تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/06/02 - 12:25
کد خبر: 243983

توسعه رشته‌های مهارت‌محور علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان تهران از تدوین ساختار سازمانی برای حوزه علوم پزشکی آزاد همانند دانشگاه های علوم پزشکی دولتی خبر داد و گفت: رشته های مهارت محور علوم پزشکی توسعه می یابد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، سیدعلی ابطحی افزود: ما در انتظار تصویب مصوبه برای زیر مجموعه و ساختار دانشگاه علوم پزشکی هستیم که بتوانیم قبل از سال تحصیلی این «تاپ چارت» را عملیاتی کنیم. به این ترتیب ما نیز در دانشگاه آزاد تمام تشکیلات و ساختاری که دانشگاه های علوم پزشکی دولتی دارند را خواهیم داشت.

تصویب ساختار مشابه دانشگاه های دولتی برای دانشگاه آزاد
وی گفت: هدف ما از ایجاد دانشگاه علوم پزشکی آزاد در تهران این است که همگام با دانشگاه های علوم پزشکی رشته های تخصصی و فلوشیپ را ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان تهران خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات دانشگاه آزاد این است که می تواند رشته های بین رشته ای ایجاد کند چرا که رشته های غیر پزشکی هم در این دانشگاه وجود دارد و به راحتی می توان هماهنگی بین رشته های بین رشته ای علوم انسانی و علوم پزشکی ایجاد کرد.

وی افزود: هم اکنون واحدهای علوم دارویی، پزشکی و پرستاری هر کدام ساختمان جداگانه دارند اما یک زمینی در نزدیکی واحد علوم تحقیقات تهیه شده و مهندسین مشاور در حال طراحی آن هستند که امیدواریم در مدت ۳ سال کل ساختمان های علوم پزشکی در همین مکان تجمیع شوند.

تایید ۳۰۰ رشته محل علوم پزشکی آزاد توسط شورای گسترش وزارت بهداشت
ابطحی درباره تایید رشته های علوم پزشکی دانشگاه آزاد از سوی وزارت بهداشت گفت: هم اکنون تمام ۳۰۰ رشته محل علوم پزشکی دانشگاه آزاد مصوبه شورای گسترش وزارت بهداشت را دارد و هیچ رشته بدون مجوزی در این بخش نداریم. تعامل با وزارت بهداشت بسیار خوب است زیرا وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده است که دانشگاه آزاد به طور جدی به دنبال ارتقاء آموزش است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ رشته جدیدی را تا الزامات هیات علمی بالینی و پیش نیازهای آن فراهم نشود به شورای گسترش نمی بریم و پس از نهایی شدن آن را برای تایید به وزارت بهداشت ارائه می دهیم و آنها هم مطمئن هستند که الزامات رشته فراهم شده است و آن را تایید می کنند.

تصحیح ۹۰ درصد حوزه آموزش پزشکی آزاد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان تهران همچنین درباره بازدیدهای وزارت بهداشت از دانشگاه آزاد و تایید بخش های بالینی و برخی اخطارها برای تصحیح حوزه آموزش پزشکی گفت: تا حدود ۹۰ درصد مشکلات بالینی و کمبود اعضای هیات علمی بالینی و تجهیزات برطرف شده و آن ۱۰ درصد باقیمانده هم به واحدها تذکر داده ایم که کتابخانه، عرصه بالینی و سایر موارد را رفع کنند.

جذب هیات علمی بالینی به اندازه ۳۱ سال گذشته در ۴ سال
وی با اشاره به افزایش جذب هیات علمی بالینی در گروه علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: در طول ۴ سال گذشته در گروه علوم پزشکی دانشگاه آزاد ۸۸۰ هیات علمی جذب کردیم و یک هزار نفر هم به زودی جذب می کنیم. این رشد به حدی است که در ۳۱ سال گذشته حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد یک هزار و ۱۰۰ نفر هیات علمی داشته اما در ۴ سال اخیر یک هزار و ۱۸۰ هیات علمی جدید جذب کردیم که البته مجوز یک هزار نفر جدید دیگر هم کسب کردیم که به زودی با مجوز دکتر ولایتی و دکتر رهبر فراخوان آن را تهیه می کنیم.

