تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/06/07 - 09:14
کد خبر: 244303

نظر فعالین دانشجویی درباره ابراهیم یزدی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران»:

عاقبت اعتماد؛ وقتی آمریکا ویزای درمانی هم نداد

عاقبت اعتماد؛ وقتی آمریکا ویزای درمانی هم نداد

ابراهیم یزدی، یکی از شخصیت‌های مهم در ابتدای انقلاب اسلامی بود که از دوران تبعید امام خمینی(ره) در نوفل‌لوشاتو همراه جریان انقلاب اسلامی بود و در سال‌های اول پیروزی انقلاب نیز در کنار هسته‌ی اصلی تصمیم‌گیری در شورای انقلاب و رهبری بود اما به دلیل مغایرت نگاه نهضت آزادی که یزدی مسئولیت ان را بر عهده داشت، از دایره انقلاب اسلامی خارج شد.

در این راستا و همچنین انتشار خبر فوت یزدی، بهبانه‌ای شد تا خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به سراغ فعالین دانشجویی برود و تحلیل جریان دانشجویی و نظرات هسته‌های اصلی تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها را پیرامون شخصیت ابراهیم یزدی به عنوان یکی از اولین همراهان و تلاشگران برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و چرایی فاصله گرفتن وی از دایره انقلاب اسلامی را به رشته‌ی تحریر در بیاورد.

ابراهیم یزدی یکی از مدافعان سرسخت مذاکره با آمریکا بود که از همان اوایل انقلاب اسلامی اصرار بر این موضوع داشت و ادامه این تفکر و فعالیت نهضت آزادی در این راستا باعث شد که امام خمینی(ره) این نهضت را غیرقانونی اعلام کند. این در حالی است که یزدی بعد از سالها بیماری برای درمان از ایران به ترکیه رفت تا از آنجا برای سفر به آمریکا اقدام کند اما آمریکا به وی ویزا نداد و یزدی بعد از مدتی درهمان  ترکیه جان باخت.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم: یزدی با گرایش به آمریکا خود را از قطار انقلاب جدا کرد
ابوالفضل محرمی، ابراهیم یزدی را شخصیتی دانست که در جریان انقلاب از همراهان امام (ره) بود اما بدلیل تفکرات التقاطی و گرایش به آمریکا خود را از قطار انقلاب جدا کرد.

وی در این باره افزود: خواست خداوند بود که اعضای نهضت آزادی مدت زیادی سکان دار بخش های مختلف در انقلاب نباشند وگرنه به تعبیر امام، اکنون ایران اسلامی باید زیر چنگال آمریکای جهانخوار دست و پا میزد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: عده ای با در گذشت ابراهیم یزدی به تقدیر و تجلیل از او پرداخته اند در صورتی که خیانت های نهضت آزادی و اعضایش به اسلام و انقلاب و مقام ولایت فقیه در تاریخ ثبت شده است در واقع طلب مغفرت منعی ندارد اما تقدیر و تجلیل هرگز!

نظر فعالین دانشجویی درباره شخصیت ابراهیم یزدی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی: یزدی سعی می‌کرد خود را تئوریسین و نزدیک به امام جلوه دهد
امیر عباس کاشی گفت: قرآن کریم گروه مقابل مومنین را کافران و منافقان معرفی کرده، یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا(احزاب/1) از صدر اسلام تا کنون هر زمان حاکمیت دین برپا شده به تبع آن ظهور و بروز جریان نفاق پر رنگ تر شده(چنانکه این جریان دردوران حکوکت حضرت علی(ع) پر رنگ تر از زمان حکومت پیامبر اکرم(ص) در مدینه النبی بود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی ادامه داد: جریان نفاق اگرچه ظاهرا خود را جزو مومنین می نمایاند، و حتی گاهی در پایبندی به ظواهر ایمانی تلاش می کند خود را در صفوف مقدم ایمان و تقوی جلوه دهد، چنانکه ابراهیم یزدی نیز سعی می کرد خود را نزدیک ترین شخص به امام و حتی گاه تئوریسین انقلاب جلوه دهد، اما بنا بر وعده ی حق الهی این جریان و عناصر آن رسوا شدند و از روی مواضعشان قابل شناسایی هستند(ولو نشاء لارینکهم فلعرفتهم بسیمهم ولتعرفنهم فی لحن القول_سوره مبارکه محمد/30)

این فعال دانشجویی در انتها خاطر نشان کرد: از مهم ترین ثمرات ایمان،عزت است،مومن و به تبع آن امت اسلامی در مقابل طاغوت عزیز است،(یَقولونَ لَئِن رَجَعنا إِلَى المَدینَةِ لَیُخرِجَنَّ الأَعَزُّ مِنهَا الأَذَلَّ ۚ وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ وَلٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمونَ _منافقون/8) و جریان نفاق را از فقدان این صفت کلیدی یعنی عزت یا نفوذناپذیری در مقابل طاغوت می توان شناخت و ابراهیم یزدی از مصادیق اتم این جریان است،چنانکه اسناد لانه جاسوسی تا مواضع او در فتنه 88 گواه بر روح ذلت پذیر و وادادگی او در مقابل استکبار بوده است.

