تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/05/30 - 12:23
کد خبر: 243766

حضور معاون سردبیر شرق در «آمد نیوز»؛

فعالان رسانه‌ای اصلاح طلب، چه سرنوشتی پیدا کردند؟

مشی برخی فعالین رسانه‌ای که به جای توسل به ماهیت اصلاح‌گرایانه با تمسک به درون‌مایه تخریبی، و فعالیت رسانه‌ای مفسدانه را به نوع مصلحانه آن ترجیح دادند، مورد بررسی قرار داد و روایت کرد. در واقع مشخص می شود که چه خطی به جای کمک به پیشرفت کشور، تضعیف آن را در دستور کار قرار داد و به دنبال ایجاد خدشه در شرافت رسانه ای است

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فعالیت رسانه‌ای اعم از فعالیت در رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب در حیطه شغل‌های اثرگذاری تعریف می‌شود که با توجه به فراگیر شدن آنها در طی سال های اخیر، می توان گفت که بخش مهمی از جهت گیری های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مردم توسط رسانه ها، صورت می گیرد.

خبرنگاران به عنوان گرداننده های این رسانه‌ها نیز، مهم‌ترین عناصری‌ هستند که در شکل گرفتن تصورات مخاطبین از رسانه‌های متعدد دخیل‌اند و این تلاش خبرنگاران است که مشخص می‌کند کدام رسانه به کدام چارچوب فکری تعلق دارد؛ در واقع خروجی رسانه‌ها چیز نیست جز افکار خبرنگارانش که به رشته تحریر و یا تصویر درآمده است.

در این میان با توجه به اهمیت ویژه مسائل سیاسی و فرهنگی، خبرنگاران این حوزه‌ها نیز بیش از بقیه حوزه‌ها در معرض توجه هستند. در شرایط مختلف، بسته به ماهیت اصلاح گرایانه و یا مخربی که در سطور گذشته به آن اشاره کردیم، می‌توان خبرنگاران و به‌ویژه انواع سیاسی آن‌ها را فارغ از سلایق سیاسی به "مصلح" و "مفسد" تقسیم کرد.

در همین راستا می‌توان مشی برخی فعالین رسانه‌ای که به جای توسل به ماهیت اصلاح‌گرایانه با تمسک به درون‌مایه تخریبی، و فعالیت رسانه‌ای مفسدانه را به نوع مصلحانه آن ترجیح دادند، مورد بررسی قرار داد و روایت کرد. در واقع مشخص می شود که چه خطی به جای کمک به پیشرفت کشور، تضعیف آن را در دستور کار قرار داد و به دنبال ایجاد خدشه در شرافت رسانه ای است

اخیرا  «سام محمودی سرابی» معاون سردبیر روزنامه شرق، در گفتگویی تصویری با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا با عنوان سردبیر یکی از مطرح‌ترین رسانه‌های معاند معرفی شد که طبق ادعای وی، دست در دست روح الله زم هدایت "آمد نیوز" را برعهده دارد. اما آنچه که مبرهن است این است که محمودی سرابی اولین نفری نیست که چنین مسیری را در پیش گرفته و باید اشاره کرد که برخی از عناصر فعال در رسانه‌های اصلاح طلب، پس از اینکه سال‌ها در رسانه‌های داخلی فعالیت کردند، خروج از کشور و اشتغال به فعالیت برای رسانه‌های معاند را  برای ادامه مسیر انتخاب کردند.

لکن امری که به روشن شدن ابعاد بیشتری از این پدیده کمک می‌کند، بررسی کارنامه کسانی است که سرنوشتی مشابه سرابی را برای خود انتخاب کرده و به خدمت امپراطوری‌های رسانه‌ای خارجی درآمدند .

رجبعلی مزروعی
مزروعی از آن دسته روزنامه نگارانی بود که مراتب این شغل را تا ارشدیت انجمن صنفی روزنامه نگاران طی نمود و در سالهای حضور در ایران همواره از روزنامه نگاران مطرح و بنام منتسب یک جریان سیاسی بود و  در اغلب روزنامه‌هایی که قلمرو آن جناح سیاسی بود، قلم می‌زد. روزنامه‌های سلام، صبح امروز، مشارکت، یاس نو، اقبال، وقایع اتفاقیه و سرمایه سرشناس‌ترین رسانه‌هایی است که مزروعی با آن‌ها همکاری می‌کرد و امروز نیز از کارشناسان سیاسی حلقه BBC فارسی است.

حنیف مزروعی فرزند وی نیز مشی پدر را برگزید و با فعالیت در شبکه سلطنتی انگلستان خود را در زمره فعالینی قرار داد که کار برای معاندین را به عنوان منبع ارتزاق انتخاب کرد.

