تاریخ انتشار: جمعه 1396/05/27 - 22:49
کد خبر: 243566

۸ قابلیت کاربردی در اسمارت‌فون‌ها که دوست داریم دوباره آن‌ها را ببینیم

۸ قابلیت کاربردی در اسمارت‌فون‌ها که دوست داریم دوباره آن‌ها را ببینیم

در این بازار متنوع فناوری، سازندگان با تمام توان‌شان می‌کوشند که متفاوت باشند و با این تفاوت بتوانند جایگاه بهتری در این رقابت تنگاتنگ به‌دست آورند. برای متفاوت بودن بهترین راه، استفاده از قابلیت‌های کمتر دیده شده یا جدید است. قابلیت‌هایی که وقتی معرفی می‌شوند اغلب در حد یک حقه تبلیغاتی به نظر می‌آیند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در این بازار متنوع فناوری، سازندگان با تمام توان‌شان می‌کوشند که متفاوت باشند و با این تفاوت بتوانند جایگاه بهتری در این رقابت تنگاتنگ به‌دست آورند. برای متفاوت بودن بهترین راه، استفاده از قابلیت‌های کمتر دیده شده یا جدید است. قابلیت‌هایی که وقتی معرفی می‌شوند اغلب در حد یک حقه تبلیغاتی به نظر می‌آیند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مثلا همین قابلیت Edge Sense که در ابتدا مسلما دور از ذهن به نظر می‌رسید. البته این تنها ایده خلاقانه و کاربردی نبوده که تا به حال به هندست‌ها اضافه شده است، با این مقاله همراه باشید تا با چند مورد از این قابلیت‌های جالب اسمارت‌فون‌ها که اتفاقا بد هم نیستند آشنا شوید.

پنل O-touch اوپو
سال ۲۰۱۳ اوپو یک تلفن هوشمند معرفی کرد که نامش N1 بود. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این اسمارت‌فون قابلیتی با نام O-Touch بود که در پشت هندست قرار می‌گرفت.

اگر چیزی درباره‌اش نمی‌دانید، باید بگوییم که این ویژگی به کاربر این امکان را می‌داد که بدون برگرداندن هندست و با کمک صفحه پشتی که لمسی بود، برخی از کارها را انجام دهد. کارهایی مثل بالا و پایین کردن صفحات وب یا عوض کردن صفحه خانه. به‌علاوه از طریق پنل O-Touch می‌شد برنامه دوربین را باز کرد، عکس انداخت، آهنگ در حال پخش را تغییر داد و خیلی کارهای دیگر که در این بحث نمی‌گنجد.

همان‌طور که گفتیم زمانی‌که این قابلیت معرفی شد در نظر خیلی‌ها تنها یک حقه تبلیغاتی بود. اما بعدها با تعبیه شدن در N1 نشان داد که واقعیت دارد و می‌تواند بسیار کارا هم عمل کند. البته پس از N1 این ویژگی را در هیچ اسمارت‌فون دیگری ندیدیم. هر چند در برخی از تلفن‌های هوشمند شاهد تعبیه اسکنر اثر انگشتی بودیم که با انواع مختلف لمس کارهایی مثل باز کرن نوار نوتیفیکیشن، بازگشت به صفحه قبل و دیدن برنامه‌های اخیرا را انجام می‌داد، با این‌که از نظر کارایی به پای O-Touch اوپو نمی‌رسید.

حالا شاید این پرسش ایجاد شود که آیا قرار است باز از این پنل‌ها ببینیم؟ پاسخ مثبت است، در واقع چرا که نه. وقتی چیزی خوب است و جواب می‌دهد چرا نباید دوباره تکرار شود. استفاده از این پنل علاوه‌بر این‌که یک راه جدید برای تعامل با هندست را ایجاد می‌کند، می‌تواند بسیار طبیعی و راحت هم باشد.