نظر فعالین دانشجویی درباره شخصیت ابراهیم یزدی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند: حملات نهضت آزادی به آمریکا نمایشی بود
مرتضی پورسلطانی گفت: اوایل انقلاب اختلاف نظر یزدی با امام آن قدر زیاد بود که در اسناد لانه جاسوسی او را شخصی جاه طلب و جایگزینی مناسبی به جای امام می‌داند، نهضت آزادی در هیچ دوره ای از حیات خود نخواست جنایات آمریکا را باور کند و همواره به آمریکا به عنوان یک قدرت که به کمک ایران می آید می نگریستند. تنها در برهه ای از تاریخ شروع به حمله به آمریکا می کند که طبق اسناد سفارت، این حملات نمایشی بوده است.

این فعال دانشجویی ادامه داد: نامه ای که حضرت امام به آقای محتشمی، وزیر کشور وقت، می‌نویسند به خوبی گویای ماهیت پلید نهضت آزادی است. ایشان در این نامه خطر نهضت آزادی را بیشتر از منافقین می‌دانند. حال با گذشت تاریخ این افراد بر همان رویه ی انحراف ثابت مانده‌اند و بر همان رویه از دنیا می روند، اما برخی با ساده لوحی این جمله حکیمانه امام راحل را فراموش کرده اند و در حمایت از ابراهیم یزدی نامه و توئیت روانه می کنند.

پورسلطانی در انتها اضافه کرد: باید به آقای روحانی یادآور شد، به جای تطهیر فتنه و انحراف، به فرامین رهبری گوش فرادهند و به درد ها و مشکلات کشور رسیدگی کنند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بهبهان: برای شناخت یزدی، کافیست نظر امام راجع به وی را بدانیم
سید علیرضا میرطالبی یادآور شد: با نگاهی مختصر می‌توان ایشان را از فعالان پیش از انقلاب دانست و این نکته متاسفانه یا خوشبختانه شایسته‌ی تقدیر است؛ اما هرچه به وقوع انقلاب و دوران معاصر نزدیکتر می‌شویم رفتار ایشان و عقیده ایشان نسبت به انقلاب و اصول آن بیشتر دچار تشکیک است (نمونه این تغییرات را می‌توان بیان سخنانی نظیر التزام به قانون نه اعتقاد به قانون اساسی، شک در فروپاشی و از بین بردن رژیم پهلوی و سلطنت گرایی، اعتراض به نتایج انتخابات سال 88 و رابطه ی با امریکا را تابویی خواندن دانست).

نظر فعالین دانشجویی درباره شخصیت ابراهیم یزدی

دبیر انجمن اسلامی صنعتی بهبهان ادامه داد: اگر بخواهیم ابراهیم یزدی را بشناسیم کافیست نظر امام خمینی را درمورد او بدانیم: نهضت به اصطلاح آزادی، صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانون گذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار اینکه "متظاهر" به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌های جاهلانه، موجب فساد عظیم ممکن است شوند، از ضرر گروهک‌های دیگر حتی منافقین_این فرزندان عزیز مهندس بازرگان_بیشتر و بالاتر است. نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان: بارها شاهد گل‌به‌خودی کسانی بودیم که قبله‌شان ایالات متحده است
حمزه دستیار گفت: تاریخ نشان داده آن التقاطی‌هایی که در ابتدا به ساکن انقلاب ها، چسبیده به بنیانگذران انقلابیگری می‌کنند، وقتی به امیال و منافع شخصیشان نرسند، جمل ها به راه می اندازند، حتی اگر در فتح مکه یا نوفل لوشاتو حضور داشته باشند! ایران جوان بارها شاهد گل بخودی‌ها و خودزنی‌های عامدانه ی افرادی بوده که قبله آرزوهایشان ایالت متحده بوده است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان ادامه داد: غرب همه دستان دوستانه‌ای - بخوانید خائنانه - که به سمتش دراز شده اند را قلع و قمع کرد، درست مانند آنان که با خوش خدمتی F14 ها را فروختند و سال ها بعد پشت درهای بسته آمریکا جان دادند.

دستیار در انتها افزود: نهضت ضعیف النفس آزادی بواسطه همان خود کم پنداری اولا که باور نداشت شاه سقوط کند و همیشه خواستار اصلاح و امتیاز بود و نه انقلاب و همیشه مقابله با آمریکا را غیر قابل تصور می دیدند، اینان ظرفیت انقلابی گری نداشتند و مغرض و از منافق، منافق تر بودند و در طول عمر جمهوری اسلامی بمراتب زاویه گرفته و از قطار انقلاب پیاده شدند.

انجمن دانشگاه تهران اما واکنش متفاوتی به فوت ابراهیم یزدی داشت
در بخش مهمی از بیانیه این تشکل دانشجویی پیرامون فوت یزدی آمده است: ایشان در دوران پر فراز و فرود انقلاب برای مبارزه با ظلم رژیم ستمشاهی تلاش فراوان نمودند و در این راه از زندان و شکنجه و تبعید نهراسیدند و همواره به عنوان مشاوری امین در کنار رهبر نهضت اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده مجلس شورای اسلامی، تا آخرین لحظات عمرشان دغدغه‌ای جز آبادانی، آزادی و سربلندی کشور نداشتند و صبورانه به دنبال حق و حقیقت بودند. (متن کامل از اینجـــا)

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top