ابطحی اظهار داشت: ما توانستیم در دانشگاه آزاد ۶۵ مرکز مهارت بالینی برای بخش علوم پزشکی دانشگاه ایجاد کنیم. از آنجایی که مراکز مهارت بالینی محل برگزاری آزمون آسکی هستند و هر کدام از ایستگاه هایی برای ارزیابی توانمندی افراد تشکیل شده اند، برخی از مراکز مهارت بالینی دانشگاه آزاد در استان ها از مراکز مهارتی دانشگاه های علوم پزشکی تجهیزات بیشتری دارد.

ایجاد دفاتر توسعه آموزش در دانشکده های دانشگاه آزاد گروه علوم پزشکی
وی تاکید کرد: پیش از این چالش اساسی دانشگاه آزاد در علوم پزشکی عدم توجه ویژه به آموزش بوده است که آن را با ایجاد دفاتر توسعه آموزش در دانشکده های دانشگاه آزاد گروه علوم پزشکی سراسر کشور برطرف کردیم. دفاتر توسعه (EDO) در حوزه ارزیابی اساتید به خوبی عمل می کنند و در دانشکده های غیر پزشکی هم از توانمندی دفاتر توسعه استفاده کرده ایم.

توسعه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد، توسعه دل بخواهی نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان تهران با تاکید بر این نکته که توسعه دانشگاه آزاد بر اساس آمایش سرزمین صورت می گیرد، گفت: دیگر توسعه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد، توسعه دلبخواه یا بر اساس خواست مسئول محلی نیست، بلکه ما رشته ای را در دانشگاه ایجاد می کنیم که در آن استان کارایی داشته باشد و فارغ التحصیل آن بتواند گره ای از مشکلات مملکت باز کند.

وی اظهار داشت: در طول ماه گذشته با توصیه دکتر ولایتی به طور جدی به دنبال این موضوع هستیم که رشته های بین رشته ای و کاردانی که جامعه به آنها نیاز دارد را راه اندازی کنیم. با ایجاد دوره های کوتاه مدت و کارآفرینی شرایطی را ایجاد می کنیم که فارغ التحصیلان این دوره ها در سطوح پایین تر بتوانند با علم، آگاهی و کیفیت کار جامعه را پیش ببرند.

ابطحی اضافه کرد: در واقع ایجاد رشته ها در هر منطقه بر اساس نیاز کشور، مطالعاتی که در گذشته انجام شده و سند آمایش سرزمین صورت می گیرد.

وی از راه اندازی دکتری تخصصی پرستاری در گرایش های مختلف در ۵ واحد دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: به ما اجازه داده شده است که ظرفیت پرستاری را افزایش دهیم و به همین منظور در رشته پرستاری در مهر و بهمن دانشجو جذب می کنیم. آموزش پرستاری نیز توسعه یافته است و دانشجویان توسط پرستار آموزش نمی بینند بلکه حتما با حضور مربی به داخل بخش می روند و آموزش می بینند. نتیجه این می شود که دانشجوی پرستاری پس از فارغ التحصیلی می تواند در عرصه خدمات در یک آی سی یو یا بخش ویژه بهتر کار کند.

برنامه مجوز تربیت دستیار در ۴ تخصص و رشته های جدید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان تهران درباره دریافت مجوز تربیت دستیار تخصصی در گروه علوم پزشکی دانشگاه آزاد گفت: امسال تخصص های اطفال، زنان و زایمان، طب اورژانس و جراحی را برای تایید به وزارت بهداشت ارائه می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مقطع ارشد پزشکی نیز در تمام گرایش های پرستاری و روانشناسی بالینی در حوزه پزشکی دانشجو می پذیریم. در رشته مدیریت خدمات بهداشتی نیز از مقطع کارشناسی تا دکتری تخصصی مجوز تربیت دانشجو دریافت کردیم.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top