 

حسین باستانی
باستانی از دیگر افرادی است که روزگاری در بین رسانه‌های اصلاح‌طلب داخل کشور صاحب جایگاهی ویژه بوده و بررسی گستره فعالیت‌های وی در روزنامه‌های دوره دوم خرداد موید این جایگاه است. وی با روزنامه‌هایی چون جامعه، نشاط، خرداد، صبح امروز، عصر آزاداگان، مشارکت، بیان، نوروز، یاس نو، دوران امروز، بنیان، وقایع اتفاقیه و ...همکاری کرده و به عبارتی خبرنگاری این رسانه‌های مکتوب را در کارنامه خود دارد که از قضا وی نیز امروز شاغل درBBC فارسی است و در بخش‌های خبری این شبکه به ملکه انگلستان خدمت می‌کند.

محمد تهوری
تهوری از دیگر روزنامه‌نگارانی است که ابتدا خبرنگار روزنامه ایران بود و رفته رفته در نتیجه ازدواج با فاطمه حقیقت‌جو از نمایندگان مجلس ششم توانست مراتب پیشرفت را طی کند و از سطح یک خبرنگار ساده فراتر رود.

داریوش سجادی طی اظهاراتی درباره محمد تهوری می‌نویسد: «در استکهلم محمد تهوری به اتفاق دیگر مدعوین بر این امر صحه گذاشته که نظام جمهوری اسلامی باید ساقط شود! چنین فتوائی"! موید ظرفیت بالا و اثرگذار «تئوری مبارزه با دشمن فرضی» نزد غالب ایرانیانی است که تا در ایران بودند پیاز حکومت را می‌خوردند و پوزیسیون بودند و با خروج از کشور به طرفة العینی متوجه می شوند که از بطن مادر اپوزیسیون و انقلابی بوده اند.»

سعید رضوی فقیه
سعید رضوی فقیه از دیگر عناصری است که امروز با عنوان تحلیلگر مسائل سیاسی با BBCفارسی به همکاری می‌پردازد و از قضا وی نیز روزگاری با نزدیک شدن به برخی اصلاح‌طلبان به روزنامه‌ها و نشریاتی چون یاس نو،‌ وقایع اتفاقیه، نوروز و غیره راه پیدا کند و حتی با حضور در شورای سردبیری این رسانه‌ها در قالب سیاست‌گذار به نقش‌آفرینی بپردازد.

ایلیا جزایری
ایلیا جزایری نیز چون موارد قبلی از آن دسته فعالینی است اکنون عضوی از خانواده اپوزیسیون در شبکه معاند BBC است و فعالیت رسانه‌ای خود علیه منافع ملی کشور را از طریق این شبکه دنبال می‌کند و همچنین به دلیل آشنایی نسبی با زبان عربی در شبکه ضد ایرانی العربیه نیز بروز و ظهور دارد.

عقبه فعالیت جزایری در داخل کشور به سال‌های 78 و 88 برمی‌گردد که وی در آن سال‌ها برای روزنامه‌های اعتماد و فرهیختگان، هفته‌نامه شهروند و چلچراغ فعالیت می‌کرد.

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه نیز از روزنامه نگاران سرشناسی است که کار در اغلب رسانه‌های اصلاح طلب داخل کشور را تجربه کرده و از قِبَل آن نامی برای خود دست و پا کرده است و مشاهده سابقه فعالیت وی در روزنامه‌هایی با نام‌های شرق، اعتماد، اعتماد ملی و روزنامه نیویورک تایمز نشانگر گستره فعالیت روزنامه‌نگاری است که امروز یادداشت‌هایش در روزآنلاین و رادیو فردا منتشر می‌شود که عضویت وی نیز مانند اشخاصی که در موارد قبلی از آن‌ها نام برده شد، در شبکه سلطنتی دولت و حاکمیت انگستان از بدیهیات و مسلمات است.

اینکه تعدادی از فعالین رسانه‌ای علی الخصوص روزنامه‌نگاران منتسب به بعضی جناح‌های سیاسی داخل کشور به سرنوشتی مشابه محمودی سرابی دچار می‌شوند و نهایتا به خدمت رسانه‌هایی که نسبتی با منافع ملت ایران ندارند، زنگ خطری است برای سایر روزنامه‌نگاران که مرز میان فعالیت مصلحانه با عملکرد مفسدانه مرز باریکی است و تنها با پایبندی دائمی به منافع ملی می‌‌توان در حاشیه امن این مرز باریک گام برداشت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top