البته اگر قرار باشد چنین قابلیتی به هندست‌های امروزی اضافه شود، ترجیح می‌دهیم که قابلیت غیر فعال کردن هم داشته باشد تا بتوان در صورت نیاز آن را روشن یا خاموش کرد.

اسکنر مولکولی چنگ‌هانگ H2
CES 2017 بود که چنگ‌هانگ اسمارت‌فونی با نام H2 را معرفی کرد. ویژگی که باعث متمایز شدن این هندست می‌شد، استفاده از سنسور اسپکتروسکوپی SCiO بود. این سنسور به کاربر امکان می‌داد که با اسکن اشیا مختلفی چون میوه‌ها، مایعات، داروها و غیره ترکیبات شیمیایی آن‌ها را ببیند. طریقه عملکرد این سنسور به این شرح بود که در ابتدا نور ساطع شده از جسم تحت اسکن را جذب و سپس آن را به شکل طیف در می‌آورد و در آخر هم با بررسی، طیف مواد شیمیایی داخلش را تشخیص می‌داد.

چند مثال ساده می زنیم:
فکر کنید که می‌خواهید یک جسم آرایشی را برای اطمینان از وجود سرب یا مواد حساسیت‌زا تست کنید یا این‌که در رژیم هستید و می‌خواهید میزان چربی بدن‌تان را بدانید.  تنها کافی است که این هندست را نزدیک به چیزی که می‌خواهید ببرید و تمام اطلاعات لازم را در صفحه نمایش موبایل ببینید. جالب است نه؟

همیشه تکنولوژی وقتی برای اولین‌بار معرفی می‌شود کمی دور از ذهن و غیر واقعی به نظر می‌رسد. در واقع تا خودمان چیزی را امتحان نکنیم نمی‌توانیم نظر قطعی درباره خوب یا بد بودنش بدهیم. واقعا این اسکنر مولکولی از آن دسته چیزهایی است که دوست داریم بیش‌تر ببینیم. مسلما همه دوست دارند از روی کنجکاوی هم که شده از مواد تشکیل‌دهنده یک شی یا هر چیز دیگری مطلع شوند.

کمپانی سازنده گفته است که در حال توسعه یک کیت نرم‌افزاری است تا از طریق آن برنامه‌نویسان بتوانند اپلیکیشن‌های خاص خودشان را داشته باشند.

رابط کاربری چرخشی آلکاتل
آلکاتل در میان هندست‌هایش چندین اسمارت‌فون مانند Idol 4s با قابلیت چرخش رابط کاربری دارد. این یعنی با چرخاندن هندست، تمام رابط کاربری نیز بچرخد. این هندست در بخش جلویی مجهز به دو بلندگو یکی در بالا و یکی در پایین است و این یعنی موقع داشتن تماس، مهم نیست آن را چگونه بر می‌دارید، از هر دو طرف قابل استفاده خواهد بود.

تجهیز به این دو ویژگی باعث شده است که  آیدل ۴s از روبرو دارای ظاهری کاملا قرینه باشد. یعنی نیمه بالایی و پایینی این دستگاه کاملا شبیه هستند.

رابط کاربری چرخشی وقتی قرار است به کارهایی مثل چت کردن یا مرور وب بپردازید، کاملا درست عمل می‌کند. اما اگر بخواهید از دوربین جلو استفاده کنید، باید دستگاه را به شکل همیشگی و درستش در دست بگیرید.

با وجود این مشکل کوچک مسلما دوست داریم که این قابلیت را در هندست‌های دیگر هم ببینیم. مخصوصا اگر با قابلیت غیر فعال شدن اختیاری نیز همراه باشد تا در صورت نیاز آن را به راحتی خاموش کنیم.

البته این را هم باید در نظر داشت که اگر اسمارت‌فونی دارای ظاهر قرینه نباشد، برعکس استفاده کردن از آن واقعا عجیب و غیر عادی به نظر خواهد رسید. این را هم در نظر داشته باشید که استفاده از اسکنر اثر انگشت که معمولا در پایین صفحه قرار می‌گیرد هم دشوار خواهد شد. اما با تمام این تفاصیل داشتنش بهتر از نداشتنش است.

