تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/06/07 - 13:27
کد خبر: 244323

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و دهم

زندگی در کجا منحوس‌تر است؟

زندگی در کجا منحوس‌تر است؟

جنگ. جنگ و باز هم جنگ. اگر بخواهید در ذهن خود و یا حتی در کتب تاریخی به دنبال خونین ترین کشتارهای جمعی باشید چه جنگ هایی را به یاد می آورید؟ در سراسر جنگ جهانی دوم بریتانیا 61 هزار، فرانسه 108 هزار نفر، بلژیک 101 هزار نفر، هلند 242 هزار نفر از شهروندان غیز نظامی جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید این موارد را جز فجیع ترین جنگ های بشر نام ببرید. و شایدهم به بمباران هوایی بریتانیا در درسدن و آتش سوزی های متعاقب آن اشاره کنید که جان 60 هزار نفر را گرفت. و یا به طور قطع به بمباران هوایی(80 تا 120 هزار کشته) توکیو و تلفات انفجار دو بمب اتمی در هیروشیما (140 هزار کشته) و ناکازاکی (70 هزار کشته) اشاره می کنید. شاید  در کتابخانه ها جز همین موارد نتوانید به مورد دیگری برسید. اما در صفحه پر رمز و راز تاریخ درباره نوامبر 1937 چه کشتارهایی که رخ نداد. و جان چه انسان هایی  در دردناکی محض و به فجیع ترین وضع گرفته نشد.

پیرامون نانکینگ چه چیزهایی می دانید؟ آیا می دانید در نوامبر 1937 ارتش امپراتوری ژاپن به سوی پایتخت جدید التاسیس چین تاختند و وقتی در سیزدهم دسامبر شهر سقوط کرد .سربازان ژاپنی چنان دست به فسق و فجور زدند که در تاریخ بی سابقه است.و تعداد کشته ها بسیار بیشتر از موارد بالاست. و حتی دردناکتر! اما در امپراتوری رسانه ای ما خبری و یا حتی مطلبی در این باره نشنیده ایم.

شاید اگر آیریس چانگ در کتاب نانکینگ خود که به شرح جنایات ژاپن در چین پرداخته به این موضوع نمی پرداخت کماکان نیز از این موضوع بی خبر بودیم. کتابی که چانگ 350 صفحه نوشته است به دو بخش کتاب اول و کتاب دوم پرداخته می شود. شما در کتاب فصل اول کتاب با یک تاریخ درد و خون آشنا می شوید. نویسنده با ارائه آمار کشته های جنگ های مختلف جهان به این نکته اذعان می کند که تعداد کشته های نانکینک بسیار بیشتر از آماری است که در ابتدای مطلب پیرامون کشتگان جنگ های مختلف بیان شد. تجاوز و قتل عام نانکینگ با توجه به استانداردهای تاریخی در باب یک جنگ ویرانگر از جمله خونین ترین کشتارهای جمعی است.

این فاجعه نه تنها فقط به خاطر قتل عام شمار زیادی از مردم در تاریخ بماند بلکه  باید به دلیل شیوه بی رحمانه نابودی این انسان ها به خاطر سپرده شود. ژاپنی های از مردان چینی در عین حیات برای تمرین نظامی با سرنیزه و انجام مسابقات گردنی استفاده می کردند. به حدود بیست تا هشتاد هزار زن چینی تجاوز شد. این زنها را به صورت زنده به میخ می کشیدند در دیوارهای شهر. نویسنده مطالبی را ارائه می دهد که بسیار دردناک است. نویسنده از قول سوزان بران میلر نویسنده کتاب بر خلاف میل ما: زنان، مردان و تجاوز جنسی نقل می کند که: هتک حرمت زنان نانکینگ به وسیله سربازان ژاپنی را باید یکی از زشت ترین موارد تجواز جنسی در دوران جنگ دانست که فقط و فقط رفتار سربازان پاکستانی با زنان بنگلادشی در سال 1971 با آن قابل مقایسه است.  مطالبی از تجاوز به زنان، مسابقات گردن زنی، شکنجه، شمار مردگان و... از جمله مواردی است که در فصل اول بدان ها پرداخته شده است.این جنایات آنقدر دردناک بود که حتی نازی های مقیم نانکینگ را نیر به وحشت می انداخت. بنا بر پژوهشی که  توسط نویسنده ارائه می شود اگر کشتگان و قربانیان نانکینگ بپاخیزند و دست در دست هم دهند صفی تشکیل میدهند به طول 322 کیلومتر...این ها همه گوشه ای از مطالبی بود که در فصل اول کتاب بدان ها اشاره شد.

در فصل دوم کتاب نیز به چرایی عدم بازتاب این جنایت هولناک در رسانه ها اشاره شده است. که چرا این حیوانیت ماشینی در پرده و حجاب باقی مانده است. ارعاب و تهدید، خبرنگاران آمریکایی، بستن زبان مطبوعات،کشمکش بر سر کتاب های درسی و...از جمله مطالبی است که فصل دوم را به خود اختصاص داده است. در پایان نیز با اتفاقی دردناک روبرو می شوید. جایکه آیریس چانگ نویسنده کتاب به عنوان آخرین قربانی تجاوز و قتل عام در نانکینگ کشته می شود. گویا ژاپنی های افراطی از زمان انتشار کتابش لحظه ای او را در آرامش نگذاشتند و دست به تهدید وی می زدند....گرچه پلیس آمریکا پس از بررسی مقدماتی اعلام به خودکشی وی کرد. مرگنامه آیریس چانگ نیز مطلب پایانی کتاب می باشد.

کتاب زبان تاریخ است که زوایایی از این تاریخ نگفته را بیان می کند. مخاطب این نوشته گمان مبرد که با یک فیلمنامه ترسناک و یا حتی تخیلی طرف است. خیر. مطالب عین واقعیت است. گرچه بسیاری از مطالب کتاب به گفته نویسنده تنها بوسیله کسانی بازتاب داده شده که خود از نزدیک شاهد این ماجرا بوده اند.او از بازرگانان و میسیون های خارجی که در هنگام ورود سربازان ژاپنی نانکیبنگ را ترک نکرده اند بهره فراوانی برده است. شاید لازم باشد این هشدار را در نظر بگیریم که: آنانی که از گذشته چیزی نمی دانند ناگزیز به تکرار آن هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top