، مهمترین فلسفه حج
من باید تشکر کنم از آقایان که تشریف آوردهاند و در این مجلس با هم به گفتگو بنشینیم و مسائلی را که باید گفت تا یک حدودی خدمتشان عرض کنیم، و من امیدوارم که ان شاء الله آقایان موفق بشوند با سلامت و پیروزی این سفر مبارک را طی کنند و به محالّ خودشان مراجعت بفرمایند.
شما در سالی به حج مشرف میشوید که اوضاع دنیا و اوضاع منطقه به وضعی است که مشاهده میکنید. اوضاع دنیا گرفتار قدرتهای بزرگ و مستضعفان جهان مبتلای به این قدرتهای شیطانی و اوضاع منطقه نیز به واسطه دخالت قدرتهای بزرگ به این وضعی است که مشاهده میکنید. و در آستانه سالی به حج مشرف میشوید که در اثر شکست مفتضحانه صدام، مناطق مسکونی کشور ما مورد تجاوز واقع میشود و با موشکها کوبیده میشود، و اخیراً که اندیمشک را هم ملاحظه کردید که با آن چه کردند، و من به ملت ایران و اهالی محترم مبارز اندیمشک تسلیت عرض میکنم و امیدوارم خدای تبارک و تعالی شهدای آنها را با شهدای صدر اسلام محشور بفرماید و به بازماندگان آنها سلامت و صبر عنایت بفرماید.
شما در سالی دارید در این سفر مبارک میروید که قدرتهای بزرگ در منطقه مشغول به فساد هستند و تاخت و تاز. از آن طرف شوروی در افغانستان و هرجا که بتواند دست درازی میکند و ملت مظلوم افغانستان را آنطور سرکوب میکند، و بحمدالله ملت افغانستان هم مقابله مردانهای در مقابل آن قدرت بزرگ کردهاند، و از آن طرف امریکا که در رأس جنایتکاران است در همه کشورهای مظلوم و خصوصاً در کشورهای اسلامی آنطور دخالت و تجاوز میکند، و از آن طرف دنیا دست دراز کرده است و ملتهایی که باید مستقل باشند، در تحت ظلم خودش قرار داده است و مع الأسف این دولتها هم ظلم پذیر شدهاند.
فلسفه حج؛ یکی از فلسفههای بزرگ حج قضیه بُعد سیاسی اوست، که دستهای جنایتکار از همه اطراف برای کوبیدن این بُعد در کار هستند؛ و تبلیغات دامنهدار آنها مع الأسف در مسلمین هم تأثیر کرده است که مسلمین سفر حج را بسیاریشان یک عبادت خشک خالی بدون توجه به مصالح مسلمین میدانند. حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است، اهمیت بُعد سیاسیاش کمتر از بعد عبادیاش نیست، بُعد سیاسی علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است.
بررسی اوضاع مسلمین و مشکلات آنان در حج
مشکلات مردم در حج، باید تمام بلادی که وارد میشوند و مردم مستطیعش یا روحانیون محترمش وارد میشوند، باید بررسی از اوضاع مسلمین در هر سال بشود که مسلمین در چه حال هستند، بین خودشان با حکومتها چه وضعی است، بین حکومتها با قدرتهای شیطانی دیگر چه وضعی است، بین خود ملتها با خود ملتها چه وضعی است، بین روحانیونی که در بلاد متفرقه مسلمین هستند با وضع حج چه وضعی دارند.
اینها اموری است که باید رسیدگی به آن بشود و حج برای همین امور است. حج برای این است که مشکلات یک سال مسلمین را بررسی کنند و در صدد رفع مشکلات برآیند.
آنطور که آخوندهای درباری منطقه و غیرمنطقه میگویند که حج باید از جهات سیاسی خارج باشد، اینها رسول الله را محکوم میکنند، اینها خلفای اسلام را محکوم میکنند، ائمه هدی را محکوم میکنند. اینها نمیدانند که این سفر حج و این حج برای این مسائل بوده است، برای قیام ناس بوده است، برای این بوده است که مسلمین مشکلات مسلمین را درک کنند و در رفعش کوشش کنند، برای این بوده است که بین مسلمین اخوت و مودت پیدا بشود.