ترک‌بال
بسیاری از دستگاه‌های اولیه اندرویدی مثل نکسوس وان، دارای ترک‌بال بودند. با وجود این گوی غلتان شما می‌توانستید روی هر چه می‌خواهید کلیک، بین صفحات اسکرول و یا با روشن شدنش از آمدن نوتیفیکیشن جدید خبردار شوید. ترک‌بال به نظر یک فناوری بسیار قدیمی می‌آید که دیگر هیچ کس دوست ندارد روی اسمارت‌فون‌هایش ببیند.

البته کسانی هستند که دوست دارند مثل کیبورد QWERTY، ترک بال هم به اسمارت‌فون‌های جدید اضافه شود. آمدن این قابلیت خیلی کارها را ساده‌تر می‌کند. مثلا حرکت در بین متن قطعا ساده‌تر از الان خواهد شد. هر چند احتمال این‌که دوباره همچین چیزی را روی تلفن‌های هوشمند ببینیم تقریبا صفر است. ولی شاید کسی پیدا شود که بخواهد یک اسمارت‌فون با آخرین فناوری را مجهز به برخی از ویژگی‌های قدیمی خوب و کاربردی خریداری کند. با این‌کار قطعا خاطرات خوبی برای مردم زنده می‌شود اما شاید نتواند در فروش موفق باشد.

پروژکتور گلکسی بیم سامسونگ
حتما یادتان است که در MWC  سال ۲۰۱۲ سامسونگ از اسمارت‌فونی تحت نام Beam پرده برداشت. از نظر مشخصات، این هندست نتوانست کسی را تحت تاثیر بگذارد، اما ویژگی داشت که توجه خیلی‌ها را جلب کرد. پروژکتور nHD با رزولوشن ۳۶۰×۶۴۰ پیکسلی این هندست می‌توانست تصاویر و ویدئوها را تا ۵۰ اینچ به نمایش بگذارد.

در تئوری داشتن چنین قابلیتی فراتر از خوب است، اما در واقعیت چنین نبود. این پروژکتور حتی در بیش‌ترین نور هم نمی‌توانست به اندازه‌ای که انتظار داشتیم روشن باشد. تنها در اتاق‌های تاریک بود که همه چیز خوب پیش می‌رفت. در ضمن دستگاه پس از این‌که مدتی مورد استفاده قرار می‌گرفت داغ می‌شد. به خاطر همین نقص‌هایش هم بود که خیلی‌ها از آن حتی پس از استفاده، تنها به عنوان یک حقه تبلیغاتی و نه چیزی بیش‌تر یاد کردند.

الان و با وجود پیشرفت فناوری بدمان نمی‌آید پروژکتوری با کیفیت فول‌اچ‌دی داشته باشیم تا بتوانیم تصاویری را که می‌خواهیم در فضای بزرگ‌تر به نمایش بگذاریم.

هر چند تجهیز به تکنولوژی اینچنینی می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن اسمارت‌فون‌ها شود، مگر این‌که مثل لنوو چیزی مانند Insta-Share Projector از سری Moto Modهای شرکت را عرضه کنیم که به راحتی پشت هر دستگاهی وصل شوند. فعلا امکان تجهیز به پروژکتورهای داخلی برای سازندگان وجود ندارد و نباید به این زودی‌ها منتظر حضور یک اسمارت‌فون باریک اندام مجهز به این فناوری باشیم.

دوربین چرخشی اوپو
برخی از اسمارت‌فون‌های اوپو مثل N1 و N3 مجهز به دوربین چرخشی هستند. این یعنی به جای تعبیه دو دوربین یکی در جلو و دیگری در پشت، دستگاه تنها یک دوربین دارد که می‌تواند در مواقع لزوم به جلو یا پشت بچرخد. این دوربین را می‌شود هم به صورت دستی و هم خودکار حرکت داد.