انزوای اسلام با تبلیغ جدایی دین از سیاست
و مع الأسف به قدری تبلیغات دامنهدار دشمنان اسلام در همه مسائل اسلامی زیاد و دامنهدار بوده است که به خود مسلمین هم باوراندهاند که نباید دخالت در سیاست بکنند، به خود روحانیون هم. بسیاری از روحانیون هم باورشان آمده است که روحانی نباید دخالت در سیاست بکند. روحانی باید مسئله بگوید، آن هم مسائل غیرسیاسی. مسائل سیاسی اسلام چندین برابر مسائل عبادیاش است، برای اینکه آن مسائل سیاسی هم عبادت است مع الاضافه. کتب اسلام، کتب فقهی اسلام مشحون از مسائل سیاسی است، مشحون از مسائل اجتماعی است. و آن وقت یک دسته نادان گمان میکنند که اسلام مثل سایر ادیان منحرفه - که آن هم در اول اینطور نبوده است، بعد با دست همین استعمارگران به اینجا رسیده است - وضع این است که باید روحانی فقط بنشیند و دو رکعت نماز بخواند و برود منزلش و همان جا چرت بزند تا دوباره وقت نماز دیگر بیاید. اینها همه تبلیغاتی بوده است که در طول مدت از آنوقتی که اسلام تولد پیدا کرد و قدرت پیدا کرد به دست خلفای امَوی و عبّاسی و بعد هم به دست حکومتهای مرتجع و بعد هم به دست قدرتهای بزرگ این مسائل شده است که اسلام را منزوی کنند و منزوی کردند.
آن اسلامی که به درد جامعه نرسد، و آن اسلامی که به درد حکومت جامعه نرسد، آن اسلام منزوی است. اسلام منزوی در مساجد بود. با اسم اسلام، اسلام را منزوی کردند در چهار دیوار مساجد، مساجد بیتحرک. مسجدالحرام و مساجد در زمان رسول اکرم مرکز جنگها و مرکز سیاستها و مرکز امور اجتماعی و سیاسی بوده. اینطور نبوده است که در مسجد پیغمبر - صلی الله علیه وآله - همان مسائل عبادی نماز و روزه باشد؛ مسائل سیاسیاش بیشتربوده. هروقت میخواستند به جنگ بفرستند اشخاص راوبسیج کنند مردم را برای جنگها، از مسجد شروع میکردند این امور را. مع الأسف در دنبال تبلیغات از صدر اسلام یعنی، بعد از یک مدتی تا زمان ما مساجد یک مساجدی شده بود که اسلام در آنجا محکوم میشد. محکوم کردن اسلام به این نیست که یک کسی بگوید من اسلام را محکوم میکنم، محکوم کردن اسلام بر این است که آن چیزی که اسلام میخواهد در مسجد زیرپا گذاشته بشود. اسلام میخواهد که مردم آگاهانه برای مصالح خودشان، برای مصالح مسلمین در آنجا فعالیت بکنند و حج از مسائلی است که جنبه سیاسیاش بسیار بیشتر است از جنبههای عبادیاش. و شما آقایان که ان شاء الله با سلامت مشرف میشوید باید توجه به این معنا داشته باشید که این فکر استعماری که در مغز بسیاری از حتی روحانیین ممالک اسلامی گنجانیده شده است این را ازاله کنید. در صحبت هایتان، در اجتماعاتتان بگویید به آنها که اسلام وضعش این نیست که تاکنون ماها داشتهایم، فقط بیایند در حج و چند دور بگردند دور خانه مبارک و بعد هم وقوف و چه و چه و هیچ کار نداشته باشند که مستکبرین بر مردم دنیا و بر مسلمین چه میکنند، بی تفاوت باشند. محکوم کنند این اشخاصی که میخواهند راجع به مصالح مسلمین صحبت بکنند.
آن ضرری که از این آخوندهای درباری، اسلام میخورد، بدتر از آن ضرری است که از امریکا میخورد، برای اینکه، اینها با یک ظاهر اسلامی اسلام را منزوی میکنند و آنها با این ظاهر نمیتوانند بکنند، آنها وادار میکنند اینها را. مسلمین باید در حج وقتی که میروند یک حج زنده، یک حج کوبنده، یک حجی که محکوم کنند این شوروی جنایتکار و آن امریکای جنایتکار را؛ یک همچو حجی، حجی است که مقبول است. اگر ما حج برویم و مصالح مسلمین را در نظر نگیریم بلکه برخلاف مصالح مسلمین هی روی جنایتها پرده بپوشیم، نگذاریم مسلمین صحبت بکنند از جنایتهایی که بر مسلمین میگذرد و جنایتهایی که از حکومتها و از قدرتهای بزرگ بر مسلمین میگذرد، ما یک صحبت بکنیم، این حج نیست، این یک صورت بی معناست.