این قابلیت که در ابتدا باورپذیر نبود، توانست هندست‌های اوپو را متفاوت جلوه دهد. هر چند با وجود این‌که یک ایده بسیار جالب و کاربردی به نظر می‌آمد، پس از آن در هیچ اسمارت‌فون دیگری دیده نشد.

اگر چنین چیزی همه‌گیر می‌شد قطعا برای دوستداران سلفی اتفاق مبارکی بود. زیرا آن‌ها می‌توانستند از کیفیت خوب دوربین تعبیه شده برای داشتن سلفی‌های بهتر بهره ببرند.

تنها مشکل استفاده از چنین دوربین‌هایی مساله تعبیه آن‌ها روی اسمارت‌فون‌های بدون حاشیه نمایشگر است.

صفحه‌نمایش دوگانه یوتافون
هندست‌های یوتافون به دلیل تجهیز به دو صفحه نمایش در بازار منحصربه‌فرد هستند. روی این تلفن‌های هوشمند علاوه‌بر صفحه معمول، یک صفحه نمایش E-ink نیز در قسمت پشتی تعبیه شده است. با این‌که از نظر بسیاری این صفحه‌نمایش در ابتدا تنها یک بازی تبلیغاتی بوده، پس از معرفی دیدیم که کاربردهای بسیاری دارد و دوست داریم مانند آن را در هندست‌های دیگر نیز ببینیم.

صفحه‌ نمایش دوم در واقع برای راحت‌تر کردن خواندن کتاب‌های الکترونیکی روی موبایل استفاده می‌شود. به‌طوری‌که با استفاده از آن درد چشم که به خاطر خیرگی به صفحه‌نمایش برای مدت طولانی ایجاد می‌شود دیگر ایجاد نخواهد شد. به‌علاوه استفاده از این صفحه مصرف زیادی ندارد و این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی از آن زیر نور مستقیم خورشید نیز استفاده کنید.

صفحه‌نمایش‌های E-ink چندان گران نیستند، اما استفاده از دو صفحه نمایش قطعا باعث می‌شود که هزینه خرید اسمارت‌فون بالاتر برود. فعلا غیر از این کمپانی هیچ شرکت دیگری اقدام به استفاده از این ایده نکرده و با وجود معرفی یوتافون ۳ در اواخر سال جاری میلادی می‌توان دید که این قابلیت کاربردی هنوز زنده است و به حیاتش هر چند یکه و تنها ادامه می‌دهد.

ویژگی خود درمانی پنل پشتی ال‌جی جی فلکس
جی فلکس که سال ۲۰۱۳ معرفی شد علاوه‌بر صفحه نمایش خمیده‌اش از یک نظر دیگر نیز منحصربه‌فرد بود. این هندست با ویژگی خود درمانی می‌آمد. قابلیتی که به آن امکان می‌داد از دست خط و خش‌های پنل پشتی خود خلاص شود. با این‌که هنگام معرفی شک‌های فراوانی را ایجاد کرد، این قابلیت واقعا هرچند به صورت محدود کار می‌کرد.

این پنل قادر بود که خط و خش‌های کوچکی را که در اثر برخورد کلید یا دیگر اشیا ایجاد می‌شود برطرف کند. ولی از پس انواع عمیق‌تر و جدی‌تر بر نمیامد. با وجود محبوبیت، تنها فقط در جی فلکس ۲ شاهد حضور آن بودیم.

مسلما با وجود چنین قابلیتی داشتن یک اسمارت‌فون لذت‌بخش‌تر هم می‌شود، پس اگر بشود از بدنه شیشه‌ای و فلزی یک هندست گذشت شاید بتوان چنین قابلیتی را روی هندست‌های بیش‌تری هم تکرار کرد.

منبع: androidauthority

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top